Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Hvordan bremser man?

Hvordan bremser man?
17. april 2017 kl. 00:23
Haha - jo jeg ved godt, at man hiver i de to dimser på styret, men mit spørgsmål går på bremsning i sving.

Jeg har flere gange oplevet at komme ind i et sving med for megen fart på, og selvom jeg har læst et sted, at man så skal bremse med KUN forbremsen, så har jeg i situationen ikke turdet teste det, men bremset med begge bremser uden at følge svinget, og derved et par gange havnet i rabatten.

Kommer man sikkert igennem et sving, hvis man udelukkende bremser med forbremsen?
Eller er det måske bagbremsen der skal aktiveres?
bj
17. april 2017 kl. 05:14
Godt nok for motorcykler, så koblingen skal du nok ikke tænke på: bremse i sving

Køre du gruppekørsel, så sørg for at bremserne kan bremse lydløst. Ellers er der tit nogle hysteriske kommentater. Jeg har tit bremset i sving både til licensløb og bjergkørsel. Af og til må man lige rette cyklen op i mere lodret position. Jeg har aldrig oplevet at selve opbremsningen har sendt mig i grøften.
17. april 2017 kl. 07:36
Jeg vil jo sige at du skal bremse -inden- svinget. Brems med begge bremser, men mest med forbremsen. Mens du svinger, holder du dig fra bremsen eller nøjes med at file lidt, så du ikke mister grebet.
bj
17. april 2017 kl. 09:01
Selvfølgelig er det bedst at have den korrekte hastighed inden svinget, men af og til kan man jo blive overrasket. Også at lidt filen på bremserne ikke er nok. Men svinge og nærmest blokering af bremserne er ikke optimalt. Jeg vil nok vælge mest at benytte forbremsen og røven bagud i sving.
17. april 2017 kl. 12:09
bj skrev:
-------------------------------------------------------
> Selvfølgelig er det bedst at have den korrekte
> hastighed inden svinget, men af og til kan man jo
> blive overrasket. Også at lidt filen på
> bremserne ikke er nok. Men svinge og nærmest
> blokering af bremserne er ikke optimalt. Jeg vil
> nok vælge mest at benytte forbremsen og røven
> bagud i sving.

Altid begge bremser INDEN svinget, lidt af gangen og progressivt kraftigere indtil du rammer ca din max sving hastighed, fil evt forsigtig på forbremsen når du er begyndt at svinge - er der ingen lige i røven på dig og ingen trafik kan du eksperimentere lidt med HVOR hurtigt du tør køre inden du begynder din nedbremsning.

Målet er at du begynder at svinge med din max sving hastighed samt at du begynder din nedbremsning så sent som muligt - og at du træder i pedalerne så snart du er på vej ud af svinget (gear også ned inden svinget så du kan accelerere igen)

dvs du skal have en fornemmelse for din bremselængde ved en given hastighed, samt hvor hurtigt du KAN køre gennem et givet sving (du skal kunne vurdere underlaget i i svinget, dets hældning og hvor meget asfalt der er til rådighed. Hvis du ikke kan se hele svinget: sæt farten ekstra ned så du kan reagere på evt overaskelser.

i bjerge med fælgbremser: punkt brems altid (brems, slip, brems, slip, brems slip etc.) - overophede fælge eller bremsegummi er slemt, især når der køres med dæk+slange eller tubeless.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
18. april 2017 kl. 00:31
Sørger altid for at have bremset med begge bremser ned til en passende svingfart, men nogle gange kan det jo kikse, og så har jeg reddet mig ved at bremse med begge bremser og derefter stået i rabatten, da jeg ikke har turdet fortsætte svinget, da jeg så var sikker på at styrte.

Men som du skriver reippuert, så må jeg jo eksperimentere med tingene, og se hvad der sker, og måske prøve at file lidt på forbremsen, så jeg, når situationen opstår igen, ved hvilken effekt det har.
18. april 2017 kl. 23:58
Hejsa, Morten - har du erfaringer med carbonhjul i bjerge. Hører at selv om hjulene holder risikerer man at slangen springer? ... Leder nemlig efter nogle bjerghjul i Carbon da alu enten er lidt tunge eller har dårlig aerodynamik til de flade passager. Eller hvordan? Hilsen Chr
17. april 2017 kl. 12:10
bj skrev:
-------------------------------------------------------
> Godt nok for motorcykler, så koblingen skal du
> nok ikke tænke på: bremse i sving

koblingen = hold op med a pedalere

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
17. april 2017 kl. 18:47
Jeg forsøger at være god til at skønne med hvilken fart jeg kan begynde selve svinget uden at skulle bremse yderligere, og derefter holde planen uden at fortryde undervejs.

Dækkene står ret godt fast når man kører svinget i frihjul, og min oplevelse er at det gerne er modet der svigter før dækket.
Er aldrig skredet, pånær ved uventet grus eller vand. Nåh ja, og så én gang ned ad et rigtigt bjerg, på Mallorca, hvor jeg rørte bagbremsen en lille smule i et sving, da der kom en bil, men dog fangede den igen. Det lærte jeg meget af.

---
[absolutasger.dk]
18. april 2017 kl. 00:12
Tak for alle svar! Smiler
Men skal jeg forstå dem sådan, at hvis jeg nu ikke har bremset nok ned i tide og må konstatere, at jeg i et sving har for megen fart på til at fuldføre svinget uden at styrte, så skal jeg forsøge at redde den, ved udelukkende at file på forbremsen? Og helst ikke røre bagbremsen?

Når jeg ser prof-ryttere i tv på en nedkørsel, ser det meget ofte ud som at de bremser gennem hele hårnålesvinget, og ikke kun har bremset ned til en passende fart lige før svinget begynder.
bj
18. april 2017 kl. 03:21
Prøv også at eksperimentere med at flytte tyngdepunktet (flytte røven på sadlen) og se om du føler forskelle. Og husk at køre du med fuld hældning på cyklen, kan du bremse mindre end hvis cyklen står lodret.

Om ikke andet så har bagbremsen næsten ingen effekt, især når det går nedad.
18. april 2017 kl. 23:02
Fedt at så mange gider hjælpe en amatør som mig, der først efter 5 år på cyklen, begynder at interessere sig for svingteknik!! Smiler
19. maj 2017 kl. 20:00
Hurtigste vej igennem svinget (tør vej) er ned i bukningen, brems så sent som muligt, mest forbremse, nummeren bagud inden du bremser, ingen bremsen i svinget hvis du kan undgå det men vær klar på bremserne, let trykket fra rumpen i sadlen ganske lidt, så du ikke sidder som dødvægt i sadlen, så fordeles vægten mere jævnt ud på begge hjul, læg overkroppen så tæt på overrøret som muligt, det gør at tyngdepunktet bliver så lavt som muligt og du kan ligge cyklen længere ned og du kan dreje skarpere. Se hvordan Nibali dykker ned i de hurtige sving [youtu.be] (2:18) find en rundstrækning på en stille industrivej og øv dig på at bremse, brug et skilt eller et træ som markering hvor de bremse fra, du kan eventuelt stille en vandflaske der hvor du kommer til at stoppe helt, på denne måde kan du køre lidt spurt intervaller.

Når bremse teknikken er iorden så find en rundstrækning hvor vejen drejer 90 grader med et frit udsyn, der må gerne ligge en blød blomstereng op til vejen hvis du er så uheldig at ryge på halen. Tag svinget roligt første gang og se lige om der er sand, sten eller huller, øv opbremsningen og øg farten gradvist men du skal hele tiden føle at du er i 100% kontrol. Hold det ved lige og det er også en god ide at have lavet en god core træning, det giver bedre balance på cyklen
20. maj 2017 kl. 22:08
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind