Styr
En kina ramme vs en AMBG ramme, det er i begge ender af spektret.
Jeg har selv en af hver
En 2006 Merlin Works CR fra AMBG, samme hus og svejsere som Litespeed (AMBG har siden solg Merlin brandet fra). Finnish, forarbejdning og forfining er nok det absolut bedste du kan finde i staterne. (Moots, Seven etc indbefattet - Lynskey imponerer ingen havd angår hverken håndværk eller design).
Merlin'en er til forskel fra Litespeed'ene et Tom Kellog design der har sit egen full custum shop Spectrum Cycles (+han var involveret i Reynolds Composites udvikling af deres Ouzo Pro & Pro UL gafler - der i dag knap og nap overgås af Enve's gafler).
Spectrum's ti rammer svejses i dag hos Seven fordi AMBG ikke længere laver OEM arbejde - ud over for NASA,
Har også en custom Kina cross/gravel ramme fra Titanworks - glimrende materialer (gode straight gauge sømløse 3/2.5 rør fra Rikilau i Taiwan). Svesjningerne skal nok holde, de ser pæne ud uden af være i nærheden a min Merlin - men det er blot et spørgsmål om finishing,
Rør dimensionerne er identiske mellem de to rammer, vil antage af godstykkelsen visse steder er tyndere end på min Merlin. Forskellen ligger i hvordan rørenes form er manipuleret.
Kører egenskaber er selvf anderledes pga den rå geometri - 1cm længere baggaffel, og plads til meget bredere dæk, højere kronrør, 1.4" vs 1.8" kronrør, 1cm længere overør, 1 grad fladere vinkler, 1009mm vs 997mm aksel afstand, 47mm vs 45mm forkrake men samme 71mm BB - forskellen burde være mindre ende den relt er.
Merlin'en er super agil og ekstrem stiv i bagenden - en meget vellykket cykel.
KIna'en er self mere stabil men mangler overraskende meget stivhed i bagenden der kan mærkes når der klatres i bjerge - Kina'en overraskende langt mindre komfortabel fortil. MIn konklusion er 1.4" kronrør er overkill på en Ti ramme. Kina'en er til through aksler.
Tolerancerne på den bagerste through aksel er ikke lige i øjet og Maxel akslen tenderer til at skulle spændes op/i efter et par dage for at knike lyden forsvinder jeg jeg klaterer. Rammen er ikke skæv, og den sporer perfekt - men alligevel.
En sidste ting er postmount studserne, tror de var off med 15-20 grader da jeg fik den så jeg måtte ud og købe en god fil da bremseskiven ellers gik på klodserne i både top og bund. Ikke et problem at fixe, men alligvel.
2nd konklusion: Når det drejer sig om titanium er materialer ikke vigtige og de kan sagtens lave gode sjevsninger i Kina - men geometri, even til at bukke, butte og manupulerer Ti's form og ikke mindst evnen til at vælge de rette dimensioner er afgørende.
Gaflerne er henholdsvis en TRP tapered på KIna'en og en Real Design fra AMBG.
Real'en er også et Tom Kellog design der lægger sig tæt op af Ouzo Pro (og derfor også Serrota's gaffeler idet Serotta overtog Reynolds Ouzo Pro design).
Merlin'en er i den meget lette ende - sub 1100g for en ML (svarer til ca 56cm) dvs som en Litespeed T1 - (og jeg vil ikke bytte med en T1 med mindre T1'eren var til skivebremser).
KIna'en vejer 1510g for en str 57 med 1.4" kronrør, throgh aksler, diverse studser til både cross og road gear kabling + post mount skiver.
...med andre ord du får hvad du betaler for. Der er ikke den 'zing' jeg regnede med på Kina'en selvom geomtrien er custom (har også fejlberegnet kronrørs højde med en cm og standover højde er i denstore ende med 43mm gravelkings).
...Men jeg vil gerne sælge den - billigt inkl gaffel og Chris King styrfiting :-) da jeg er meget tæt på en endelig beslutning om at købe en Open U.P.