Schwalbe ONE (med slange) er også en mulighed - de har gjort sig udmærket i tests, og jeg har selv kørt på dem en sæson i protest mod GP4000's skrøbelige sidevægge, og var overordnet tilfreds. De føltes mere gummiagtige og ikke så hurtige, men det kan sagtens være subjektivt bedrag fordi de ruller blødt. De blev slidt hurtigere end jeg ventede, i betragtning af det meget gummi på dem, uden jeg dog har km-tal på. De suser lidt under hurtige sving.
Gangen efter, dvs. sidste år, gav jeg alligevel GP4000 en chance igen, og denne gang har jeg/de været heldige at undgå fatale sidevægsrifter. Der har været små gennemgående rifter som en stump bomuldsfælgtape på indersiden har klaret. De har har nu kørt omkring 8000 km; de sidste km dog med indlæg som livsforlængelse og vinterbeskyttelse.
Det er muligt jeg igen vil prøve Schwalbe ONE, denne gang i protest mod at Continental med GP5000 tilsyneladende får et ordentligt prishug opad.
EDIT:
Man kan indvende, at med den mileage er kilometerprisen lav uanset dækprisen, men det krepérlige ved GP4000 er at man risikerer at skulle smide det ud uden at være slidt, på grund af en rift; det er sket flere gange.
Det har nu også lige denne gang været "en sport i sporten" at se hvad der kunne presses ud af dækkene.
Normalt kører jeg kun nødigt på tyndslidte dæk med cykelklubben, hvor en punktering er så ubelejlig, desuden har der også været et heldigt sammenfald af at kunne starte livet (og dæklivet) præcis fra foråret med gode veje - for så i det sene efterår at kunne fortsætte med dækindlæg. Dem skal jeg ellers ikke have noget af at ødelægge det dyrt indkøbte letløb med.
Det er med nogen bekymring jeg læser at model 5000 er mere letløbende og lettere, for det er i høj grad sidevæggenes fleksibilitet der bestemmer et dæks rullemodstand, og hvilken vej går det så med skrøbeligheden? Punkteringsresistensen angives ganske vist bedre, men det er sandsynligvis kun hvad angår selve kørefladen.