Højde måling er ikke altid så lige til som man tror. Generelt set er den barometriske metode ganske præcis, men den kræver en startværdi for , at vise den aktuelle højde, idet den kun kan måle ændringen i højden, svarende til ændringen i lufttrykket. ændringen burde derimod slå igennem. Men der vil altid være fejl, og jo fladere tur man kører (som i DK) des værre ser fejlen ud, hvorimod samme fejl på f.eks. La Marmotte kun er en bagatel.
Lufttryk:
Vægten af den luftsøjle, som hviler på 1 cm2 af en vandret flade. Luftrykket - der måles i hectopascal - aftager opefter med ca. 1 % pr. 80 meters stigning.
Når vejret skifter, ændrer lufttrykket sig, så det kan påvirke målingen. Men nok ikke så meget som man umiddelbart tror på en tur. For et par år siden så jeg på en tænkt tur mellem Gilleleje og Kastrup hvor forskellen i tryk var 1 hPa , hvilket svarer til ~ 8 meter. Men tryk forskellen for December 2008 mellem laveste og højeste tryk var 992 til1045 hPa er 53 hPa, hvilket giver ~400 meters højdeforskel. Og jeg har ladet mig fortælle, at man ikke på en dag vil kunne opleve en sådan forskel... ( og hvis det skulle ske, ville man ikke kunne være ude at cykle i det uvejr)
Når man bruger højdekorrektion, er det på mange tjenester baseret på https://en.wikipedia.org/wiki/Shuttle_Radar_Topography_Mission , der populært sagt er "trætophøjde". Kører man på en flad tur gennem en 5 meter høj tæt skov , vil man se at man stiger de 5 meter når man kører ind i skoven !