Når en cykel står udenfor i vind og vejr uden at blive kørt på er der dele, som bliver "slidt" mens andre ikke gør det. Hvis gearnavet stadig ikke kører optimalt efter korrekt indstilling, er det tid til at se enkeltdelene efter.
Gearnavet: Efter selv lige at have skilt mit Nexusnav af for at efterse konuser/kugler, kan jeg sige at de dele som er ansvarlig for gearskift sidder så langt inde at den smøring som navet kommer med er tilstrækkeligt. Mit nav er fra 2012 og stadig velfungerende/velsmurt - dog skal det så nævnes at det sjældent kører om vinteren og cyklen opbevares inden døre. På undersiden af kassettejointet er der et hul i en ombukket plade, som man vha. en lille skruetrækker kan bruge til at dreje hele geardelen med, så kabelstopbolten lettere monteres i dens slids. Kan ses i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=pGqXqJkScpw
Hvis ikke der skal en del kraft til for at dreje denne (mod uret) og den evt. ikke med det samme springer på plads når man frigør den, skal navet nok efterses - elles ikke.
Gearwire/yderkabel: Her tror jeg så til gengæld kan ligge en del af dit problem. Hvis gearwiren har fået små rustdannelser (det sker selv på rustfast wire) vil der optræde langt mere friktion i dit kabelsetup og gearwiren vil "hænge" en smule efter du frigør den i dit geardrejegreb. Det vil selvsagt medføre "fejlskift" hvor planethjulene inden i navet ikke får optimalt fat i hinanden. Det er på sigt ikke sundt for navet og det er godt du tager hånd om problemet. Som ved kæden vil mit råd her være at efterse og om nødvendigt udskifte. Selv om wiren ikke ser rusten ud kan den måske derud over have små buk, som ligesom rust, kan øge friktionen. Prøv at lade den løbe mellem pege- og tommelfinger - den skal være HELT glat. Hvis yderkablet har plastliner er der sandsynligvis ikke nogen grund til også at skifte det.
Kæden: Hvis den er godt smurt kan den tåle en hel del regn uden nødvendigvis at blive rusten - MEN en evt. synlig rust uden på laskerne udgør som sådan et lille problem, mere vigtig er det hvordan den ser ud inde mellem rullerne. Har der først været rustdannelser inde i kæden, bliver den sjældent helt sig selv igen ...eller arbejdet med at få den nogenlunde i orden står ikke mål med udgiften til en ny og lækker kæde. At den har stået stille tæller til din fordel i forhold til regn, da en kæde som der køres med i regn ret hurtigt arbejder vand ind/olie ud og så har man balladen.