Jeg har ikke glemt det, jeg tillægger det bare ikke nogen betydning. F.eks. vejer de tre GP4000S II fra ovenstående test henholdsvis 205, 225 og 265 gram. I værste fald giver det en difference på 120 gram. Den forskel er imo for lille til at være af betydning. Luganoerne vejer til sammenligning 280 gram for et 25mm. Fælgene er i dette tilfælde givet på forhånd.
I øvrigt er det en misforståelse at vægt i hjulet "sluger effekt". Energien forsvinder altså ikke. Du kan sammenligne et cykelhjul med en kondensator, jo tungere hjulet er og jo hurtigere det løber rundt, jo mere energi er der lagret i det, men den lagrede energi får du tilbage når du letter lidt på trådet. Den forsvinder ikke ud i den blå luft. Rulle modstanden derimod giver et (varme) tab som du ikke får igen. En ekstra rulle modstand på 4w giver et tab på 14400J pr time, hvor imod den energi der oplagres i hjulet har et tab på 0J (!)
Det er rigtig nok at den energi der oplagres i hjulet skal komme et sted fra (rytteren), men vi taler om 0.12kg. Det får jeg til 12J ekstra for at accelere cyklen til 10m/s (36km/t) oven i de ca 2650J (for 53kg total) der skal til for at accelere cykel og rytter. Nu ved jeg ikke hvor hurtigt så lille en rytter kan accelerere til 10m/s , men hvis vi siger 10s bliver det 1,2w oven i 265w*, altså ubetydeligt lidt og glem ikke at energien ikke går tabt.
Det korte ar det lange er, at man mod en meget lille vægtforøgelse kan -spare- en masse energi som ellers ville gå tabt i rullemodstand. Man kan selvfølgelig indvende, at et 28mm dæk har højere vindmodstand der virker i den anden retning, men eftersom hjulet i forvejen ikke er et aerohjul, kan jeg ikke se at det er noget der kan kvantificeres ud over ren gættekonkurrence.
Man kan også regne på hvad det "koster" at slæbe 0,12kg med op på en bjergtop. Lad os sige 1000m på 60min.
0,12 x 9,82 x 1000= ~1200J
Hvis man skal nå det på en time bliver den efstra effekt P = 1200J/3600s = 0,33W, Hvis man kan gøre det på en halv time bliver den ekstra effekt 0,66W. Rullemodstanden skal altså bare forbedres med ca. 1W for med sikkerhed at udligne ulempen ved at køre med de tungere dæk op af et bjerg.
*Det er i virkeligheden en del mere end 265w da luftmodstanden ikke er regnet med her.