grc
nope.
læs igen. 6 speed and "later" 7 & 8 speed.
ret sikker på at da jeg fik en 7 speed Maillard krans (& Rohlhoff kæde) i 1988 til en ny R531c ramme med Campagnolo Athena og doppler gearvælger (variant af Simplex's retrofriction) var det 'top of the pop'. Athenea 88 bagskifteren var den første non-suntour slant paralellogram bagskifter (og i dag skifter den stadig på højde med moderne bagskiftere).
Mavic havde lige annonceret deres første kasette nav.
Shimano var lige kommet på DureAce 7 speed kasetter til deres 7400. I 1984 var alt stadig 6/7 speed skruekrans.
Regina CX var ved at dø & den nye America skruekrans/kæde voldte Campagnolo problemer med Syncro skiftet.
Campagnolo fik først styr på syncro skift da de skiftede til Rohlhoff kæden i 1990/1991 og begyndt med deres egene 8 speed kasetter.
Suntour Superbe Pro var stadig det ubetinget bedste penge kunne købe pga deres forfinede slant parellellogram. Bremser var rebrandede fra diacompe, kranksæt og styrfitting fra Sugino. Pedaler, nav, sadelpind kæde & krans var inhouse.
8 speed = 130mm spacing på rammer.
For ejere af R753, Tange prestige & Supervitus rammer var 8 speed nær umuligt idet de heat treatede rør ikke muligjorde at udvide fra 126mm til 130mm. Eneste option for at klemme 8 speed ind i en 126mm spacing var Superpe Pro 8 speed krans eller de updrivelige 8 speed DureAce Kranse.
8 speed = tidligst 1989.
Interessant at din kilder om Shimano 7800 fra 2004 skriver "It was the first 10-speed group of the market."
Campagnolo køberer havde haft 10 speed som std 3.5 år forinden.
Vælg din kilde med omhu :-)