Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Holdning til at tage på cykelrejse alene

Holdning til at tage på cykelrejse alene
19. april 2017 kl. 15:04
Hej,

Jeg går med tanken om at prøve nogle af de store tinder i alperne, og det går nok hen og bliver alene.

Er det uforsvarligt? Eller andre der har gode oplevelser med solo ture :D
19. april 2017 kl. 19:26
Jeg har prøvet ture i forskellige konstellationer, herunder alene, sammen med en anden eller hvor jeg kører på (betalings)ture med andre (f.eks. arrangeret af cykeludlejer).

Jeg synes sagtens at det kan lade sig gøre at tage afsted alene - omend jeg synes at det var rart at have været afsted med andre første gang jeg kørte i bjerge. Hvis det er første gang, så synes jeg ærlig talt man bør køre med nogle andre. Og gerne nogle der har prøvet det før.

Alt andet lige, så er det også sjovere at køre med andre. Jeg kan dog ikke udelukke at jeg selv tager afsted alene en anden gang Smiler
19. april 2017 kl. 20:03
Der findes jo en del rejsearrangører til denne type rejser, som du kunne tage med.

Men hvis du vil til de kendte bjerge i Frankrig og Italien; så er du bestemt heller ikke alene. Der er masser af cyklister på hotellerne og på vejene. Ofte snakker man sammen og man kan finde nogle af køre med.
20. april 2017 kl. 01:45
jbjergh skrev:
-------------------------------------------------------
> Der findes jo en del rejsearrangører til denne
> type rejser, som du kunne tage med.
>
> Men hvis du vil til de kendte bjerge i Frankrig og
> Italien; så er du bestemt heller ikke alene. Der
> er masser af cyklister på hotellerne og på
> vejene. Ofte snakker man sammen og man kan finde
> nogle af køre med.

i både frankrig, italien og spanien sal man nok finde nogen at køre med - såvel lokale som ligesindede solorejsende vil gerne følges ad og dele historier og oplevelser.

Den del syns jeg ikke man får i en organiseret gruppe tur.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
20. april 2017 kl. 01:42
Larz skrev:
> Jeg har prøvet ture i forskellige
> konstellationer, herunder alene, sammen med en
> anden eller hvor jeg kører på (betalings)ture
> med andre (f.eks. arrangeret af cykeludlejer).
>
> Jeg synes sagtens at det kan lade sig gøre at
> tage afsted alene - omend jeg synes at det var
> rart at have været afsted med andre første gang
> jeg kørte i bjerge. Hvis det er første gang, så
> synes jeg ærlig talt man bør køre med nogle
> andre. Og gerne nogle der har prøvet det før.

Jeps man lærer rigtgt meget på et tur eller to. Derefter er man klar til at kaste sig ud i noget alene.

> Alt andet lige, så er det også sjovere at køre
> med andre. Jeg kan dog ikke udelukke at jeg selv
> tager afsted alene en anden gang Smiler

syns bedst om at tage af sted alene, så bliver man shu tvunget til at få kontakt med dem man møder på sin vej. Og jeg har lært at cykelister, motercykelister og hikere har endnog mange fælles træk og opsøger de samme steder.

--

@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
19. april 2017 kl. 20:03
Det kommer vel lidt an på, hvordan man er som person. Der er mennesker som ikke kan gøre nogen ting alene, og så er der andre der trives alene.
Selv er jeg en person som sagtens kunne finde på at tage på cykeltur alene, også selvom nogen gerne vil med. På den måde har jeg kun mig selv at tage hensyn til, og kan køre de ture jeg vil og lige i det tempo jeg har løst til at køre i.

Så kan du lide at klare andre ting alene, så vil du også kunne lide en cykelferie alene. Helt alene bliver du jo dog ikke, da man altid møder nogen... Smiler
20. april 2017 kl. 01:39
EP92 skrev:
> Hej,
>
> Jeg går med tanken om at prøve nogle af de store
> tinder i alperne, og det går nok hen og bliver
> alene.
>
> Er det uforsvarligt? Eller andre der har gode
> oplevelser med solo ture :D

all alone hvert år siden 2009, siden 2010 fra hotel til hotel. Den bedste måde at rejse på.

2016 Italien: Bologna - Reggio Calabria 20 dage.
2015 Tyskalnd, Østrig, Italien - München - Venedig: 15 dage
2014 Frankrig, Andora, Spanien: Montpellier - Bilbao: 14 dage
2013 Frankrig: Nice - Aurilliac: +10 dage
2012 Frankrig: Marseille - Clermont-Ferrant - Lyon: +10 dage
2011: ingen udlandstur pga flytning.
2010 Frankrig: Nice - Avignon - Marseille - Nice: 7-8 dage
2009 Spanien: Grananda samme hotel: 7 dage

rejser med en Caridice SQR sadeltaske taske; Rammen er Ti så jeg kan køre direkte i tjek ind, fjerne pedaler og dreje styret og hæfte det med et par strips uden at skulle bekymre mig synderligt om nogen finder på at tæske løs på stellet med en hammer. Carbon hjul bliver hjemme.

var med Dan Frost i Alperne i 2007 og 2008 - tilmedt solo, gode tur og jeg fik smag for at cykle i bjerge uden at være bundet af et program.

Intet farligt i frankrig, spanien, italien, østrig eller tyskland.. Dvs. øde områder i syditalien og i sjældne tilfælde spanien skal man være på vagt over for vilde hunde, lidt scary når et par stykker jagter en op af 8% - holde sig fra krat hvor der kan være vildsvin (og teoretisk set også bjørne, har brugt et par dage i øde egne af Pyreeærene på at være urolig for bjørne... men mødte ikke nogen)

2017, 2016, 2015 : vinter/forårstur til La Palma - i år blev det til to uger med blandet asfalt, grus/trail og hikeing.
2014: vinter/forårstur tur til Tenerife, men der er sgu for mange turister og biler til jeg gider det igen.

2015: efterårstur på samme hotel til Chianti for at køre l'Eroica Giaole + en ikke planlagt afstikker til Napoli pga omdirigereing arbejde og 2 ugers arbejde så der der bleve en ikk eplanlagt weekend på cyklen omkring Vesuvio og Sorrento.

det er bare at købe en flybilet og så bokke nogen overnatninger - i sommer bookede jeg kun den første uge hjemme fra, resten bookede jeg fra dag til dag og den sidste uge bookede jeg 'en route' - dvs når jeg begyndte at blive træt fandt jeg et hotel.

Har ikke besluttet mig for hvad jeg gør til sommer - har et øje for en tur i nordspanien med Asturien, Galicen og Portugal. Har også en rute klar fra Rhinen til Nice over de gamale militære passveje på grus som jeg i sidte øjeblik droppede siste sommer pga min form ikke rigtig var til at køre over 3000m. Det kan også være at det bare bliver noget med at køre Sicilien tyndt et par uger - skal også bruge en oktober uge i Chianti igen da jeg har startnummer til l'Eroica og så skal jeg helt sikker et par uger til La Plama igen til foråret.

--

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 20/04-17 kl. 01:47 af reippuert. (se ændringerne)
20. april 2017 kl. 01:55
forrsten lurer dog på en organiseret tur: 10 dage i Tanzania fra Arusha omkring Kilimajaro og viderer gennem slettrene mod den kenyanske grænse ind i nogen bjerge igen og ud til kysten ved dar es Salam.

Det er noget med løver og elefanter så det skal jeg ikke rode nig ud i uden lokal guide. (har fået anbefalet én af en vendinde der har boet on/off i øst afrika de sidste 10-15 år).

--

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 20/04-17 kl. 01:56 af reippuert. (se ændringerne)
20. april 2017 kl. 15:39
Jeg synes det er fedt både at køre alene og i grupper.

I mine sommerferier har jeg cyklen med og kører hver anden eller tredje dag, alt mellem 100 og 200 km alene. Jeg elsker disse ture, hvor jeg er helt mig selv i den storslåede natur, og kan køre ind og få en espresse eller cola lige når jeg har lyst. Jeg har altid min telefon med så jeg kan ringe til familien, hvis jeg skulle blive forsinket eller får brug for at blive hentet grundet mekanisk fejl. Desuden forsøger jeg altid at få fat i et visitkort fra det hotel jeg bor på. Det putter jeg i lommen, så er der da en chance for at andre kan kontakte hotellet for mig, hvis det skulle gå helt galt ved påkørsel, styrt eller lignende.

Desuden arrangerer jeg hvert år en tur til et bjergrigt område for klubben, hvor vi er 20-30 mand afsted sammen. Også dette er fedt, når man efter dagens strabadser sidder på hotellet og snakker dagens tur igennem og skal forsøge at forklare, hvorfor man ikke vandt dagens 3 bjergspurter. Smiler

Med venlig hilsen
Peder G
20. april 2017 kl. 20:00
Personligt har jeg erfaringer fra 2 længere ture, begge gange op gennem Italien, og begge gange af ca. 9 dages varighed (fra hotel til hotel). At køre alene, er en form for rejse ind i sig selv - en slags pilgrimsrejse.
Har man lyst til, eller brug for, at lære sig selv bedre at kende, så kan jeg varmt anbefale en tilsvarende rejse, og gerne uden for meget kontakt til dem derhjemme (netværket).
21. april 2017 kl. 07:31
Gask skrev:
> Personligt har jeg erfaringer fra 2 længere ture,
> begge gange op gennem Italien, og begge gange af
> ca. 9 dages varighed (fra hotel til hotel). At
> køre alene, er en form for rejse ind i sig selv -
> en slags pilgrimsrejse.
> Har man lyst til, eller brug for, at lære sig
> selv bedre at kende, så kan jeg varmt anbefale en
> tilsvarende rejse, og gerne uden for meget kontakt
> til dem derhjemme (netværket).

ditto - det er for mig den bedste måde helt at unplugge fra job og alt muligt andet på.

--

21. april 2017 kl. 00:19
Jeg er for så vidt enig med dem, der nyder at køre solo. Inden du evt tager afsted alene skal du gøre det op med dig selv, om du som person vil have det godt med dit eget selskab i flere dag.
Dog synes jeg, at når det er 1.gang du kører i bjerge, at du skal finde en at følges med.
Så du får lidt fif af andre til hvordan du kører op- og nedkørsler, og ikke mindst passer på dig selv.
Evt kører nogen dage med et par lokale inden du begiver dig ud på egen hånd. Mon ikke du kan finde nogen ture med lokale eller købe dig til en guidet tur.
21. april 2017 kl. 02:26
Personligt kan jeg godt lide at køre alene, uanset terræn. Men man skal -og måske i højere grad som nybegynder mht bjergkørsel- tænke på, at i bjergene kan der være rigtig langt til nogen form for hjælp i tilfælde af mekaniske problemer eller deciderede uheld.

[www.cyclingnews.com]
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind