Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Cervelo S5 som tricykel

Cervelo S5 som tricykel
20. marts 2017 kl. 11:32
Hej,

Jeg søger lidt hjælp blandt de mange kloge cykelhoveder derude.
Jeg har ikke den store erfaring med at rode med cykler (dog lidt).

Jeg skal køre tri på min Cervelo S5, og har derfor købt både tristyr samt tribøjler. Jeg troede bare jeg kunne skifte gedebukkestyret ud med tristyret, og sætte skifte/bremsegrebene over på tristyret, hvilket ikke kan lade sig gøre. Jeg skal altså ud og købe nyt udstyr...
I den forbindelse kom jeg frem til, at jeg vil flytte gearskiftet ud på tribøjlerne, nu hvor jeg alligevel skulle købe nyt udstyr.

Det skal lige siges, at der sidder elektronisk gearskifte på cyklen.

Mit spørgsmål er så: Hvad hedder de komponenter jeg skal købe? Er det de korrekte komponenter jeg har linket til?

Bremser til tristyret:
[www.rosebikes.dk]

Skiftere til tribøjler:
[www.cykelpartner.dk]

Mvh Martin.
20. marts 2017 kl. 12:25
Det er noget af en operation du er på vej ud i.
Jeg er ikke sikker på at det er en god idé, eller at det vil være anstrengelserne eller udgifterne værd.
Især hvis du skal have mekanikerhjælp til de nye ledninger og de nye kabler, plus at du skal købe nye skiftere, bremsegreb, bøjler og styr.

Her til kommer at S5eren geometrisk jo er bygget som en racer.

Er der plads til et clip on aerobars?
altså sådan nogle man bare sætter overpå det almindelige racer-styr?
-så ville jeg bruge den løsning.

Er du ikke tilfreds med det, skulle du måske overveje en tri-cykel til formålet.
20. marts 2017 kl. 12:58
Tusinde tak for svar.

Jeg har allerede anskaffet mig et styr købt over dba.dk som nyt (300kr) og havde allerede tribøjlerne fra sidste år. Så det drejer sig primært om skiftere og bremsegreb.

Er klar over at det hurtigt kan komme til at koste lidt, og har også fået et tilbud på 3000 hos en cykelforhandler, for både dele + arbejdsløn. Men som han sagde, jo mere jeg kunne klare selv, jo billigere ville det blive at få dem til at klare det sidste. Er så lidt i tvivl om det er dårlig stil at skaffe delene andre steder fra, for at spare lidt penge, hvorefter jeg får dem til at ordne kablerne?

Har f.eks. fundet bremsegrebene på dba.dk til en bedre pris end de kunne tilbyde.

Og ja, der er plads til clip-on aerobars, hvilket også var min plan. Måske jeg ikke fik forklaret mig tydeligt nok :)

Er godt klar over at det er en mere æstetisk end effektiv ombytning. :)

Men er det de korrekte komponneter jeg har har linket til?
20. marts 2017 kl. 22:02
Jeg tror vi snakker forbi hinanden.
Clip on aerobars, er til at sætte direkte på racerstyret - der er hverken skifter eller bremser i. For de sidder fortsat på racerstyret.
Sekundært kunne du få sat en sprintshifter ud på din clipon bar, så du kunne skifte gear derude.

Det du er i gang med er en udskiftning af hele cockpittet.
Hvis det er en mekaniker du kender, gør det formegentlig ikke noget at du kommer med dele. Sådan gør jeg også af og til med min mekaniker.

Som jeg forstår det er din ombygning lige det modsatte.
-jeg tror ikke det bliver pænt. Effektivt - muligvis.

Men jeg forstår grundlæggende ikke at du vil lave en racercykel om til en TRIcykel.
At køre TRI på en racercykel, why not? - men hvis du ville have en TRIcykel, hvorfor har du så ikke købt sådan en?

Har du tænkt at bygge den frem og tilbage mlm TRI og racer?
21. marts 2017 kl. 09:36
Jeg tror ikke vi snakker forbi hinanden. Tror bare jeg ikke forklarer mig godt nok..

Når jeg skriver tri-bøjler, har jeg ment clip-on-aerobar. Og når jeg skriver tri-styr, så mener jeg selv styret, som clip-on-aerobars kan sidde på, som ikke er gedebukke-styr. :)

Min tanke var så at sætte sprintshifters på. Vidste bare ikke lige, at det var det de hed. Men det er da trods alt det jeg har linket til, ik?

Æstetikken er meget subjektiv, og jeg tror (og håber!) at det bliver flot. Hvis ikke, så er det selvfølgelig nogle ærgerlige penge at bruge. Så det må være et sats, hvis jeg beslutter at gøre det.
- Jeg synes dog at Jans billeder er et bevis på at en S5'er kan være ret lækker som tri-cykel. :)

Jeg kan godt se din pointe, med at det bliver temmelig bøvlet med at bygge den frem og tilbage. Min plan erdog at jeg inden sæsonstart beslutter om jeg skal køre tri eller race på den. Så det burde max være en gang om året.
Skal lave en halv ironman (igen) i år, og leger med tanken om en hel til næste år. Og hvis det besluttes, så står den jo klar til næste år også.

Forresten, jeg mangler lige at få svar på mit spørgsmål. Er det de rigtige komponenter jeg har linket til?

Igen: mange tak for input!
21. marts 2017 kl. 09:55
Tror du mangler at skrive hvad dit nuværende gearsystem er, for at folk kan svare på om det er det rigtige du linker til. Kender ikke super meget til DI2, men så vidt jeg ved var der tidligere problemer med at DuraAce og Ultegra ikke brugte samme kabler, så man ikke kunne mikse dem. Ved ikke om det stadig er tilfældet.

Går ud fra at du allerede har DI2 på cyklen, men hvis man gerne vil skifte sin cykel mellem racer og TT, så må SRAM eTap i den grad være løsningen. Så kan man vel skifte det hele på under en halv time, når det kun er bremsekablerne der skal flyttes/skiftes.
21. marts 2017 kl. 17:44
Det ville nok være en meget god ide :)

Der sidder DI2 Ultegra på nu.

Så jeg må hellere undersøge om ultegra og dura-ace kan snakke sammen. For jeg er blevet fortalt at sprintshifters kun laves i Dura-ace..
22. marts 2017 kl. 09:17
Uden at være ekspert, så kommer det nok an på hvilken årgang Ultegra det er. Så det er step 1 ift. at finde ud af om det passer med Dura Ace.
21. marts 2017 kl. 08:27
S5 er et rigtig fint valg til tri:

[forum.slowtwitch.com]

VH Jan
21. marts 2017 kl. 09:38
Fedt! Efter min mening, så er den federe end andre tri-cykler.. Men det er selvfølgelig bare min mening :)
Men hvordan er det lige dit styr fungerer? hvordan holder du, når du ikke ligger i bøjlerne?

Mvh Martin
22. marts 2017 kl. 15:39
Hej Streckers!

Held og lykke med projektet - det skal nok blive godt.

De gearskiftere, som du har linket til (som skal sidde på clip-on-bars) er de "rigtige" og passer til Ultegra UI.

Mht. bremsegreb, vil jeg kraftigt anbefale, at du investerer i bremsegreb med indbyggede gearskiftere (Ultegra Di2 ST-6871 STI brake/shift lever).
Det betyder, at du kan skifte gear også, når du ikke ligger i "bøjlerne".
Dette er især super rart, når man kører i trafik, på cykelstier, i grupper og andre tilfælde, hvor man bliver nødt til at have hænderne "på bremserne".

Hvis du vælger denne løsning skal du dog være obs på, at der bliver 2 ekstra kabler, som skal forbindes til systemet - evt. via en 5-ports control box (du har sikkert en 3-ports boks nu), via en lille connector eller via 2 stk "y-kabler".
Alt dette er muligt at gøre selv, men kræver ofte lidt tålmodighed for at få alle kabler på plads og "gemt væk", så man ikke har en "fuglerede" af kabler, som ser herrens ud og ødelægger aerodynamikken på et ellers cool set-up
23. marts 2017 kl. 21:11
Fedt. Tusinde tak for svaret..

Det giver rigtig god mening at man også kan skifte på selve styret. Som du selv siger, så er det rart når man skal kører ind og ud af byen (bor i København).
Til gengæld bliver det også bare en lille ekstra udgift, da min nuværende control box "kun" har 3 porte, som du skriver. Det må jeg lige overveje.

Mange tak for input fra alle. Nu skal jeg bare lige beslutte mig for hvad jeg gør.. :)
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind