Først og fremmest er langt de fleste cykel navmotorer med et gear lige som i en bil, men at man alligevel vælger at lave nogle modeller med et ekstra gear, er nok fordi vægt-effekt forholdet i en e-bil er betydeligt bedre end ved en e-cykel. Nu gider jeg ikke lige slå de aktuelle modeller efter, men lad os sige 100hk og 1500kg. Det er det samme som 74500W/1500kg=50w/kg hvor imod en e-cykel lander på noget i retning af 250W/100kg=2,5W/kg, eller 20 gange mindre og den kører også med et lille bitte batteri fordi de er dyre og heller ikke må veje alt for meget. 250W rækker kun til 11-12km/t ved en 6% stigning, hvor imod motoren i en e-bil altid har effekt nok til fartgrænsen, så længe der er strøm på batteriet. Teknikken i en bil er givet også bedre over all, så man kan have en god virkningsgrad over et bredere omdrejningsområde. Alt det taget i betragtning synes jeg det giver meget god mening med et ekstra lavt gear uanset om cyklen har nav motor eller center motor, men jeg har stadig vanskeligt ved at se fidusen i meget mere end et 3 gear. På en e-mtb hvor man selv skal hjælpe en del til op ad stejle bakker kan dog nok give mening med flere gear så man får en passende kadence.