Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

skjoldnæsholm

skjoldnæsholm
16. maj 2007 kl. 22:05
Hej.

Jeg var for første gange ude at cykle skjoldnæsholmløbet i søndags.
Jeg kiggede lidt rundt på de andres gennemsnit som ligger helt oppe på 45 km/t på 145 km og med 900 højdemeter.

Er dette ikke meget højt, eller er det det generelle niveau for motionsløb?

Frederik

www.starving.dk/berlintour
Re: skjoldnæsholm
17. maj 2007 kl. 11:51
denne artikel kommer lidt ind på det.

[www.cybercycling.dk]

Dynamo
K.R
17. maj 2007 kl. 12:54
"Rkker tungeer er jo først og fremmest motion det handler om, men hvis man som undertegnede og holdkammeraterne fra Team Mermaid udover en god portion motion, også har som mål at skulle hurtigst til stregen..."

Med sådan en indstilling undre det mig grænseløst, hvorfor pokker folk ikke vælger at køre rigtige cykelløb. Der er forholdende til det - i teorien ihvertfald.

Cykelløb = cykelløb
Motionsløb = motionsløb
17. maj 2007 kl. 14:01
Cykelløb eller motionsløb, forskellen ligger måske primært i om man konkurrence med sig selv eller med andre. I cykelløb gælder det ikke om at få så hurtig tid så muligt (med få undtagelser), men derimod om at komme først. Hvis formålet blandt motionister er at komme først - eller før andre - ja så burde man køre rigtig cykelløb. Hvad angår køretiderne i søndags, så har "de hurtigste" sikkert ikke kørt hele distancen. Selv de professionelle ville have svært ved at køre med 45 km/t i snit på den pågældende rute. De hurtigste "rigtige tider" er formentlig dem der svarer til en gennemsnitsfart på omkring 38 km/t. Det passer formodentlig meget godt til hvad C-klassen ville køre på en tilsvarende rute.
K.R
17. maj 2007 kl. 15:07
"I cykelløb gælder det ikke om at få så hurtig tid så muligt (med få undtagelser), men derimod om at komme først."

Hvordan kommer man først i et cykelløb uden at køre i hurtigst tid? Med andre ord, hvilket cykelløb kan jeg vinde uden at køre hurtigst, for så tror jeg da at stålhesten skal pudses af og på asfalten igen. Smiler

Møder man op til et motionsløb med intentioner om ikke alene at køre mod sig selv, men også mod de andre og deres tid. Hvorfor så ikke køre rigtig cykelløb?

Folk skal da gøre det de har det bedst med, stiller mig bare totalt uforstående overfor disse skabsvæddeløbere der af en eller anden grund ikke tager springet fuldt ud.

Kom nu ind i kampen, kør nogle rigtige cykelløb og støt dermed dansk amatørcykling.

Redigeret 4 gang(e). Sidst redigeret 17/05-07 kl. 15:10 af K.R. (se ændringerne)
17. maj 2007 kl. 20:20
"hvilket cykelløb kan jeg vinde uden at køre hurtigst"

Til det er der blot at sige "hvilke som helst løb - blot skal de andre køre lidt langsommere". Tiden i sig selv er derfor ikke afgørende - logik for perlehøns.
17. maj 2007 kl. 21:16
HVorfor er rønnebærrene så sure over at folk kører ræs i motionsløbene? Hvis brokkehovederne virkelig kører motionsløb for motionens skyld, kan i jo bare lade væddeløberne køre væk og ræse, og så køre jeres hyggeløb for jer selv bagefter.
Er det i virkeligheden ikke bare sådan, at i jo i virkeligheden gerne ville ha en fornuftig placering, men da i ikke kan køre særligt stærkt (grundet mgl lyst, tid til træning, whatever) stiller op i motionsløbene og håber at få opfyldt jeres ambitioner der. Men da der så kommer supermotionister og kører om den, så sidder i så alligevel ikke oppe foran og skaber løbet...

Det hænger bare ikke sammen....

Hvis i virkelig mener at motionsløb er for motionister og placeringen er ligegyldig, så kan i vel være ligeglade med at der er nogle der synes noget andet.
Sandheden er, at hvis man vil noget oppe foran når der bliver kørt cykelløb, så skal der trænes. Længere er den bare ikke...
17. maj 2007 kl. 21:28
Man kunne overveje et eksperiment. I samme motionsløb er der 2 starter. En hvor der bliver taget tid/resultatliste og en hvor man selv tog sin tid. Så ved jeg godt hvor jeg startede. Den sidste start ville ikke møde stor deltagelse, det er min mening. Jeg har på ferie kørt Randers fjord rundt, og der måtte man selv tage tid, for politiet gav kun tilladelse til løbet, hvis det var "rent" motion. Der manglede nu noget, skønt det var en rigtig god rute.
K.R
17. maj 2007 kl. 21:58
Nu skriver du I, så jeg regner med at dit indlæg også er stilet mod mig.

Kan se du fuldstændig har misforstået mit indlæg. Jeg personligt har aldrig kørt et motionsløb. Den problematik du så levende beskriver kender jeg ikke

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor motionister der alligevel ligger og kører væddeløb til et motionsløb, ikke får sig en licens og kommer ud og køre rigtig cykelløb?

Jeg kan næsten forstå på dit indlæg at du er en af de motionsryttere, der godt kan lide at køre væddeløb når du er til motionsløb. I så fald kan du måske svare på mit spørgsmål?

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 17/05-07 kl. 21:59 af K.R. (se ændringerne)
17. maj 2007 kl. 22:08
Jeg vil da gerne komme med mit synspunkt. Jeg kom fra løbesporten for ca 4 år siden. Jeg begyndte at køre nogle motionsløb, og nød det. Efter et år indløste jeg et 5 løbskort. deltog i 2 løb, og forblev uplaceret. Det undrede mig ikke, men det som undrede mig, var, at man i disse EDB-tider ikke gider at udarbejde en komplet resultatliste. Det viste mig, at det kun var "eliten" i de forskellige klasser, der var interessante. Der gør man efter hvad jeg har erfaret ved samtaler, en stor fejl. Man betaler på lige fod, og så må man forlange, at ens resultat respekteres. Uden en resultatliste kan man ikke spore fremgang, og derved få mere selvtillid og bevare lysten. Så jeg er vendt tilbage til motionen, og har det fint med det.
18. maj 2007 kl. 12:33
Vil ikke give dig ret i, at det kun er eliten der er interessant, men jeg kan ikke se problemet i at man kun offentliggør navne og tider på den første 3. del af deltagerne, som jo er dem der modtager præmierne. Cykelløb køres jo ikke på samme måde som løb i gummisko, hvor man i højere grad løber sit eget løb og måler sig selv i forhold til minutter pr. km.
I cykelløb er det lidt andre faktorer man måler sig selv på: Kom jeg med feltet hjem? Var jeg med til at skabe løbet? Lå jeg rigtigt i forhold til vinden? osv...
Om man bliver nummer 25 eller 45 kan ofte være ret ligegyldigt, idet man ofte selv har en bedre opfattelse af, hvor godt man var med, end man kan aflæse af en resultatliste. Det kunne da alligevel være fint at få hele resultatlisten til licensløbene, men jeg synes heller ikke man skal belaste de mange frivillige med mere papirarbejde, når det ikke er mere vigtigt.
Alt i alt synes jeg det er en ret flad "undskyldning" for ikke at køre licensløb. I mit hoved giver det meget mere mening at køre "rigtigt" cykelløb, hvis man alligevel træner mere end de 7-8 timer om ugen det kræver at køre begynder. Du får løb der er mere organiseret og den måde der køres på er langt mere inspirerende efter min mening.
18. maj 2007 kl. 17:23
<ja, nu fik du min mening om den ting. Jeg har så en anden, og har været med til at starte hele motionsbevægelsen med løb helt tilbage fra 1970, året efter at Eremitageløbet, satte det hele igang. Dengang var der langt flere cykelryttere end der var løbere. Det har så ændret sig, og især fordi man tog hensyn til de 2/3 dele, som du ikke føler meget for. Det er helt fint. Men nu har jeg i løbet af de 4-5 år jeg har cyklet (kørte cykelløb fra 59-68, sluttede i B-klassen.) set, at der er vigende deltager antal, og så igen hvorfor. Netop fordi de som arrangere/er foran, kun kræser for eliten. Det skal man også, men ikke glemme bredden, og i EDB-tider, så klæver det kun rettidig omhu, at alle kan se, hvad de har præsteret.
19. maj 2007 kl. 14:07
Det som du åbenbart ikke ønsker at forstår Jesper er at i et cykelløb siger resultatlisten ufateligt lidt om hvordan du har klaret dig set i forhold til et løb (atletik)

Om du bliver nr. 46 i b klassen og har været i udbrud hele dagen men blev hentet til sidst eller om du blev nr. 34 og gemt dig i feltet hele dagen hvad er bedst ? jeg ved godt hvad jeg synes. Det er totalt usammenligneligt med eksempelvis Eløbet. Hvor din Tid og placering rimeligt nøjagtigt svare til din præstation.

Dynamo
19. maj 2007 kl. 19:51
Så har du også misforstået mit budskab. Jeg forholder mig klart til dine synspunkter et langt stykke af vejen. Løb og cykling er svære at sammenligne, og dog. Som ny inden for cykling, så har du brug for nogle parameter, at måle dig med. Det kan som jeg ser det, være yderst nyttigt, efter nogle løb, at jeg via en resultatliste, kan se, at jeg ud over at blive sat på et tidspunkt, kommer i mål mindre end 2 min. på den rytter jeg tidligere var længere efter, i min verden fremgang.
Men det kunne være at der var andre der har forsøgt sig, og ikke synes at de havde mulighed for at spore fremgang, og så fik en manglende lyst til at fortsætte.
PS. Jeg er ikke tyndhudet, som jeg kAN LÆSE MELLEM NOGLE LINIER. eN 10 PLADS I eRIMITAGEN, EN 3 PLADS I wONDERFULL cOPENGAGEN, en 39 plads i Berlin, 378, i London(22.000 deltagere), jeg piver ikke, men føler som forholdsvis ny inden for cykling, at jeg ikke får valuta for pengene.
lbr
18. maj 2007 kl. 11:43
Det er fuldt forståeligt, at man kører stærkt i motionsløbene, og prøver at presse sig selv til en god tid. Det har jeg da også gjort i de få løb jeg endnu har deltaget i.

Det gode ved motionsløbene er at man kan "konkurrere på eget niveau, da man altid kan finde nogen af nogenlunde samme kaliber som én selv. Jeg er fuldstændig ligeglad med om nogen kører 40 km/t, da det for mig er vigtigere at fokusere på mit eget resultat, og forhåbentlig se fremgang hen over sæsonen. Og at komme før mine kammesjukker. Thumps down

Med det som min præmis har jeg svært ved at forstå, at nogen der kan køre så stærkt, ikke vælger en længere distance. Her snakker jeg ikke specielt om Skjoldenæsholm løbet, men generelt. Hvad er der ved at "vinde" en 75 km distance, hvis der er en længere distance, f.eks. 125 km?

Som én nævner (vist Jesper O.) finder jeg det også forkasteligt, hvis ikke alle tider offentliggøres. For begyndere som mig, der i en alder af 41 år kun er i gang med min 2. sæson med nogenlunde struktureret motionscykling, er det ikke specielt tillokkende at deltage i et motionsløb, når kun de bedste offentliggøres. Som nybegynder er det altså rart at vide, at der er nogen der kører lige så langsomt eller endog langsommere end én selv. Vi vil jo nødig falde helt igennem.

Endelig vil jeg opfordre til at køre med både ben og hoved. Vi skal ikke have mange flere episoder som den i Nordøstfyn Rundt, hvor en ældre dame på 73 år blev dræbt, før end der kommer meget strammere regler for afviklingen. Og så risikerer vi at det sjove går af. At motionsrytterne var uden skyld i ulykken er uden betydning i den efterfølgende debat, som godt hjulpet af Fyens Stiftstidende hurtigt fik pisket en stemning op om de uansvarlige motionsryttere.

Så kør ordentligt! Og god tur. Uskyldig

Ps. Glæder mig til Faaborg-Midtfyn Rundt den 2. juni på 100 km. Det bliver min første tur på 100 km. Det siger lidt om mit niveau, eller mangel på samme. Rkker tunge
18. maj 2007 kl. 07:55
Helt forkert opfattet. Hvis det nuværende c-felt blev enig om at køre Skjoldenæsholmløbet hurtigst muligt (med rulleskift hele vejen) ville snittet blive mindst 45 km/t, hvis omvendt "Havfruerne" valgte at deltage i et cykelløb i c-feltet ville de næppe sidde hjem med de forreste. Der er en verden til forskel på at køre cykelløb og motionsløb!
18. maj 2007 kl. 11:18
"omvendt "Havfruerne" valgte at deltage i et cykelløb i c-feltet ville de næppe sidde hjem med de forreste"

Det tror jeg så godt at du kan regne med de gør. Og de vil også kunne løbe med sejeren. Nu klikkede jeg mig ind på hjemmesiden for det omtalte hold. Der var et billede med en fyr i Mermaid tøj der hedder Brian Sloth. For ikke så mange år siden (2 måske) var han en yderst habil A-rytter. En sjov fyr som gør det på sin måde. Han holder formen pænt ved lige og en c-rytter vil, hvis BS gjorde sig umage, ikke få et ben til jorden. En anden Mermaid-rytter er Claus Holm, Brian Holm's lillebror. Han kører næsten stærkere nu end dengang han kørte som semi-prof på Team Fakta.
18. maj 2007 kl. 17:58
Så er de vist heller ikke stærkere... For 3 uger siden var jeg til et firmaløb, hvor Mermaid deltog. Jeg må sige at de kører fint, men ikke stærkere end mange begynderryttere, og de blev da sat til vægs af en enlig H40 rytter, som vandt efter at skulle køre alle udbrud undervejs ind selv, da hans holdkammerater ikke helt havde formen til cykelløb.

Men jeg undrer mig da også over at der er så mange "teams" der kører for at vinde motionsløb. Jeg kan simpelt hen ikke forstå at de ikke får en licens, men de har vel ikke lyst til at køre mod folk der er lige så stærke eller stærkere end dem selv.
18. maj 2007 kl. 11:36
Det er indlysende at "tcramer" ligger inde med de vise sten. Det gør jeg ikke - men jeg har gennem årene kørt mange løb i C-klassen, så min gæt er ikke helt ukvalifiseret. Desuden handlede det ikke om hvor hurtigt de kunne køre, men derimod om gennemsnitsfarten på i et alm. cykelløb på en tilsvarende rute. Hvis C-feltet kørte Skjoldnæsholmløbet så hurtigt de kunne, så ville snitfarten formentlig ligge på 41-42 km/t - men det er og bliver et kun et gæt.
18. maj 2007 kl. 12:13
Her følger et par opklarende insider-bemærkninger fra en "havfrue":

Generelt kører vi en blanding af motions- og licensløb over sæsonen. Desuden kører vi Heino-cup,Sommer-cup og GLS-cup (intern GLS firma-cup). De fleste af os har klippekort og kører lidt H30, C og H40. Sidste år havde vi flere sejre i både C og H40, så jo, vi kan godt følge med i C. Flere på holdet er gamle licensryttere/ semi-proffer, der ikke længere har mulighed for at træne så meget, men stadigvæk godt kan lide at få et nummer på ryggen.

Skjoldnæsholmløbet forsøgte vi at køre som holdkørsel/træning. De første 2 timer holdt vi + 42 km/t i snit indtil et par punkteringer slog rytmen i stykker.

/Lars S
19. maj 2007 kl. 18:04
Helt forkert. Prøv lige at checke Mermaids hjemmeside ud. De deltog ved landsstævnet og kom hjem i holdløbet med et snit på 43-44 mindst hvis jeg husker rigtigt.

Dagen efter vandt en af dem linieløbet. Han sad foran et jagtene hovedfelt i mindst en halv time uden de kunne køre ham ind. Holdet er i motionssammenhænge totalt suveræne. De stiller op på prof. sponsoreret udstyr (bl.a. enkelstartcykler osv.). Hvorfor de ikke kører licens med det ambitionsniveau aner jeg ikke.

Hvor suveræne kan du se ved at en af rytterne på klippekort i sit første licensløb VANDT herre 40 klassen!

Så så stor forskel er der ikke som du lægger op til. Jeg sidder selv med i front ved en del motionsløb og der er halvdelen MINDST, altså licensere der deltager for at vinde. Så vi har alle muligheder for at måle os med licensere så de bedste motionister er altså en del stærkere end du forestiller dig. Mange af mine klubkammarater i motionsklubben ER tidligere licensere så det er ikke noget jeg finder på. Træningen i klubben er struktureret og faktisk deltager hver gang 3-5 rene licensdrenge som gæster fordi træningen er god.

Nu spørger du jo hvorfor vi (jeg ) ikke kører licens. Se der er mange motionsløb du bare kan møde op og deltage i tæt på hjemmet. Skal du køre licens skal du være medlem af en licensklub, tegne licens og ikke mindst træne seriøst. Samtidig er der altså ikke samme antal licensløb så typisk skal du stå op midst om natten og køre langt for at stille til indskrivning. Det er ligeledes minimalt hvad du kan finde af oplysninger om de forskellige løb. Typisk kommer proportitionerne først på 2-4 uger før løbet køres. Der er stort set ingen forklaring på ruterne - bakket ikke bakket.

Kort sagt er det utroligt svært som nybegynder at finde løb det passer ind i en tidsskema med familie osv. Jeg VED hvad jeg taler om for jeg har lige fået klippekort. DET tog så lige mellem 2-3 måneder for DCU at ordne den sag!

For mit og andres synspunkt er det simpelthen for svært og tidskrævende at køre licens. DERFOR er jeg sikker på at mange ikke orker. Jeg kender MANGE der har det således.
17. maj 2007 kl. 11:59
tak for svaret. .

Frederik

www.starving.dk/berlintour
17. maj 2007 kl. 22:46
K.R.

Læs hvad du vil mellem linierne... Det er udelukkende undren fra min side. Jeg har licens og stiller troskyldigt op hver weekend, også idag hvor det stod ned i tove. Jeg kører aldrig motionsløb.
Nej, jeg fatter ganske enkelt ikke hvad problemet er.

For at give et muligt svar på dit spørgsmål om hvorfor, kunne en mulighed være, at der er folk som ved at de, fx pga familie, arbejde eller manglende lyst, ikke kan/vil ofre hver weekend til løb. Så er det måske lidt overkill at skyde 900 kr afsted efter en licens og man kører istedet et par motionsløb.
En anden mulighed er, at der er folk som vil have lidt ordentlig træning en gang imellem. Man er bare mere motiveret til at holde den stram når det er cykelløb. Der er bare en verden til forskel på hvordan løbene i "de rigtige cykelløb" bliver kørt, med til tider konstante ryk i højre og venstre og sidevindstons, og så til motionsløbene hvor nogle stærke lægger sig frem og kører stærkt.
Tror fx mange triatleter kører de lange motionsløb for træningens skyld. Mange af dem kan køre mega stærkt længe, i et jævnt højt tempo, men ville få saven på første omgang i licensløbene pga temposkiftene som er så udmarvende.

Men spis en tudekiks når du bliver sat af de hurtige. Du kan bare ikke sidde foran nogen steder uden at træne seriøst.

Der er ingen andre muligheder. At klage sin nød på feltets forum ændrer ihvertfald intet
K.R
17. maj 2007 kl. 23:06
"Men spis en tudekiks når du bliver sat af de hurtige. Du kan bare ikke sidde foran nogen steder uden at træne seriøst.

Der er ingen andre muligheder. At klage sin nød på feltets forum ændrer ihvertfald intet"

Var den til mig?
18. maj 2007 kl. 13:34
K.R.

Kun hvis du følte dig truffet.....
K.R
18. maj 2007 kl. 13:45
Jeg føler mig på ingen måde truffet.

Men hvis den var stilet til mig, ville jeg dog finde det lidt paradoksalt at blive serveret tudekiks af en c-rytter der brokker sig over et vejskilt.

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 18/05-07 kl. 13:52 af K.R. (se ændringerne)
18. maj 2007 kl. 14:14
Flot lille mand...

Isolér detaljen det er det der virker....
Kontekst er en opreklameret ting :§

Synd du ikke kan følge med til cykelløbene.
18. maj 2007 kl. 23:31
Husk lige at til licens løbne starter alle klasser hver for sig.
I H40 ( med tidl. A-B og C ryttere ) starter vel nok 50 -60 ryttere. Og i søndagens løb gennemførte 25.
Det samme igår i køge. ca. 25 gennemførte. Det er vel ikke så svært at finde sin placering / tid. Det kan så godt være at der kun er præmier til de 16 første Men resten burde kunne regne sin egen placering ud. Til Skjoldnæsholm starter 900.
Man bliver sendt afsted i små grupper. Og der er flere timers forskel på den første og den sidste.

Mht. "Havfruerne" så er det jo et hold med god økonomi.
Så god at man kan stille til MOTIONSLØB med indtil flere nuværende A ryttere
det er jo også en måde at sikre sig sejre til holdet på.

Det er jo kun for sjov (hvis man taber)
19. maj 2007 kl. 18:14
Haha ja Mermaids "motionister":
Claus Holm og Kenth Westergaard vandt begge efter behag i C sidste år. Sidstenævnte tog en enkeltstart i en tid der havde været god nok til sejr i B...
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind