Det tal jeg hæfter mig mest ved er forskellen i BB drop. Det betyder en del for stabiliteten i cyklen (jo større drop jo mere stabil) og er sted hvor rene CX cykler har ret lavt drop, da kranken gerne skal sidde højt af hensyn til at hoppe over barrierer og køre på "off camber" stykker.
Dernæst er der vinklen på kronrøret/forgaflen. En halv grad er ikke uvæsentligt og giver igen en mere stabil cykel, hvor CX'erens lidt stejle vinkel gør den nem at få rundt i de skarpe sving på en klassisk cross-bane.
Enig i, at det er små forskelle på papirer, men tror de er relativt mærkbare, hvis man prøver dem lige efter hinanden.
Men prøver man f.eks. at sammenligne en Cannondale Supersix (rendyrket racer) med en Synapse (deres endurance racer) er forskellene 0,1 grad forskel i head tube angle (73,1 mod 73,0) og 4 mm i Bottom Bracket drop (6,9 mod 7,3). Så altså endnu mindre forskel end på de to cykler du nævner - og det er vel at mærke modeller som bliver opfattet som markant forskellige cykler.
Og tager man f.eks. en Cannondale XC full suspension MTB så er head tube angle 69 grader mod 65 på deres Enduro/Downhill cykel. Og det er to cykler der næsten ikke kunne være mere forskellige ift. det påtænkte terræn.