Disc-bremser med thru-axle er super-nemme når man skal have dem af og på, de sidder der hver gang. Med QR kan det være en kamp af få hjulet tli at sidde så bremseklodserne ikke går imod skiverne, det var faktisk nemmere at løsne bremsehuset for at kunne centrere det på skiven.
Det hjælper stille og roligt med at finde en standard på thru-axles, spørgsmålet er så om boost også kommer til landevejen. Det betyder en bredere aksel på hhv. 10 og 6 mm for og bag, så for sådan en som mig der kører med DT Swiss XM1501 på en landevejscykel skal jeg sørge for at få non-boost udgaven, ligesom dem der kører på en MTB der er et par år gammel. På en MTB siges det bredere nav at give bedre kontrol i svingene, men specielt rygtet om at det også giver et op til 25% stivere hjul kunne vel godt anvendes på asfalten.
Mine DT Swiss hjul har, som nævnt ovenfor, også muligheden for at kunne monteres som både 12 og 15 mm foran. Jeg har to cykler med samme ramme, men med hver sin thru-axle standard foran, og de med cyklerne leverede forhjul kan jeg ikke bytte rundt. Nu hvor jeg har DT Swiss er det blot et spørgsmål om en adapter, så vil man på et tidspunkt have nye og bedre hjul vil det nok ikke være så problematisk om man har 15 eller 12 mm.