Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil

Avanceret

Re: det ekstreme tour de france!

det ekstreme tour de france!
27. juli 2010 kl. 04:07
jeg tænker tit på, hvordan man kan gøre touren endnu hårdere og spektakulær, end den er. en idé vil måske være, at inddrage nogle nye barske bjerge, nogle man ikke plejer at bruge i tour-sammenhæng.

blandt de hårde bjerge i touren finder man: mont ventoux, madeleine, alpe d'huez, col de la bonette, tourmalet, galibier og hautacam. det er da også fint, men løbet trænger til noget variation.

i italien og østrig er der flere barske stigninger, og måske bør tour-arrangørerne overveje at inddrage et par nye stigninger, måske blot en enkelt gang, det vil være nyskabende og yderst interessant...

måske bør man prøve med et af nedenstående bjerge?

monte zoncolan - (bruges i giroen)

mortirolo - (bruges i giroen)

angliru - (bruges i vueltaen)

kitzbüheler horn - (bruges i østrig rundt)

hvad mener i? :)

angliru:
[www.climbbybike.com]

kitzbüheler horn:
[www.climbbybike.com]

zoncolan:
[www.climbbybike.com]

mortirolo:
[www.climbbybike.com]
27. juli 2010 kl. 07:34
Ja for variationens skyld, kan man fint argumentere for de nyere og - i tour-sammenhæng - "uprøvede" bjerge.

Omvendt er der netop noget ved Tour De France, som handler om "det klassiske" - myterne osv. og her kommer vi ikke uden om, at de klassiske bjerge, netop tilskynder til dette.

Mange vælger jo at se de klassiske bjergetaper fordi at "SÅ! I DAG skal vi på Alpe d'Huez!" og nye bjerge har ikke samme tiltrækningskraft.

Der er en enorm energi, tiltrækning og "myte-effekt" i de kendte bjerge og det ville være synd at udvande den med nye bjerge, synes jeg.
27. juli 2010 kl. 08:28
jeg tror vil helt bestemt være tilhænger af en angliru etape... men det er jo bare om det er mugligt, men synes synes du ikke touren har været hård nok... 1 ardenneretape. 1 brostensetape. 3/4 alpe etaper (4 hvis etapen til station des rousses også gælder). 3dage i massif central. 4 pyreanær etaper. og en enkeltstart. så synes jeg helt bestemt at der ikke er særlgt meget tilbage. mange dage hvor rytterene selv har kunnet gøre en forskel.
27. juli 2010 kl. 09:41
Jeg har aldrig helt forstået, hvorfor Tour de France (og for den sags skyld Vueltaen og Giroen) nogle gange kører i andre lande end, der hvor de hører til. Alle 3 lande er så store, at man sagtens kan holde sig inden for landets grænser og alligevel lave spændende og varierede ruter fra år til år.

Så jeg er ikke tilhænger af, at man skal finde fornyelse ved at bruge bjerge i andre lande. Lad nu Vueltaen bruge Angliru, Giroen beholde sit Mortirolo og Touren køre på Alpe D'Huez.

Og jeg er helt enig med klp29, at man i alle 3 løb er nødt til at have nogle af de klassiske etaper og bjerge med hvert år. Lige præcis myterne om alle de store slag der tidliger er slået her er vigtige for løbenes historie.

Med venlig hilsen
Peder G
27. juli 2010 kl. 22:31
peder g Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg har aldrig helt forstået, hvorfor Tour de
> France (og for den sags skyld Vueltaen og Giroen)
> nogle gange kører i andre lande end, der hvor de
> hører til.
Eksponering og francs en masse.
27. juli 2010 kl. 13:08
Hvis flere ekstreme bjergetaper blot resulterer i Schleck og Contador, hånd i hånd kører alene i mål så må jeg sige nej.
27. juli 2010 kl. 13:54
når jeg siger, løbet kunne bruge noget variation, mener jeg heller ikke, at alle de sædvanlige bjerge skal erstattes. jeg siger blot, det kunne være sjovt, hvis man på en af etaperne lagde et af disse bjerge ind. touren kommer jo tit igennem spanien, italien mm. derfor må det da også være geografisk muligt at inddrage eksempelvis angliru! - jeg synes også touren var hård nok i år, det er ikke det, jeg siger, men jeg kunne godt tænke mig et af ovennævnte bjerge i tour-sammenhæng.
selvfølgelig vil der da også være plads til tourmalet og alpe d'huez af den grund! :)
Max
27. juli 2010 kl. 14:03
008jfe2103 Skrev:
-------------------------------------------------------
> jeg tænker tit på, hvordan man kan gøre touren
> endnu hårdere og spektakulær, end den er.

Jeg er slet ikke sikker på at det gør Touren mere seværdig at den er hårdere. Nogle af de nævnte bjerge har tit været antiklimatiske, fordi rytterne har været forsigtige pga. den ekstreme hårdhed. Vi fik en vældigt seværdig etape på en mellemetape i år, fordi klassementsrytterne foldede sig ud. Det er mit gæt, at det sker oftere, når der ikke er mange ekstreme etaper på programmet.

Jo hårdere løbet er, jo færre contenders bliver der også. Ruten i år var hård nok til at der reelt kun var to mulige vindere, selvom det så anderledes ud i første halvdel. Det gør det hele lidt mere forudsigeligt. Så hellere et mindre ekstremt løb med flere favoritter, mere dynamik, som er mere seværdigt.
27. juli 2010 kl. 22:13
Pico de veleta... [www.climbbybike.com]

Problemet vil være at vejen er så lille og så dårlig den sidste km samt at den i bogstaveligste forstand ender på toppen af bjerget hvor der ikke er plads til en Grand Tour.

Mener man i vuelta'en har kørt af og er sluttet ved det nye observatorie i 2800m hvor der er mere plads. 43km stigning op til 3400m, 2700 højdemeter heraf de 21km i over 2000 meters højde vil være en grum, grum stigning på trods af at procenterne er rimelig medgørlige.

Kørte den sidste sommer mens det var aller varmest i Andalusion, pga af længden og de mange km i over 2000m slår den altså de kendte kortere stigninger med meget skrappe procenter. GPS'en sagde 3367m hvor "vejen" sluttede.

Telegraphe/Galibier er barnemad i sammenligning, distancen over 2000m og ikkke mindst stykket over 3000m er virkeligt grumt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen @Merlin Works CR/Chorus 07
27. juli 2010 kl. 23:26
hehe, fed stigning. Jeg kunne godt undvære den sidste kilometer med dårlig vej, så det "kun" bliver 42 kilometer opad med et gennemsnit på 6,2 procent. Det vil jo tage rytterne godt to timer at køre den...
27. juli 2010 kl. 23:59
Ingen af de bjerge, der nævnes, er i nærheden af Frankrig. Zoncolan og Mortirolo ligger helt ovre i Dolomitterne, Anglirú ligger i Astúria, mens Veleta er toppen af Sierra Nevada i det sydligste Spanien.

Men der er masser af fede muligheder i Frankrig:
Tjek fx
Mont du Chat ved Chambéry:
[www.salite.ch]

Col du Portet syd for Tourmalet:
[www.salite.ch].

Jeg synes dog, det er fedest, hvis man kombinerer et HC bjerg med en afsluttende kat 1 stigning. Og ja, jeg ved godt, etapen til Ax-3-Domaines i år blev en fuser...

Men tjek denher:
[www.salite.ch]
Ved toppen af passet ligger skisportsstedet Arette-Pierre-St-Martin. før stigningen flader ud. Dvs, man starter med Hourcère, som er 13 km à 8% (som Alpe d'Huez), har en kort nedkørsel, og så direkte op de sidste 5 km med 8,4% i snit. Det ville da være cool...

Ellers er kombinationen Col du Joux-Plane og Avoriaz ret fed...

-Anker
28. juli 2010 kl. 00:40
Og så er der jo Sestriere..
Det skal selvfølgelig være bjerge, der passer geografisk.

Men Touren skal ikke generelt gøres hårdere. Det har heller ikke været "politikken" de sidste mange år.
Den er hård nok i forvejen.
Nye stigninger er altid velkomne, men jeg synes nu de har været gode til at forny ruten. Både med stigninger, men også med et bedre mix.
Årets rute var eminent planlagt imo.
Brostenene blev så dramatiske som forventet. Der var passende få flade etaper de første ti dage, og Massif Centrale blev kørt mellem Alperne og Pyrenæerne i stedet for den smukke, men cykelmæssigt kedelige Middelhavskyst.

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 28/07-10 kl. 00:46 af Guller. (se ændringerne)
28. juli 2010 kl. 10:10
Jeg er helt enig, den største mangel ved årets Tour var vel i virkeligheden, at der manglede mellemetaper (det rådede udbryderkongerne så bod på ved at skabe nogle store udbrud på bjergetaperne) og så en "op-og-ned"-dag på en bjergetape, hvor det rent faktisk var en mulighed at skabe et favoritudbrud allerede fra start (ingen af årets favoritter havde udnyttet muligheden, men alligevel..)
Feo
29. juli 2010 kl. 20:30
I tiden med Indurain, Pantani og Berzin havde man i Giroen en etape hvor man kørte over det samme bjerg to gange(jeg tror det var i Val dAosta), jeg har aldrig forstået hvorfor man ikke gør det noget oftere - så er der virkelig bonus til tilskuerne. F. eks Mont Ventoux er så vidt jeg ved ikke så svært at køre "rundt om" og så op over en gang til
30. juli 2010 kl. 00:26
Jeg tror ikke Touren trænger til flere ekstreme stigninger. Det ville dog pynte med en ekstra afslutning på toppen. I år var der 3, det er lige i underkanten synes jeg. Men generelt synes jeg, at favoritterne i år var alt for bange for at bruge terrænet før kort fra stregen.

Jeg har vist nævnt det før, men jeg savner stadig Puy de Dome i Massif Central...
[www.google.dk]

Den ville klæde løbet mellem de 2 store bjergkæder. Den har vist ikke været kørt siden 1987. Dengang med Johnny Weltz som vinder.

Med venlig hilsen: Rasmus Z
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind