Flieger
På langt de fleste ruter i Danmark vil jeg mene at watt er vigtigere end watt per kg.
Hvis vi sammenligner to ryttere med forskellige watt - men med samme w/kg - der kører solo på en 60 km. distance med en gennemsnitlig stigning på 1,0%. I praksis kører jeg meget sjældent ture med gennemsnitlig stigningsprocent på 1% i Danmark, medmindre jeg leder specifikt efter alle mulige bakker i Vejle området....
Eksemplerne er beregnet via Bikecalculator med en cykelvægt på 7 kg og ingen vind (resultatet bliver blot endnu mere udtalt med modvind på turen).
Rytter 1:
Vægt: 60 kg
W/kg: 4
Watt: 240
Tid: 116.51 min.
Gennemsnitsfart: 30,9 km/t
Rytter 2:
Vægt: 90 kg.
W/kg: 4
Watt: 360
Tid: 103.56
Gennemsnitsfart: 34,76 km/t
Så er der de ubekendte fakturer som f.eks. aerodynamik på de to ryttere, hvad det betyder at gå i det røde felt på bakkerne osv. Men i praksis så skal en rute være særdeles kuperet før w/kg bliver mere vigtigt end rene watt.