Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Cykelvalg - prisklasse 15k +/-

Cykelvalg - prisklasse 15k +/-
05. august 2011 kl. 11:07
Så er der endnu en ny bruger, der skal bruge lidt hjælp Smiler

Jeg har tidligere cyklet meget, og efter mange år med skader, dovenskab mv. vil jeg prøve at komme lidt igang igen. Det er mange år siden jeg har kørt racer, så jeg har mistet tæt på al kendskab til udviklingen og fordele/ulemper.

Cyklen skal primært bruges til motion i Danmark, men skal også kunne tages med på ferier sydpå og klar bjergkørsel (så vægt betyder lidt).

Budgettet er til at moderat "over kill" er ok (følelsen af at køre på noget godt udstyr har også værdi - selvom det reelt er mere end jeg har brug for som motionist). Der skal dog være mening med galskaben, så jeg tænker noget i retning af 15k er niveauet.

Jeg vil naturligvis gerne "udnytte", at tidspunktet er til at gøre et godt køb med udslag af årets modeller, før de nye kommer på markedet.

Med lidt online reseach er jeg nået frem til at disse cykler kunne være gode bud (selvom budgettet allerede skrider lidt ved et par af dem Fryser):
Trek Madone 5,2 nedsat til 17.999,-
Cube Agree GTC SL nedsat til 16.499,-
Cube Agree GTC Race nedsat til 15.000,-

Spørgsmål:
1) Kan man sige noget (objektivt) om, at det ene køb er bedre end det andet - eller er det smag og behov + hvordan man sidder på den enkelte cykel?

2) Jeg falder over at alle cykler, selv i denne prisklasse synes at gå på kompromis med hjulene. Jeg hører samtidigt fra flere, at man bør prioritere stel > hjul > komponenter. Hvad siger I? Bør man afsætte penge i budgettet til straks at udskifte hjul / hhv. have et ektra sæt til motionsløb/bjergkørsel mv.?

3) Er der nogen der mener der er mere oplagte modeller/tilbud at kigge efter i min prisklasse og til mit behov?

Håber nogen kan hjælpe en ny mand på feltet Smiler

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 05/08-11 kl. 11:08 af Andreasen. (se ændringerne)
05. august 2011 kl. 13:14
Hej

Det vigtiste er helt klart hvordan du sidder på cyklen - en dårlig siddeposition kan ikke opvejes af selv den bedste ramme - så hvis du sidder bedst på en model, så vælg den.

Forskellen på de 2 Cube er at SL næsten er komplet Dura-Ace gruppe og SLK kranksæt. Om du vil kunne mærke forskel? Måske på bakker, da DA skulle skifte lidt bedre ved belastning. Men en stor del af denne forskel ligger i kæden, og den er Ultegra på begge.
SLK kranksættet er lettere end Ultegra, men ingen af dem har specielt gode lejer.

Med Racing5 hjul, som følger med Cube behøves du ikke skifte med det samme. Men når du vil ud på de store bakker uden for DK, så vil du nok gerne have nogle letere. Men vendt bare lidt.

Om der er bedre bud? De to Cube er ganske fornuftige til prisen, og afhængigt at udstyret kan Trek'en også være ganske fornuftig (de 16½k for CubeSL er vist en rigtig god pris med det udstyr den står til - er det en 2010 model?).
Om det er bedre bud ved jeg ikke, men Cayon Ultimate CF og Bike-discounts eget mærke Radon er også gode bud - begge dog rene inet forretninger.

God jagt
Lasse
05. august 2011 kl. 14:15
[www.canyon.com]

Skarp pris - flot geargruppe til prisen, og med compact er du klar til bjergene sydpå!
bj
05. august 2011 kl. 20:37
En anden mulig konkurrent til Canyon:

Rose

Jeg ved så ikke om du får den til denne sæson men du kan selv konfigurere med hensyn til udstyr.
06. august 2011 kl. 01:02
Jeg kan foreslå følgende, som alle kan købes hos Heino cykler
1) cannondale super six, 16.000
2) specialized tarmac elite sl2, 15000

begge cykler er med shimano 105 og full carbon. Jeg kender en som netop har købt supersix'en og den fik han vist til 14.000.
15. august 2011 kl. 10:50
Hej alle

Tak for rådene.

Flere af de nævnte online tilbud så rigtigt interessante ud, men jeg gik efter en cykel jeg dels kunne se/prøve og dels en cykel der kunne leveres til denne sensommer.

Det blev en Cube GTC SL, jeg slog til på. Jeg synes fra første meter på prøveturen den passede mig perfekt og den triller sgu fint Smiler - og tilbuddet så fint ud.

Så må jeg senere som Lasse skriver købe bedre hjul, hvis jeg for alvor kommer i gang og ruten går over bjerge næste sommer Smiler
16. august 2011 kl. 10:26
Afledt af en anden tråd tjekkede jeg prisen på Scott CR1 - Det synes jeg også du skulle.

Geometrien er en smule mere oprejst end på de fleste std rammer (kortere overør og højere kronrør), men det er stadig tale om race. Rammerne er af meget høj kvalitet - apteringen ser måske lidt billig ud men de Scott brandede dele som styr, sadel, frempind og sadelpind er rebrandede dele fra Ritchey. Dækkene kan når de er slidt med fordel skiftes til noget sjovere

2011 Elite (SRAM Rival) og Pro (Shimano ultegra) kommer med rigtig gode hjul til prisen - Mavic Ksyrium Elite. De er relativt lette, har rigtig gode lejer og de bør være stærke nok til selv meget tunge mænd.

Selv 2011 Team (Shimano 105) modellen kommer med fornuftige hjul til prisen i form af Mavic Aksium.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen @Merlin Works CR/Chorus 07
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind