bj
"Jeg ville være mere nervøs for at tænderne få eller mange i remmen forsvinder end at træde en rem over."
Det var også det jeg mente med at træde den i stykker - styrken som helhed tror jeg ikke der er så meget at udsætte på. Tror jeg også er et generelt issue. Hvis man ser på de tandhjul, som fåes til remdrev, vil man se at man til tandhjulet bagpå (hvor belastningen pr. tand jo er størst) ikke kan få f.eks en 17' eller 18'er men de starter ofte ved 22 selvom man dog kan opdrive en 19'er. Så min anbefaling, hvis nogle skulle føle sig fristet til at lege med remdrev, ville det være at sætte en stor klinge foran og så kombinere den med noget 22'er -24'er bagpå indtil gearing passer til formålet.
Min bekymring vedr. remme er meget med materialerne at gøre.
Ser vi på en kæde, er den lavet af meget stærkt stål (evt. titanium) og dens fleksibilitet opnåes ved at samle den i mange led. Hvert led slides og kan potentielt gå i stykker, men passer man sine kæder er dette ikke noget problem - f.eks. brud ved hullerne i laskerne vil ved inspektion meget let kunne opdages.
Ser vi så på en rem har den ingen bevægelige dele, det betyder så at de materialer der skal bruges til den skal ha' såvel fleksibilitet som styrke og så tyndes der lidt ud i feltet. Formoder der inderst i sådan en rem er et par (måske flettede) nylon/carboncorer, hvor tænderne så er lamineret udenpå. Det gør jo så at evt. delaminering ved lang tids brug kan være meget svært at opdage.
Når man nu tænker på hvor meget tandremme har været brugt i forbindelse med f.eks. bilmotorer - så er der nok ikke så meget at være bange for mht. generel styrke.