Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Sort cykeltøj: hvorfor så mange ?

Sort cykeltøj: hvorfor så mange ?
17. maj 2017 kl. 08:27
Hej

Jeg synes, at jeg ser rigtig mange med ensfarvet sort cykeltøj for tiden. Endda måske også på en sort Canyon racer. Hvorfor dog ikke bruge nogle sikkerhedsfarver ?
17. maj 2017 kl. 08:45
Jeg ville gerne køre i en jakke/trøje med lidt flere pang-farver, måske endda sikkerhedsvest-farve, men har ikke haft held til at finde noget i min størrelse Smiler

Men selv med voldsomt kraftigt blinkede lys foran kan det sagtens lykkes bilister at overse mig, jeg tror ikke de ser bedre om jeg så havde en sikkerhedsvest på.
17. maj 2017 kl. 08:56
Bilisterne overser dig sgu nok selvom du kører i sikkerhedsvest og med rotorblink.
Men hvad med klunset fra saxobank - det er da til at få øje på Smiler

Personligt foretrækker jeg at falde i et med tapetet, så kører jeg helst i noget der ikke gør særligt væsen af sig. Men er også grundlæggende for genert til at synes at cykeltøj er særligt fedt, udover at det er praktisk og behageligt.

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 17/05-17 kl. 09:00 af Gregers. (se ændringerne)
17. maj 2017 kl. 09:34
Gregers skrev:
-------------------------------------------------------
> Bilisterne overser dig sgu nok selvom du kører i
> sikkerhedsvest og med rotorblink.

Videnskaben har nu draget en anden konklusion Link

PS:Hvor iøjnefaldende man er, tror jeg er relativt. Sådan forstået, at jo færre der kører i pangfarver, jo mere iøjnefaldende er de. Så til alle jer jer i sort: fortsæt I bare med det.
17. maj 2017 kl. 10:36
Jeg kører selv mest i sort. Mest fordi jeg helst ikke vil skille mig for meget ud med selvlysende farver etc.

Men nu har jeg fået en cannondale superx i orange/grå. Så er lidt på bar bund hvad der egentlig passer bedst til cyklen. Selvom man er lidt småkvabset kan man jo godt se lirens ud. Tror jeg
17. maj 2017 kl. 08:53
cinelli skrev:
> Hej
>
> Jeg synes, at jeg ser rigtig mange med ensfarvet
> sort cykeltøj for tiden. Endda måske også på
> en sort Canyon racer. Hvorfor dog ikke bruge nogle
> sikkerhedsfarver ?

...eller en sort "Generalized"....Det har jeg også spurgt mig selv om i snart 10 år!
Husk at lirefaktoren er ligefrem proportional med antallet af dele som er sorte/matsorte.

Kan indeholde spor af ironi.

O. Simonsen

#Fondriest TF2 1.2 Campagnolo Record/Garmin Vector/LW/FMB.
#Fondriest Domino Plus SAT/Campagnolo Record '08/Campagnolo Electron.
#Fondriest Molven/Campagnolo Record '02.
#Fondriest Avant Garde/Campagnolo Record '97.
#Pro Race Elektra/Campagnolo Veloce/Campagnolo Proton.
#Colnago Superissimo/Campagnolo Record 180C.

17. maj 2017 kl. 09:31
Kender også mange, der sværger til sort.
Selv er jeg også til farver.
Min nye C-dale Hi-Mod er selvlysende gul og mega fed, synes jeg. Jeg kører en del i Isadores tøj, og har både sorte og farvede dele - jeg går som regel efter de farvede, da sort er lidt kedeligt (pånær for bukserne). Isadores har endda strømper, som matcher deres overdele. Det er mega fedt, men jeg har ikke kunnet få mig selv til at ofre pengene på dem.
POC er også lækkert og jeg har en AVIP (særligt synligt designet) langærmet overdel, som jeg bruger meget på denne årstid.
17. maj 2017 kl. 11:36
MadsJacob skrev:
> Jeg kører en del i Isadores tøj,
> og har både sorte og farvede dele - jeg går som
> regel efter de farvede, da sort er lidt kedeligt
> (pånær for bukserne). Isadores har endda
> strømper, som matcher deres overdele. Det er mega
> fedt, men jeg har ikke kunnet få mig selv til at
> ofre pengene på dem.

Næste gang du bestiller noget Isadore skulle du prøve at tage et par strømper med - de er megafede, specielt dem der hører til deres "Climbers Jerseys". Den almindelige strømpe er lidt kraftig i forfoden - så rigtig god til en lidt kølig aftentur, men kræver en sko 1/2 nummer større eller med god mulighed for justering.

Med venlig hilsen
Peder G
17. maj 2017 kl. 12:26
Ja, det er netop climber matchet, jeg tænkte på. Det spiller max.
Jeg har faktisk et par af deres almindelig strømper, som jeg fik med som en slags rabat, da jeg handlede i Farum. Jeg har dog ikke prøvet dem endnu, men de virker helt ok.
17. maj 2017 kl. 19:40
Kører også helst i sort eller mørkeblåt.
Handler nok lidt om stil, hvor jeg (og mange andre) ikke ønsker at skulle i box med søndagmotionisten med ølmave og en gammel TVM trøje på den ene side eller rødderne der kører liciens på den anden.

Tror lidt det er "golfspiller-segmentet" der nu kører landevej, der kører i "det kedelige tøj".
17. maj 2017 kl. 21:10
Sort slanker ...
18. maj 2017 kl. 09:24
Team Sky kører i sort med en blå stribe ned ad ryggen. Men husk på at Jørgen Leth kalder dem for dødspatruljen. Sikkert p.gr.a. det sorte tøj, men også p.gr.a. deres dominans i touren.
18. maj 2017 kl. 09:24
Vi havde 2 år min gamle klub hvor trøjerne var meget røde. Selv de tynde licensdyr så småfede ud og FB-kommentarerne gik fra skide godt, supermand i det gamle meget sorte tøj, til at spørge om man havde madpakken på maven.

Og egentlig var planen at min nye klub skulle være Rødovre Cykelmotion men de kører også i røde trøjer og det står jeg ikke model til igen. I forvejen er man ikke for køn i lycra, så det må være en kant....
18. maj 2017 kl. 11:06
Som far til 2 børn synes jeg, at jeg har visse forpligtelser, herunder forpligtigelsen til at komme sikkert hjem. At nogen mener at forfængelighed går forud for sikkerhed, er mig en gåde, medmindre naturligvis, man ikke har nogle forpligtelser.
18. maj 2017 kl. 13:58
Jeg sværger også til sort cykeltøj. Måske fordi jeg finder det fjollet hvis jeg som ældre og overvægtig kører rundt i semi-prof-outfit. Jeg har godt nok tøj fra klubben i gult og blåt men det er bare usandsynligt grimt i de farver og med reklamer så jeg bruger det kun inden under noget ensfarvet sort eller blåt.

Måske fordi jeg voksede op i punk-generationen og efterfølgende bare altid har haft en præference for sort, who knows...

Ps. mine børn er i en alder hvor de ville moppe mig helt vildt semi-prof-outfitGriner (ikke at det er det der gør forskellen). Skulle jeg tvinges i pro-tour kluns ville jeg også vælge SKY's
18. maj 2017 kl. 14:44
Der er jo også muligt at få tøj i farver, som ikke er protour-tøj. For der er jeg helt enig. De fleste holds tøj ligner jo noget, der er løgn (og det gælder også klubtøj). Der er jo heldigvis en masse andre muligheder, f.eks. Isadore, POC eller Rapha eller billigere f.eks. Castelli, hvor man kan få mere kulørt tøj, der er lækkert.
18. maj 2017 kl. 17:20
kafka skrev:
> Jeg sværger også til sort cykeltøj. Måske
> fordi jeg finder det fjollet hvis jeg som ældre
> og overvægtig kører rundt i semi-prof-outfit.
> Jeg har godt nok tøj fra klubben i gult og blåt
> men det er bare usandsynligt grimt i de farver og
> med reklamer så jeg bruger det kun inden under
> noget ensfarvet sort eller blåt.
>
> Måske fordi jeg voksede op i punk-generationen og
> efterfølgende bare altid har haft en præference
> for sort, who knows...
>
> Ps. mine børn er i en alder hvor de ville moppe
> mig helt vildt semi-prof-outfitGriner (ikke at det er
> det der gør forskellen). Skulle jeg tvinges i
> pro-tour kluns ville jeg også vælge SKY's

Continental nivau: Gazprom, helt klassisk

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
18. maj 2017 kl. 18:35
Sort kan nu være praktisk, fordi det ikke bliver - sort.
18. maj 2017 kl. 20:34
Jeg håber min Garmin Radar der blinker og blinker anderledes når en bil nærmer sig bagfra, kompenserer fra det kedelige kluns. Men sidder bilisten og sms'er eller laver faktura på ajpatten, så er vi vist derude, at spillet tabt uanset.

... efterhånden kører jeg så minimalt (kan slet, slet ikke finde motivationen til køre alene) at jeg ikke når ud af områderne med cykelstier. Er det mon 3 uger siden, jeg har kørt på en vej... deromkring. Fik cyklet 14km i sidste uge og har ikke været på rammen endnu i denne. Så det mørke tøj er nu alligevel nok ganske sikkert Griner
19. maj 2017 kl. 09:18
Gregers skrev:
> Jeg håber min Garmin Radar der blinker og blinker
> anderledes når en bil nærmer sig bagfra,
> kompenserer fra det kedelige kluns. Men sidder
> bilisten og sms'er eller laver faktura på
> ajpatten, så er vi vist derude, at spillet tabt
> uanset.
>
> ... efterhånden kører jeg så minimalt (kan
> slet, slet ikke finde motivationen til køre
> alene) at jeg ikke når ud af områderne med
> cykelstier. Er det mon 3 uger siden, jeg har kørt
> på en vej... deromkring. Fik cyklet 14km i sidste
> uge og har ikke været på rammen endnu i denne.
> Så det mørke tøj er nu alligevel nok ganske
> sikkert Griner

Så er der jo ingen grund til til skifte tøj, og hvis det skal være på den måde kan du jo lige så godt køre i sort habit. Griner
19. maj 2017 kl. 19:02
Jeg tror der er mange der trætte af de kulørte trøjer der er plastret til med reklamer og logoer og derfor vælger de sort. Jeg synes tendensen er at der mere og mere tøj forsøger at skille sig ud fra de typiske farver og designs. Udvalget af langærmede trøjer og jakker i denne nyere stil er ikke så stor endnu men jeg tror det kommer.

[www.enzocycling.com]
[www.lapassione.cc]
[pedalmafia.com.au]
[maap.cc]
[laflammerouge.dk]
[twelvesixteen.cc]
[www.q36-5.com]
[isadoreapparel.com]
[www.rapha.cc]
[www.cycologygear.com]
[shopkallisto.com]
[store.gobik.com]
[store.gobik.com]
[au.blacksheepcycling.cc]
[www.cafeducycliste.com]
[thepedla.com]
[www.chapeau.cc]
[voidcycling.com]
19. maj 2017 kl. 19:22
Jeg synes nu godt at man kan skille sig ud trafiksikkerhedsmæssigt uden at ligne et fastelavnsris.
bj
21. maj 2017 kl. 11:13
Nu kiggede jeg så et par af linkene igennem. Egentlig er jeg så glad for at vores klubtøj benytter de franske farver og reklamer for 3 firmaer (matchenemde bukser der er sortt/hvis/rød).

Dog har vi så mulighed for at vælge en med signalgul ryg for at øge sikkerheden, måske skuldrene også er gule.
18. maj 2017 kl. 15:07
Gask skrev:
> Som far til 2 børn synes jeg, at jeg har visse
> forpligtelser, herunder forpligtigelsen til at
> komme sikkert hjem. At nogen mener at
> forfængelighed går forud for sikkerhed, er mig
> en gåde, medmindre naturligvis, man ikke har
> nogle forpligtelser.

Nok lige sat lidt på spidsen.
18. maj 2017 kl. 15:41
Søren55 skrev:
> Gask skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som far til 2 børn synes jeg, at jeg har visse
> > forpligtelser, herunder forpligtigelsen til at
> > komme sikkert hjem. At nogen mener at
> > forfængelighed går forud for sikkerhed, er
> mig
> > en gåde, medmindre naturligvis, man ikke har
> > nogle forpligtelser.
>
> Nok lige sat lidt på spidsen.

Om det er sat på spidsen eller ej, det opdager du nok ikke, hvis du bliver pløjet ned af en uopmærksom billist. Men efter at have set hvor mange der trykker på deres telefon mens de kører bil, tør jeg ikke længere køre i andet end trafiksikkert tøj.
Derudover er jeg selv blevet opmærksom på, hvor meget dårligere jeg er blevet til at se kontraster, fx en cyklist i mørkt tøj på en sort landevej, så derfor har selv anskaffet mig nogen cykelbriller som forstærker kontraster. Og som jeg henviste til før, så kan risikoen for at blive involveret i et trafikuheld med en bil halveres ved at køre i trafiksikkert tøj.
OT: Sikkerhed med RoadID
18. maj 2017 kl. 22:01
Jeg griber lige tråden her for at advokere for lidt sikkerhed med app'en (moderne dansk, tsk-tsk) RoadID. Den er pt gratis og jeg er efter en 14 dages tid blevet rigtig glad for den. Det samme er fruen som nu altid (når jeg vælger det Blinker kan se hvor jeg er undervejs.
Tjek den ud: [www.roadid.com]. Den findes både til iphone og android

Men husk naturligvis sygesikringsbeviset (og eventuelt et donorkort), det kan gøre forskellen hvis uheldet er ude.
bj
Re: OT: Sikkerhed med RoadID
19. maj 2017 kl. 03:09
Har du sygesikringbeviset (sundhedskortet) hængende under sadlen som kontrast, eller hvordan hjælper det hvis uheldet er ude?

Nu ved jeg ikke hvad der kan aflæses på magnetstrimlen, men ellers står der ikke meget andet end navn på mit.
grc
19. maj 2017 kl. 06:23
bj skrev:
> Har du sygesikringbeviset (sundhedskortet)
> hængende under sadlen som kontrast, eller
> hvordan hjælper det hvis uheldet er ude?
>
> Nu ved jeg ikke hvad der kan aflæses på
> magnetstrimlen, men ellers står der ikke meget
> andet end navn på mit.

Der er også dit personnummer
bj
19. maj 2017 kl. 16:02
Personnummeret kunne man vel også skrive i hjelmen. Den husker man vel altid. Jeg har det bare med at glemme hvis jeg skal flytte noget fra pungen over i cykeltøjet og så tilbage igen hele tiden.

Nogle hjelme kommer med et klæbemærke til det. Man skal så lige huske at se efter om sveden har fjernet teksten.
20. maj 2017 kl. 12:56
Nej, jeg har det i en kæde om halsen for hvis uheldet er ude vil en redder eller 1. hjælpsperson altid forsøge at befri luftvejene og det indebærer et fjerne hvad der måtte være om halsen. De leder ikke lommer igennem.
Desuden har jeg mit donorkort med og konens mobilnummer på en dymostrimmel på sygesirkringsbeviset.
Der er mange måder at gøre det på og med familie og alder kommer - forhåbentlig - en øget bevisthed om det ansvar man har for at man kan "blive væk".

Men som sagt; det hele var OT, jeg snuppede tråden, det var ikke fordi mit sygesikringsbevis skulle gøre mig synlig i trafikken Blinker
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind