Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Pyrenæerne - hvilke stigninger??

Pyrenæerne - hvilke stigninger??
19. marts 2017 kl. 22:47
Vi er en lille gruppe, der er ved at planlægge en tur til Pyrenæerne til august 2017, og vil gerne have lidt inspiration!

Tanken er at deltage i "LOOK MARMOTTE GRANFONDO PYRÉNÉES", der er er relativt nyt motionsløb på 165 km og 5500 hm (den 27/8 2017), men der ud over bruge 4-6 dage på at cykle nogle andre af de fede stigninger i området. Hvad har I af forslag til stigninger, vi bare SKAL cykle??

Løbet rummer allerede Col du Tourmalet fra to sider, Col d'Aspin samt Hautacam .

Takker Smiler

Mvh Knud
20. marts 2017 kl. 00:37
KnudMansfeld skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi er en lille gruppe, der er ved at planlægge en
> tur til Pyrenæerne til august 2017, og vil gerne
> have lidt inspiration!
>
> Tanken er at deltage i "LOOK MARMOTTE GRANFONDO
> PYRÉNÉES", der er er relativt nyt motionsløb
> på 165 km og 5500 hm (den 27/8 2017), men der ud
> over bruge 4-6 dage på at cykle nogle andre af de
> fede stigninger i området. Hvad har I af forslag
> til stigninger, vi bare SKAL cykle??
>
> Løbet rummer allerede Col du Tourmalet fra to
> sider, Col d'Aspin samt Hautacam .
>
> Takker Smiler
>
> Mvh Knud

De høje og vilde: Port de Pailhères, Port d’Envalira (andorra), Canto & Bonaigua (catalonien) - og hjem igen via Portillon.

Aspin er måske det mest kedelige i området af Pyrenærne: Peyresourde er lidt mere mere spændende men det er Soluer & d'Abisque fra alle 5 sider der er smukkest - juvelen er stykket i mellem: Cirque du Litor. Ellers er området ud over Tourmalet i den kedelige ende (og tourmalet er overrendt)

Pourtalet, Marie Blanc og hjem via Someport - det er faktisk pyrenærenese mest berømte cykelløb med start i Jaca: Quebrantahuesos. Mamotte i Pyrenærene virker på mig som komerciel spekulation.
Husk someport bør køres fra syd til nord hvis man ikke deltager i løb. Vejen på den spanske side til canfranc er bred men tæt trafikeret - på den franske side er den meget smal og du SKAL kunne følge med lastbilerne (ergo kun ned af).

længere mod nord er der de stejle variattoner op til Peire Martin (5 stk på den franske side), over Lazar og tilbage via Port Laurau. obs der er et par Fantastiske hoteler i Laurau.

Yderligere mod nord i baskerlandet på vejen mod S-Jean-Ped-de-Port / Roncevaux bliver det endnu stejlere - eks Burdincurutcheta lige uden for Laurau men benbrækkerne fortsætter hele vejen til Arnaguy.

[www.dangerousroads.org] er altid et glimrende sted at starte hvis man skal finde bjergpas.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
20. marts 2017 kl. 12:30
Der er noget spændende både øst og vest for Tourmalet. Jeg kørte fra vest til øst, Coast to coast. Aubisque kan være noget af det smukkeste, men da jeg var der sidste sommer var det heldagsregn og tåge. Der går mange heste og græsser. Marie Blanc er mere krævende end man skulle tro ud fra højdemetrene. På den østlige side af Tourmalet vil jeg fremhæve Peyresourde for creperiet på toppen, og de tour-historiske cols: col de Mente og Porte d'Aspet. Sidstnævnte har mindesten for Casartelli (1995) og Mente har en tavle for Louis Ocana, der styrtede på nedkørslen og udgik med den gule trøje på. De 2 cols er begge yderst stejle med op til 15-18%. Aspin er ferie ved siden af Tourmalet, men der går græssende køer. Hvis man tager Peyresourde fra vest er nedkørslen den, hvor Froome kørte stærkt siddende på stangen (i 2016), så vidt jeg husker.
21. marts 2017 kl. 19:15
cinelli skrev:
-------------------------------------------------------
> Der er noget spændende både øst og vest for
> Tourmalet. Jeg kørte fra vest til øst, Coast to
> coast. Aubisque kan være noget af det smukkeste,
> men da jeg var der sidste sommer var det
> heldagsregn og tåge. Der går mange heste og
> græsser. Marie Blanc er mere krævende end man
> skulle tro ud fra højdemetrene.

Jepsen Smiler Bern er også usædvanlig smuk og det begynder at blive stejlt, og jo længere man kommer på den anden side af Peierre Martin mod baskerlandet jo stejlere bliver det

> På den østlige
> side af Tourmalet vil jeg fremhæve Peyresourde
> for creperiet på toppen, og de tour-historiske
> cols: col de Mente og Porte d'Aspet. Sidstnævnte
> har mindesten for Casartelli (1995) og Mente har
> en tavle for Louis Ocana, der styrtede på
> nedkørslen og udgik med den gule trøje på. De 2
> cols er begge yderst stejle med op til 15-18%.
> Aspin er ferie ved siden af Tourmalet, men der
> går græssende køer. Hvis man tager Peyresourde
> fra vest er nedkørslen den, hvor Froome kørte
> stærkt siddende på stangen (i 2016), så vidt
> jeg husker.

Creperiet kan varmt anbefales - og når den åbner op efter venstre svinget mod Perigyrdes er de sidste hylder frem mod creperiet små spektakulær. Mentes og d'Aspet osv kørte jeg ikke da jeg efter Aix les Thermes kørte til Andora og tilbage til frankrig via Pourtalet. Turen fra fra La Seu d'Urgell over del Canto & Bornagua mod Vielha var afsindigt smuk, vild og øde - var sgu små bange for at møde bjørne på vejen op af Bornagua - paranoid nok til at jeg skilte mig af med en pose meget saftige ferskner...

Området omkring Aspin & Tourmalet var lidt skuffende. cirque de Leteur kørte jeg også i tæt tåge og små regn men det blev den ikke mindre spektakulær af

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind