Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: cross eller endurance cykel? hjælp til input

cross eller endurance cykel? hjælp til input
21. december 2016 kl. 10:15
Jeg er begyndt at kigge efter en ny cykel som skal bruges til motion, til alm bykørsel har jeg min citybike.

Det jeg er i tvivl om, får jeg brug for en cross cykel? Jeg bor i Silkeborg og har tidligere kørt lidt mtb i nordskoven, mest de blå spor, hvilket har været ganske underholdende. Men rød og sorte spor har ikke været så meget mig.
Jeg kommer nok ikke ud i at skal køre i mudder og regn.
Kommer til at køre 70% på landevej.

Tænker at det vil være fint med et ekstra hjulsæt på et senere tidspunkt, så jeg har et sæt til grus/skov kørsel og et til landevej.

Gcn har en video på youtube med en canyon endurance som fint ville kunne klare cross delen.

Syns ikke der er så mange muligheder hvis man kigger gravel bikes herhjemme

Det jeg søger er en cykel med 2x11 gear min shimano 105, hydrauliske bremser, komfortabel helst under 15000kr og meget gerne her i dk så det er muligt at prøve cyklen. Mangler bare input til hvad der kunne være interessant

De jeg har kig på er, bare for at nævne et par stykker.
CUBE CROSS RACE SL CYCLOCROSS GRØN/SORT
CUBE ATTAIN SL DISC RACERCYKEL SORT
GIANT TCR ADVANCED 2 DISC
21. december 2016 kl. 10:31
Canyon laver cross cykler i dit prisleje.
Rose bike har også nogle (lidt billigere end canyon).
21. december 2016 kl. 10:55
Jep dem kigger jeg også på. Vil dog foretrække en forhandler i jylland. Canyon kan dog ses i Randers så vidst jeg husker
21. december 2016 kl. 13:56
Og Rose har et lille outlet uden for Mørke sådan cirka mellem Randers og Århus (og lidt mod øst). Fik da set og prøvet den model jeg snart skal have bestilt.

1CVill
-------
Kan nedad bakke være nedtur - nej vel...
21. december 2016 kl. 11:22
Jeg ville klart gå efter en cross/gravel cykel i dit tilfælde. Endurance cykler kan ikke klare specielt brede dæk, så det gør den noget mere endimensionel end de andre hvor man jo nemt kan smide smallere dæk på.

Et godt bud på en jysk forhandler kunne være Børkop Cykler ved Vejle som har en del forskellige mærker og modeller.
21. december 2016 kl. 13:44
Ja det gir klart nogle flere muligheder med henhold til dæk.

De der semi hydrauliske bremser fra trp er de værd at kigge på? Jeg har hydrauliske på min citybike og det er klart en opgradering fra kabel skivebremser.

Jeg regner med at få mig et bikefit inden køb, jeg har en diskusprolaps i lænden og lidt dårlige knæ. Tænker de par 1000kr er rimelig godt givet ud, så er jeg også sikker på cyklen på papiret og efterfølgende fit passer
21. december 2016 kl. 14:20
Ud fra alt hvad jeg har læst er de semi hydrauliske bremser kun marginalt bedre end de mekaniske. Skal selv have mig en cross-cykel til sommer/efterår og det bliver uden tvivl med hydrauliske bremser.

Og god ide med bikefit. Min cykelmakker har også haft en diskusprolaps, men med et godt bikefit (og en masse rygtræning) er han igen stærkt kørende og faktisk i en mere aggressiv position end før prolapsen.
21. december 2016 kl. 19:01
Så blir det ren hydraulisk :)

Må indrømme at det nok er cuben jeg pt hælder mest til. Farverne er lige mig, selvom den er lidt i den tunge ende

10. januar 2017 kl. 07:36
k.heick skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det gir klart nogle flere muligheder med
> henhold til dæk.
>
> De der semi hydrauliske bremser fra trp er de
> værd at kigge på? Jeg har hydrauliske på min
> citybike og det er klart en opgradering fra kabel
> skivebremser.

HY/RD's er ganske fremragende og nemme at have med at gøre - men du skal købe rigtig gode kompresionsfrie kabler og udvekslingen kan være lige lovlig høj med både Shimano 11 speed og Campy 11 speed skiftegreb. Udvekslingen er tilpasset Shimano 10 speed og Sram greb.

Med et sæt DureAce kabler synes jeg at mine modulerer lige så fint som de XT 785 jeg har på min MTB. Jeg bruger et sæt Chorus 10 speed greb med mine. Absolut bremse kraft har mindre betydning uden for skoven, du mangler alligevel vejgreb til at kunne fortage meget hårde nedbremsninger pga dækbreden.

TRP's mekaniske SPyre der ligeledes er dual piston skulle være ganske tæt på i såvel modulation og absolut bremse kraft - med den fordel at de er lettere og endnu simplere hvis du skal lave nødreperationer i vildnæsset.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
03. januar 2017 kl. 00:24
k.heick skrev:
> Jeg er begyndt at kigge efter en ny cykel som skal
> bruges til motion, til alm bykørsel har jeg min
> citybike.
>
> Det jeg er i tvivl om, får jeg brug for en cross
> cykel? Jeg bor i Silkeborg og har tidligere kørt
> lidt mtb i nordskoven, mest de blå spor, hvilket
> har været ganske underholdende. Men rød og sorte
> spor har ikke været så meget mig.
> Jeg kommer nok ikke ud i at skal køre i mudder og
> regn.
> Kommer til at køre 70% på landevej.
>
> Tænker at det vil være fint med et ekstra
> hjulsæt på et senere tidspunkt, så jeg har et
> sæt til grus/skov kørsel og et til landevej.
>
> Gcn har en video på youtube med en canyon
> endurance som fint ville kunne klare cross delen.
>
> Syns ikke der er så mange muligheder hvis man
> kigger gravel bikes herhjemme
>
> Det jeg søger er en cykel med 2x11 gear min
> shimano 105, hydrauliske bremser, komfortabel
> helst under 15000kr og meget gerne her i dk så
> det er muligt at prøve cyklen. Mangler bare input
> til hvad der kunne være interessant
>
> De jeg har kig på er, bare for at nævne et par
> stykker.
> CUBE CROSS RACE SL CYCLOCROSS GRØN/SORT
> CUBE ATTAIN SL DISC RACERCYKEL SORT
> GIANT TCR ADVANCED 2 DISC

Tjek gravel / road less traveled cykler

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
09. januar 2017 kl. 15:36
Et opfølgende spørgsmål.

Hvis man nu vælger en sram 1x11 cross/gravel cykel men finder ud af at der er for stor spredning i gearene. Så er det "vel" bare at sætte front derailleur på, skifte crankset ud med en med 2 klinger og så trække et kabel og få justeret ind?

Jeg har intet problem med at skifte dele og justere gear på min nuværende cykel.
16. januar 2017 kl. 22:46
Sram's 1x11 er ikke sådan ligetil at konverterer til 2x11 pga. den måde bagskifteren er bygget op på. Afstanden fra øverste pulley hjul til kassetten bliver kun justeret af kædetræk og ikke som en funktion af hvilket gear du er i. Dvs. hvis på prøver at lave det til en 2x så vil enten pulleyhjulet være for tæt på i den lille klinge eller for langt væk i den store.

k.heick skrev:
> Et opfølgende spørgsmål.
>
> Hvis man nu vælger en sram 1x11 cross/gravel
> cykel men finder ud af at der er for stor
> spredning i gearene. Så er det "vel" bare at
> sætte front derailleur på, skifte crankset ud
> med en med 2 klinger og så trække et kabel og
> få justeret ind?
>
> Jeg har intet problem med at skifte dele og
> justere gear på min nuværende cykel.
15. januar 2017 kl. 18:41
Jeg synes ikke jeg har været så heldig med mine hy/rd bremser. Den ene er skiftet på garantien fordi al hydraulikolien løb ud af dem hvor stemplet gik ind. Derudover er der i overgangen fra kabel til stempel masser af mulighed for at grus og møg kan sætte sig og blokere, hvis man som mig bruger cyklen til altvejrs-pendling og ikke har tid/overskud til at skylle den hver gang man er ude!
27. januar 2017 kl. 05:38
Tak for hjælpen.

Lige pt tror jeg det blir en canyon endurace al 6.0 disc eller 7.0. Det er vidst her man får mest til prisen. Ingen cross i denne omgang med mit forbrug i skoven. Det første år blir nok også bare på landevejen.

Jeg har nogle mtb klik sko med spd. Men døjer lidt med overbelastede knæ. Vil det være en fordel at købe nogle time pedaler og så en racersko? eller er det fint nok at købe nogle shimano m520 og så bruge mine mtb sko?
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind