Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Det handler ikke om cyklen!

Turcykel søges
16. august 2009 kl. 22:40
Hej

Er der nogen her, der har erfaringer med turcykler?

Jeg søger en cykel man kan laste med 20-30 kg oven i ryttervægt (som i dette tilfælde er relativt beskedne 65 kg) til at køre tur i fjerne destinationer. Jeg har tidligere været afsted på en Centurion hybrid og det gik, men den blev også presset til det yderste og kort efter hjemkomst brød den endeligt sammen.

På trods af at DK er en cykelnation synes markedet for disse cykler at være ikke-eksisterende herhjemme. Så jeg har kigget en del på det tyske marked og mit rustne tyske er dermed kommet på hårdt arbejde. Jeg kan bestille en decideret "touring rad" som denne Red Bull Activa 1 til ca. 11000 kr. Men jeg er lidt fristet til at forsøge en gedigen mtb som Radon ZR Team 7.0, Canyon Yellowstone 5.0 eller fx den Drössinger, der skrives lidt om andetsteds. Den ville jeg jo samtidig kunne bruge til lidt leg i skoven herhjemme.

Er der nogen med erfaring med fx at bruge en mtb til formålet, jeg er nemlig lidt bekymret for: Hvordan fungerer det med fjedret gaffel? Montering af bagagebærer? Holdbarhed og driftssikkerhed af skivebremser o.a.)? Jeg har nemlig aldrig ejet en mtb så min erfaring med sådanne transportmidler er ikke-eksisterende.

Eller kender I til engelsksprogede fora med fokus på turcykling?
nai
Re: Turcykel søges
17. august 2009 kl. 22:26
Det kommer vel an på hvor langt du skal køre af gangen. Generelt er geometrien i MTB ikke til længere ture. De fleste er langt an på relativt aggresiv styring og en levende bagende, så komfort kan man ikke tale om. Jeg kørte i nogle år på en relativt god MTB med cityslicks og det var en lettelse da jeg skiftede til en centurion basic, som i mange situation kørte hurtigere og mere komfortabelt.
Det eneste fordel jeg kan komme på ved en MTB som turcykel er de brede fælge, som giver mulighed for brede dæk og evt. terrændæk.
Turcyklen fra Red Bull ville nok være et godt bud, med udstyr af rimelig god kvalitet, men hvad med en Focus Jarifa? Kunne det ikke også være et bud på en cykel med et blanding af komfort og kvalitet. Jeg har selv lige købt en Focus Mares til at køre med lidt oppakning til pendling, men det var så også fordi jeg gerne vil køre lidt hurtigt på noget asfalt - jeg har ikke indtrykket af at det var din prioritet Smiler

/Nicolai
18. august 2009 kl. 03:05
joe s Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Er der nogen her, der har erfaringer med
> turcykler?
>
> Jeg søger en cykel man kan laste med 20-30 kg oven
> i ryttervægt (som i dette tilfælde er relativt
> beskedne 65 kg) til at køre tur i fjerne
> destinationer. Jeg har tidligere været afsted på
> en Centurion hybrid og det gik, men den blev også
> presset til det yderste og kort efter hjemkomst
> brød den endeligt sammen.
>
> På trods af at DK er en cykelnation synes markedet
> for disse cykler at være ikke-eksisterende
> herhjemme.

Jeg mener dog Koga Miyata forhandles i Danmark. Et kendt mærke inden for turcykler.

> Så jeg har kigget en del på det tyske
> marked og mit rustne tyske er dermed kommet på
> hårdt arbejde. Jeg kan bestille en decideret
> "touring rad" som denne Red Bull Activa 1 til ca.
> 11000 kr. Men jeg er lidt fristet til at forsøge
> en gedigen mtb som Radon ZR Team 7.0, Canyon
> Yellowstone 5.0 eller fx den Drössinger, der
> skrives lidt om andetsteds. Den ville jeg jo
> samtidig kunne bruge til lidt leg i skoven
> herhjemme.
>
> Er der nogen med erfaring med fx at bruge en mtb
> til formålet, jeg er nemlig lidt bekymret for:
> Hvordan fungerer det med fjedret gaffel? Montering
> af bagagebærer? Holdbarhed og driftssikkerhed af
> skivebremser o.a.)? Jeg har nemlig aldrig ejet en
> mtb så min erfaring med sådanne transportmidler er
> ikke-eksisterende.

Det er et større projekt at ombygge en moderne MTB med skivebremser og fjedergaffel til en turcykel; MTB'en har næppe bøsninger til nogen af delene, så man skal i gang med alle mulige kompromisløsninger der alle er ringere og dyrere end den ægte vare. Det er helt sikkert noget jeg ville undgå.
Red Bull cyklen er udstyret med noget nær topdele: Brooks B-17 læder sadel, B&M Cyo R lygte, DH-3N80 dynamonav, Tubus bagagebærere for og bag, Ergon greb etc.
Den er rimelig ready-to-run uden for mange dikkedarer, og kan forøvrigt snildt anvendes i skoven; den vil selvfølgelig ikke være lige så hurtig som en rigtig MTB, men smæk et par MTB dæk på og du vil sikkert blive overrasket hvor meget off road den kan.

Personligt ville jeg vælge denne:
[www.roseversand.de]

hvis jeg ville have en hurtigere og lettere turcykel. Den mangler bare en Brooks sadel.

--
peter_s
18. august 2009 kl. 08:22
Ikke fordi jeg har egne erfaringer, men jeg vil mene cross-stel kan klare opgaven.
Solide rammer, plads til brede dæk og skærme, simple bremser, mange cykel positioner, etc. ...

//Benjamin
18. august 2009 kl. 12:12
skibber Skrev:
> Ikke fordi jeg har egne erfaringer, men jeg vil
> mene cross-stel kan klare opgaven.
> Solide rammer, plads til brede dæk og skærme,
> simple bremser, mange cykel positioner, etc. ...

Problemet er dels at mange konkurrence CX cykler har en uoptimal rammegeomteri, og dels de ofte ikke har bøsninger til skærme, bagagebærere (foran og bagved) eller flaskeholdere. CX gearing er heller ikke så velegnet til touring, med +30 kg bagage op af bjerget er en trippel et langt mere oplagt valg.

Denne RED BULL Multicross-300 er derfor et langt mere oplagt køb da den har alt hvad en turcykel bør have hvis man er til STI greb:
[www.roseversand.de]

--
peter_s
18. august 2009 kl. 13:12
En noget billigere mulighed, men stadig i samme klasse:

[www.stevensbikes.de]

(racerstyr er et must til langtur)
18. august 2009 kl. 13:49
Læs gode råd om turcykler her
[www.cykling.org]
og her
[www.cykling.org]
Test af Pedalpower her
[www.cykling.org]
Turcykel - 2. etape
19. august 2009 kl. 10:00
Hej alle og tak for svar. Jeg var lidt rundt i går i Kbh bl.a. for at se Koga. Desværre uden held - rejsecykler ikke hjemme og ekspedienten kunne ikke se fornuften i en decideret rejsecykel ... det er nok sværere når man ikke selv har erfaring med at køre med 25 kg oppakning over flere uger.

Focus kender jeg og har tidligere kigget en del på dem, men må sige at jeg tror hjulene er underdimensionerede og kulfiber-gaffel kan jeg ikke se pointen i. Men flot er den og jeg tror geometrien er lige i øjet.

Stevens' ser fornuftig ud ligesom jeg holder fast ved Red Bull-modellerne. Det kan være min løsning bliver at købe en billig mtb og tage en lille tur på den. Der er flere mtb-modeller, hvor det er muligt at montere bagebærer , . Men ellers må jeg se i øjnene at det bliver et internet køb fra Tyskland, Østrig e.a.

Det piner mig stadig at se på tyske og amerikanske sites I USA kan fx få to fornuftige Novara cykler til en billig penge. Det er lige før jeg overvejer en tur til USA og så samle sådan en op ved ankomst.

Et spørgsmål: Skivebremser synes at glide ind som standard på flere turcykler. Hvordan er de at vedligeholde - kræver de specialværktøj og -viden en masse og hvor hurtigt slides de?
Re: Turcykel - 2. etape
19. august 2009 kl. 10:47
Skivebremser bremser vidunderligt (når de er indstillet korrekt), men jeg ville ikke vælge dem til en turcykel:

1. Alm bremser er rigelige til tur brug
2. Alm bremser er simple at justere og reparere
3. Alm bremser vejer mindre
19. august 2009 kl. 11:08
Hej Kimbo

Der er ingen tvivl om at jeg også selv foretrækker almindelige bremser. Skivebremserne er bare snart svære at komme udenom. I hvert fald er de cykler, hvor der bliver konkurreret på prisen med skivebremser. Så hvis de er til at have med at gøre vil jeg ikke principielt afskære mig fra at gå den vej.
19. august 2009 kl. 11:16
Her er lidt inspiration: http://politiken.dk/indland/article770456.ece

Check lige cyklen, den ser sgu basic ud Smiler
Det handler ikke om cyklen!
19. august 2009 kl. 12:09
Den cykel, er jo lige som den skal være - men han har jo også et helt præstestyre bag sig, det har jeg desværre ikke Griner (Jeg har godt nok arbejdet for Udenrigsministeriet, men der var aldrig tale om at sende mig ud som "cykelambassadør". Måske skulle jeg finde frem til en gammel kollega og forelægge ideen Blinker)

Der står desværre ikke så meget i artiklen ud over lidt gensidigt politisk fnidder.
Re: Det handler ikke om cyklen!
19. august 2009 kl. 16:07
Nicolai kørte afsted i 2006 og han er ikke kommet hjem endnu så den cykel må siges at være gennemtestet som turcykel.

[www.worldtravellers.dk]
19. august 2009 kl. 12:47
joe s Skrev:
> Focus kender jeg og har tidligere kigget en del på
> dem, men må sige at jeg tror hjulene er
> underdimensionerede og kulfiber-gaffel kan jeg
> ikke se pointen i. Men flot er den og jeg tror
> geometrien er lige i øjet.

Jeg ruller selv på en cykel med Aksium hjul, vejer ca 90kg og har til tider en rygsæk med på arbejde. Jeg har ikke haft problemer med de hjul.
Focus Jarifa 07 har de fælge.
Kulfiber forgaffel er for komforten.

Husk på, at hvis du indfører varer fra USA, skal du betale told og moms.
20. august 2009 kl. 03:39
joe s Skrev:
> Hej alle og tak for svar. Jeg var lidt rundt i går
> i Kbh bl.a. for at se Koga. Desværre uden held -
> rejsecykler ikke hjemme og ekspedienten kunne ikke
> se fornuften i en decideret rejsecykel ... det er
> nok sværere når man ikke selv har erfaring med at
> køre med 25 kg oppakning over flere uger.
>
> Focus kender jeg og har tidligere kigget en del på
> dem, men må sige at jeg tror hjulene er
> underdimensionerede og kulfiber-gaffel kan jeg
> ikke se pointen i. Men flot er den og jeg tror
> geometrien er lige i øjet.
>
> Stevens' ser fornuftig ud ligesom jeg holder fast
> ved Red Bull-modellerne. Det kan være min løsning
> bliver at købe en billig mtb og tage en lille tur
> på den. Der er flere mtb-modeller, hvor det er
> muligt at montere bagebærer , . Men ellers må
> jeg se i øjnene at det bliver et internet køb fra
> Tyskland, Østrig e.a.

Billig mtb = billige dele. Det giver en risiko for du lige pludselig har brugt en masse penge på opgraderinger på en cykel der måske stadig ikke er så optimal. Særlig billige fjederforgafler og billige integrerede Shimano shiftere kan blive dyre at udskifte.

>
> Det piner mig stadig at se på tyske og amerikanske
> sites I USA kan fx få to fornuftige Novara cykler
> til en billig penge. Det er lige før jeg overvejer
> en tur til USA og så samle sådan en op ved
> ankomst.

Danmark er bare dyrt; det er for lidt konkurrence og for meget karteldannelse.
Jeg ville sætte mig godt ind i toldregler og fragtpriser for cykler før jeg gad købe noget i USA.
Betal for en fitting hos fx Webike så du har en fornemmelse for reach og virtuel overrørslængde, så er det ikke så problematisk at købe ind over nettet.

Det sagt så virker du noget uafklaret om hvilken type cykel du egentlig kunne tænke dig; det er temmelig stor forskel på Activa (flat bar alu kampvogn med 26" hjul, til REI cyklen (STI greb, racer cykel med stålstel) til ombyggede MTB cykler.
De lægger op til forskellige cykeloplevelse og touring metoder. Er fx dynamolys en prioritering eller ej? For mig ville det være det; både i mørke, i dårligt vejr og i tunneller er dynamolygter guld værd.
Kan du lide at køre stærkt selvom du har tung oppakning? Enten ligeud eller ned af bjerge?
Er du mere den rolige type der måske ikke kører så hurtigt, men til gengæld mange timer af gangen? osv osv.
Opsøger du gladeligt stejle bjerge som du pisker op af i en 34-22 gearing, eller foretrækker du den lange flade landevej der snor rundt i landskabet?
Er du til flat bar eller STI greb?
Skal det være så billigt som muligt, eller er du mere bekymret for at få valuta for pengene?

Kort sagt, jeg tror du bliver nød til at vælge hvilken type cykel der egner sig til din kørestil og hvad du vil bruge den til hvis du vil have brugbart input fra ndre folk. Lav fx en liste over features du ønsker dig.

Men ellers så ville jeg kigge på Surly LHT, Dawes eller Thorn fra UK, eller vsf Fahrrad Manufaktur fra DE.

> Et spørgsmål: Skivebremser synes at glide ind som
> standard på flere turcykler. Hvordan er de at
> vedligeholde - kræver de specialværktøj og -viden
> en masse og hvor hurtigt slides de?

De kræver specialværktøj, særligt hydraliske bremser, men fx udskiftning af skiver og bremseklodser kan som regel klares med unbraco/torx nøgler.
Olie på skiver og klodser er meget problematisk, ligesom de lider af bremse"fade" når de bliver alt for varme ved heftige nedkørsler.
Der er som sådan ikke noget galt med skivebremser, men siden problemerne er anerledes end normale bremser, så bør man sætte sig ind i dem mht. til diagnosticering og servicering.
Personligt ville jeg ikke gå efter skivebremser på en turcykel, ligesom jeg ville undgå fjederforgafler og affjedrede sadelpinde; det er dyrere, mere kompliceret og tungere.

--
peter_s
At gå over åen efter vand ...
22. august 2009 kl. 14:43
-> Peter. Du har ret i at jeg er uafklaret mht til hvad jeg kigger efter. Det skyldes nok bl.a. at jeg gerne ville have det hele i en cykel! Jeg lurede kun på en billig mtb for at prøve formatet af på en kort tur med henblik på evt. at få afprøvet den mulighed. Det var primært Novara Safari jeg kiggede på - en solid, kompakt svend i stil med Reb Bull'en. Jeg er kommet frem til, at det nok er en cykel et trin under kampvognen jeg leder efter Smiler Jeg kører på racercykel normalt, holder af at køre stærkt i bjerge osv., men det er ikke det er ikke det der er formålet med denne cykel. Nordkap-Gibraltar rekordforsøg overlader jeg til andre.

Og så til overskriften. Jeg har fundet ud af at DCF har en butik i Kbh (på trods af jeg har haft bopæl i byen i nu mindst 15 år anede jeg det ikke. Doh!), hvor de angiveligt sælger turcykler fra bl.a. Vsf. Enten bliver det derfra jeg køber eller også tager jeg chancen med en tysker fra nettet.

Jeg har nu en liste med cykler i prisklassen omkring 10k. Radon, Vsf, Cannondale og Stevens er blandt fabrikanterne. Men først smutter jeg forbi DCF's butik.
300+ cykler
22. august 2009 kl. 15:05
Jeg faldt lige over dette billedgalleri (edit: glemte link)

Jeg fandt det for øvrigt ved at søge på Orbea Altea. Hvem ville have troet spanierne kunne lave turcykler? Det er en af 3-4 aktuelle favoritter pt.

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 22/08-09 kl. 15:13 af joe s. (se ændringerne)
Re: 300+ cykler
27. august 2009 kl. 21:38
jeg har flere gange været afsted på cykel i min ferie, jeg bruger min mtb, der så er monteret med skærme og bagagebærer. Den fungerer da ok. Men hvis jeg skulle ud og købe ny turcykel ville jeg nok vælge en med lidt bedre komfort.
Re: 300+ cykler
29. august 2009 kl. 13:11
For mange år siden var Grebart Cykler eksperter i at bygge turcykler, med påsvejsede bøsninger til for- og bagbagagebærer, specielle gearinger mm. Måske kan de stadigvæk det, det var da værd at undersøge!

I det hele taget ville jeg nok vælge at bygge cyklen op selv omkring et godt stel i stedet for at købe en færdigmonteret model, som alligevel ikke er helt som man vil have den. Skal man have påsvejset bøsninger må man regne med en nylakering, men måske kan man få fat i et godt stel på en politiauktion.

Jeg vil mene at man skal holde sig til enkle og solide komponenter, som let kan repareres alle steder, osse hvis man står midt på en landevej et sted. Og solide hjul, med massevis af eger til at bære den ekstra vægt.

God fornøjelse, og god tur Smiler
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind