Ja, carbonfælge og bjergkørsel er ikke to ting der harmonerer super godt. Cyclingtips.com havde for nyligt en podcast, hvor de diskuterede hvorfor forbrugerne stadig accepterede at carbonfælge stadig kunne blive overophedede og gå i stykker på nedkørslerne. Så det virker ikke til at det er alle producenter der har løst den udfordring endnu.
Men snakker vi danske forhold vil jeg mene, at 40-60mm fælghøjde er det man skal gå efter, med 50mm som den bedste all-round løsning. Dernæst vil jeg mene om man vil gå efter en "discount-løsning" som Prime, noget kina-import e.lign. eller vil gå all-in med Zipp, Enve og hvad de dyre mærker ellers hedder. I hvert fald vil jeg mene man efterhånden sætter sig lidt mellem to stole ved at gå efter mellemsegmentet (dvs. ca. 7-10.000 kroner), hvor man betaler lidt for meget for et kendt mærke uden at få den performance der ligger i de bedste hjulsæt.
Skulle jeg selv på markedet nu, ville mit valg nok stå mellem Prime (chainreactioncycles.com's husmærke der kan fås til omkring 5.000) og så de nye Roval CLX50, der koster omkring 15.000. Begge hjulsæt er tubeless kompatible og en for prisen attraktiv vægt. Alternativt ville jeg selv importere nogle fælge fra Kina og bygge dem op (er ved at bygge et grushjulsæt op til min CX baseret på et par fælge fra Nextie og et par DT Swiss nav jeg havde fra en gammel MT.