pederg
Det kunne det meget vel være. Men hvis det er så slemt, at styrfittingslejerne ligefrem binder, så er lejerne da under alle omstændigheder udsmidningsmodne. Hvis der, som i dit tilfælde er kommet lidt rust i lejerne, kan de normalt sagtens reddes. Med en skalpel fjerner man forsigtigt forseglingen i begge sider. Med en lille børste og noget opløsningsmiddel renser man alt gammelt fedt ud og blæser dem tørre med trykluft, så man kan vurdere omfanget af rusten. Hvis først lejebanen og flere af kuglerne er rustne vil det være det rigtige at udskifte, men hvis det kun lige er et par pletter her og der, er det bare at pakke dem med en god fedt så kan de sagtens bruges lidt endnu.
Fik en lidt sjov historie sidste år fra en fyr som kørte rundt på sin Colnago C60 på Sicilien, hvor han boede. Tror kun der gik lige omkring et år før hans nederste styrfittingsleje var rusten ...sådan rigtig rusten. Cyklen havde i det år ikke set regn. Min teori var så at det må være havluften, som havde gjort det af med lejet. Alt ruster lettere når det er i nærheden af havet.
Man kan godt blive overrasket over hvordan der overhovedet kan forekomme rust i et lukket leje med forseglinger. Tror det i mange tilfælde er kondens som samles der. Der var engang mange som i diverse forums diskuterede om hvorvidt man skulle ta' sin vintercykel med ind efter turen eller lade den stå koldt. Det giver god mening at lade den stå koldt. Hvis den har været ude i f.eks. 5 grader C og man så hiver den med indenfor i 20 grader, er der stor chance for der vil dannes kondens mange steder i den. I eksemplet med de 5 grader C vil denne temperatur (alt efter den relative luftfugtighed i rummet) med stor sandsynlighed ligge under dugpunktet og der vil dannes kondens mange steder i den og altså potentielt også i lejerne, specielt hvis de ikke er smurt tilstrækkeligt. Med tiden vil dette kunne føre til rustdannelser på steder man ikke lige forventede.