MMW
Hej MMW
Jeg har leget med high power LED's de sidste 10 år. Købe modificere og selvbyg. Det er en hel videnskab.
Fælles for næsten alle kraftige forlygter er, at de baseres på den type LED, der hedder Cree XM-L eller XM-L2., der er sidste generation. Der findes også mindre Cree modeller samt Osram plus en masse kina-skrammel. Generelt skal man gå efter Cree dioderne.
Disse dioder, fås i flere sorteringer - bins - hvor T3 har det ringeste lysudbytte, T6 er nok den mest udbredte i kinalygterne, og U2 er den med flest lumen/watt.
Kort sagt vil en XM-L2-U2 yde ca. 170 lumen/watt ved 700mA og 2,85V (2W)
Alle lygterne med separat batteripakkke drives ved en spænding på 6,4 - 8,4V afhængigt af, hvor opladet batteripakken er. Sådan en batteripakke har normalt en kapacitet på et sted mellem 1500 og 2500 mAh pr. 2 celler, så hvis du trækker 5A ud af den, løber den tør på 36 -60 min, hvis det er en 4 cellers og 60-90 hvis den er på 6 celler. Lad dig ikke narre af de oplyste kapaciteter!!
De lygter du har linket til, er jo udstyret med en farlig masse dioder - 11 stk for den sidstes vedkommende. Skal de alle fodres med 2W, så du rammer 11 x 170 x 2 = 3740 lumen, har lygten et samlet strømforbrug på 22 w plus tabet på ca. 20%. Altså skal der trækkes ca. 27W ud af din batteripakke. Ved 7,4V nominel spænding betyder det et strømtræk på ca. 3,7A. Den store batteripakke kan altså klare lige under 2 timer ved denne lysstyrke.
Sådan nogle XM-l dioder kan trække op til 3A stykket, hvor de smider et sted mellem 1000 og 1200 lumen - hver!! Men 3A gennem en LED kræver 3,3V. Skal din batteripakke give alle dioderne fuld spade, skal den altså hoste op med en effekt i omegnen af 130W. Det kan den ikke - så derfor er alle de vilde lumenopgivelser ren fantasi. Lygtehuset kan heller ikke slippe af med varmen, og da XM-L'erne max tåler 150 grader helt inde på chippen, holder de ikke længe.
I realiteten vil de fleste cykellygter med et sted mellem 3 og 11 dioder af omtalte type kunne trække ca. 20W ud af batteripakken - måske 30W for dem der er beregnet til at blive drevet af en 6-cellers (2s3p) pakke. Alle lygterne har 3 - 5 effekttrin og ofte blink, så man kan ved laveste brugbare blus køre i 10-15 timer med en ordentlig batteripakke.
Du får super meget smæk for skillingen ved at købe de billigste 2 x XM-L fra f.eks. Aliexpress.
Nogle har reflektor og nogle har linse. Reflektorerne giver en skarp lysplet i midten og et stort svagt oplyst område rundt om. Linserne er også skarpest i midten, men fader mere gradvist af ud til siderne. Det sidste er imo mest brugbart.
Tag et kig på f.eks:
https://www.aliexpress.com/item/Real-Bicycle-Light-7000-Lumens-2x-XM-L-U2-Led-Front-Cycling-Bike-Light-Flashlight-Headlight/32801164619.html med reflektor
eller
https://www.aliexpress.com/item/Waterproof-10000LM-2x-XML-U2-LED-Front-Bicycle-Light-Lamp-Bike-Torches-Headlamp/32778920577.html der har linse.
Så er der dem med tre dioder:
https://www.aliexpress.com/item/The-bike-Lamp-Head-of-the-1500-Lumens-3-x-LB-XL-T6-LED-Bicycle-Light/32637354130.html
eller 5:
https://www.aliexpress.com/item/5T6-Bicycle-Light-HeadLight-7000-Lumens-3-Mode-Waterproof-Mountain-Bike-Front-Light-road-LED-Head/32357933941.html
Fælles for dem alle er, at de koster under 80 kr, der er Told og Skat's bagatelgrænse, så der skal ikke betales moms eller told.
Der skal købes en 8,4V batteripakke og en lader, og her er der også en skov af valgmuligheder.
Skriv hvis du vil høre mere :-)
Snorre