Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Nybegynder: Justering af styr og lidt andet godt

Nybegynder: Justering af styr og lidt andet godt
13. april 2009 kl. 08:32
Hejsa
Nu er jeg kommet igang med at bruge min nye cykel, en Trek 7.5 wsd
Cykelbiksen har indstillet cyklen til mig - men jeg føler at jeg godt kunne have styret sænket lidt mere.
Men jeg kan ikke lige se hvordan det gøres. Det ser ud som om at pinden består af nogle afstandsringe - er det korrekt, og fjerner man så "bare" ringe for at sænke det.
En anden ting er, findes der et sted hvor man kan se hvordan en cykel bør indstilles for at passe.
Sidst men ikke mindst, kan nogle af jer anbefale en god grundbog med lidt om cykel justeringer / reperationer mm
Hilsen
IDa
13. april 2009 kl. 10:59
Ja, ringene kaldes spacere og kan flyttes over frempinden, hvis du vil have styret lavere. Kik her [bikefit.dk] prøv Colorado cyclist
13. april 2009 kl. 14:59
Der findes ikke så meget litteratur på dansk men noget af det bedste med en grundlæggende viden både om træning og gennerelt cykler er Politikkens store cykelhåndbog den findes vist i en 4. udgave desværre så er den ved at være forældet med hensyn til de tekniske nyskabelser der er kommet siden.
Den kunne godt trænge til en opdatering.

Med hensyn til træning så findes der en lille god en af Oliver Roberts Cykeltræning ISBN 87-11-26068-8

Sweede
13. april 2009 kl. 16:22
Jeg tillader mig lige at smide et sidespørgsmål ind - er der nogen tommelfinger regler for hvordan styrets "hældning" skal være? Altså hvordan det skal sidde i forhold til frempinden, og ligeledes - nogen tommelfinger regler for den korrekte placering af STI greb?

/ Andreas
13. april 2009 kl. 16:59
Nederste del af styret skal være nogenlunde vandret - og spidsen af bremsgrebet skal flugte med underkant/laveste punkt på styret. Det passer de fleste, men mange proff. har grebene højere oppe og nederste del af styret til at skråne en anelse bagud. Greb/styrs udformning spiller også ind.
13. april 2009 kl. 18:25
Lige hvad det angår, er det kun at eksperimentere lidt med de sidste finjusteringer.
Prøvede lige at kigge på min, den underste del skråner vel cirka 5 mm. ned. Enden at grebet går vel lige knap helt ned til underkant.
Det er også lidt et kompromi, jeg kunne godt lave mit en smule anderledes så det er bedre at holde oppe oven på grebne, men så bliver det dårligere at holde nede. osv.

Prøv evt. at købe Deda carbon styrbånd hvis du vil prøve dig frem, det kan nemt tåle at blive kørt at ned så man kan flytte på grebene og på igen mange gange. Er jo lidt træls hvis man skal bruge et nyt sæt bånd hver gang. Og det kan kræve nogen forsøg inden man rammer det helt perfekt.

Har selv lige lavet om på mit nu jeg er startet med at cykle i år igen. Prøvede lige inden vinter pausen med nogle dimser som får grebne tættere på styret. Det duede ikke selv om jeg ikke har så lange fingre. Men nu kører det, kan nemt køre mindst det halve af tiden eller mere hvor jeg holder nede. Og kan skifte gear begge veje og bremse dernede også. Underligt at tænke på, de første mange år holdt jeg stort set aldrig nede i styret, nærmest kun ned af meget lange stejle bakker hvor man bare kunne trille i friløb og dukke hovedet.
13. april 2009 kl. 23:26
bøllebob Skrev:
-------------------------------------------------------
> Nederste del af styret skal være nogenlunde
> vandret - og spidsen af bremsgrebet skal flugte
> med underkant/laveste punkt på styret. Det passer
> de fleste, men mange proff. har grebene højere
> oppe og nederste del af styret til at skråne en
> anelse bagud. Greb/styrs udformning spiller også
> ind.

Det vigtigste må vel være vinklen på den øverste del af styret, da det er den der betyder noget for komforten (så hænderne ikke "skrider" fremad) Jeg vil mene, at den øverste del af styret skal være vandret, så pyt med vinklen på den nederste del
13. april 2009 kl. 23:36
'Jeg vil mene, at den øverste del af styret skal være vandret, så pyt med vinklen på den nederste del'

Det kan der være noget om, hvis man vel og mærke ikke bruger den nederste del. !!!
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind