Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?

Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
15. marts 2017 kl. 10:54
Hej alle, håber nogle kan hjælpe med gode råd/erfaringer.

Det er egentlig ret simpelt: når jeg cykler, træner og konkurrerer, føler jeg ofte det er stængerne, der er begrænsningen. Jeg har en forholdsvis høj maksimal iltoptagelse og kondital, men mine ben syrer hurtigt til ved hårdere træning, og bliver beton-agtige.

Jeg er forholdsvis ny i cykelsporten, kommer fra triatlon, kan det have noget at sige - at mine ben endnu ikke helt er indstillet på den form for belastning, selvom kredsløbet sagtens kan være med?

Er der noget der kan trænes/gøres, for at udbedre dette? Eller tager det bare den tid det tager, før benene er omstillet/tilpasset, så at sige.

På forhånd tak for svar.
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
15. marts 2017 kl. 11:07
Du kunne evt. overveje at supplere din cykeltræning med noget styrketræning - specielt squat synes jeg giver godt på cyklen også. :)
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
15. marts 2017 kl. 11:32
Tak for rådet Unold Smiler Jeg styrketræner dog allerede. Det glemte jeg at skrive på.
Masser af squats Blinker
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
30. marts 2017 kl. 20:51
Hej!
Har samme baggrund (tri) og oplevelse af, at benene ofte er begrænsningen mere end iltoptagelsen (gælder for mig iøvrigt også når jeg skal løbe hurtigt Smiler )

Jeg har de sidste 2 år i vinterperioden forsøgt mig med vægtbaseret styrketræning bl.a. squats - som jeg har forstået det bl.a. fra Sindballe m.fl. så kræver det høj vægt/belastning (100-150% af kropsvægt). Derudover benpres og lunges (begge med vægt).

Jeg arbejder også med kadence/belastning i træningen. Dels træne udnyttelse af iltoptagelsen ved at køre med højere kadence 90-100 (som nævnt ovenfor) dels træne med lav kadence (50-65) og høj belastning for at skabe et "kraftoverskud" - lidt som bakketræning i løb.
Endelig højintensitets intervaller f.x. "Tabata": 8x (20 sek; pause 10 sek) @ min 150% af FTP
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
07. maj 2017 kl. 23:38
Ok, spændende læsning, Columbus - tak for input.
Lyder især interessant med træningen af lav kadence/høj belastning for at øge kraftoverskuddet samt tabata-intervallerne.
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
15. marts 2017 kl. 12:49
Det tager tid og evt. fokuseret træning. Som triatlet er du vant til at cykle så det bør gå ret hurtigt for dig (folk der kun har løbet kan godt bruge 1-2 år før de er i nærheden af at matche deres løbepræstationer).

Men det man som triatlet ikke er vant til er forceringer over FTP (ca. din syregrænse). Det kan man vænne sig til ved dels at lave forceringer på bakker o.lign. når man er ude og køre, men kan også gøres mere målrettet via intervaller. F.eks. 5x4 minutter ved 120% af FTP eller gentagne 1 minuts intervaller (f.eks. 3x5 med 1 minuts pause imellem hvert interval og 10 minutter mellem blokkene), hvor man næsten kører all out.

P.S. Det er ikke definitivt afgjort hvorvidt styrketræning hjælper for cyklister, men i det omfang det gør, er det primært på udholdenhed. At det så er godt for ens overordnede sundhed er en anden sag.
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
15. marts 2017 kl. 13:03
Tak for rigtig godt svar Holmertz.
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
15. marts 2017 kl. 15:07
Afprøv eventuelt, om der er noget at hente ved at køre med en højere kadence (det er tilsyneladende ret individuelt, hvem der har udbytte af det).
Der er vist almen enighed om, at man så "flytter" noget af muskelbelastningen over på kredsløbet, konditionen. Jeg har selv profiteret ganske godt deraf, så jeg, trods ikke specielt stærke benmuskler, alligevel har kunnet yde en god effekt.
Effekten er jo svarende til blandt andet kraft gange omdrejninger, så er kraften lille får den bare flere omdrejninger, hvilket giver samme effekt i watt.

---
[absolutasger.dk]
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
15. marts 2017 kl. 19:45
Tak for godt svar Asger, jeg er helt enig. Det har jeg også hørt før. Og jeg forsøger derfor også at køre med høj kadence, for på den måde at undgå at syre til, og påvirke kredsløbet mere, så vidt det er muligt. Armstrong kunne i hvert levere høje watt-tal med høj kadence Smiler



Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 15/03-17 kl. 19:45 af BikeEnthusiast. (se ændringerne)
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
15. marts 2017 kl. 18:20
Som supplement til det som Holmertz skriver så kan du på dine træningsture vænne dig til at lave en lille spurt ud af alle sving og hen over bakketoppe. Det er typisk de mange gentagne accelerationer der er hårde for folk der er mest vandt til at køre et konstant tempo.
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
15. marts 2017 kl. 19:47
Tak for godt svar, Kim.
Ok, det vil jeg prøve at gøre i træningerne fremover. Helt enig i at alle rykkene sætter sit præg i bentøjet.
Jeg har også fundet ud af at en grundig opvarmning hjælper på at undgå syren-til, og at første interval generelt skal bruges til at få benene "i gang", og så bliver det 'nemmere' intervallerne efter.
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
16. marts 2017 kl. 21:04
Generelt er det ilttransporten (og dermed kredsløbet) , der er "problemet" , tænk hvad EPO har gjort for cykling/skisport etc.... Smiler
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
17. marts 2017 kl. 07:51
Holmertz skrev:
-------------------------------------------------------

>
> P.S. Det er ikke definitivt afgjort hvorvidt
> styrketræning hjælper for cyklister, men i det
> omfang det gør, er det primært på udholdenhed.
> At det så er godt for ens overordnede sundhed er
> en anden sag.

Det er der nu flere videnskablige studier der viser, f.eks. B.R. Rønnestad "Strength training improves 5-min all-out performance following
185 min of cycling"


Det problematiske i styrketræningen kan være at det påvirker ens friskhed til cykeltræningen. Alt efter ens alder, træningsvolumen osv.
bj
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
08. maj 2017 kl. 13:40
Dengang jeg trænede mere intensivt, lavede jeg generelt styrketræning 5-7 min efter træningsturene. Ikke nogen fancy styrketræning, men bare 3 gange 50-70 gange, hvor jeg sad på en vogn og trak mig selv op og ned af en stejl rampe. Også når jeg var træt. Kunne jeg mærke for megen ømhed i kroppen inden træning sprang jeg det over den dag.

Det som det gav mig føler jeg var mere stabilitet i knæene og jeg derved kunne bedre holde til at køre tungere gear. Jeg følte så ikke at knæene så at sige kolapsede under mig.
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
17. maj 2017 kl. 11:54
Hej

Det er ikke min erfaring at styrketræning skulle hjælpe mod dine "tunge ben".

Jeg tror derimod:

1) Du er ny, og derfor skal dine ben vænne sig til belastningen. Så keep going ;)
2) Sørg for at indtage med vand og energi på turen - dog ikke for meget vand, men så du ikke er tørstig!
3) Prøv at kør med lidt højere kadence, så der kommer mere gang i dine ben.
4) Lad være med at strække ud, men få konen til at give massage evt.
5) Kør et par cykelture mellem dine træninger, hvor du kun kører "en trilletur", dvs. absolut ingen stor belastning når du kører. Det er med til at gøre din oplevelse meget bedre, når du så skal træne hårdt igen!

God dag.
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
18. maj 2017 kl. 19:47
Du kan få nogle idéer ved at læse Trainingpeaks blogs om at øge power ved cykling:


[www.trainingpeaks.com]


[www.trainingpeaks.com]
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
21. maj 2017 kl. 22:43
Jeg kan godt genkende din undren.

I en del år brugte jeg kun cykling som supplement til løb. Selv da jeg fik skåret mine halvmaratontider ned til ca. 1:30, hvilket jo er absolut habilt, lå jeg stadig og hjulede rundt med kun 27-28 km/t, når jeg gik til den på landevejen.

Siden fik jeg lagt noget mere tempo på, men mit kondital er formentlig det samme som dengang. Så noget må have begrænset mig. Jeg havde også den oplevelse, at det var benene, der ikke var stærke nok, men det er svært at afgøre. Cykling er jo ikke en muskelsport på den måde.
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
22. maj 2017 kl. 18:56
Danskebjerge skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg kan godt genkende din undren.
>
> I en del år brugte jeg kun cykling som supplement
> til løb. Selv da jeg fik skåret mine
> halvmaratontider ned til ca. 1:30, hvilket jo er
> absolut habilt, lå jeg stadig og hjulede rundt
> med kun 27-28 km/t, når jeg gik til den på
> landevejen.

Joe Friel har flere gange skrevet om effekterne af "cross training" (og nogle gange om manglen på effekt af "cross training")

Se f.eks.:

[www.joefrielsblog.com]

Quote
Joe Friel
The muscular system is a big challenge. If you’re not using the muscles in the same way they are used when on the bike then there is no significant muscular benefit. It may even be a waste of training time for achieving a high performance goal. For example, while you may use your legs quite a bit while running, the two movements are not even close in terms of the muscles. One relies on eccentric contractions of the calf muscles primarily (run) while the other calls for a great deal of concentric contraction from the quads primarily (bike)

Du kan sagtens have målt en høj iltoptagelse ved aktivitet i en sportsgren du er god til uden at kunne udnytte den i en anden sportsgren (selv om en høj iltoptagelse selvfølgelig vil være en styrke generelt).
Re: Benene eller kredsløbet der er begrænsningen?
22. maj 2017 kl. 19:58
Ja, og jeg synes, at man undervurderer dette forhold lidt, når man konditester. Det virker nogle gange som om dem der står for testen, nærmest er ligeglade med om man løber eller cykler ved testen, - men for nogle udøvere vil der være stor forskel.
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind