Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Lukket ringe

Lukket ringe
18. maj 2010 kl. 21:21
Hvordan skal jeg lime mine lukket ringe på min tri cykel? hvordan gør i? hvor for i dem lappet?

Håber i kan hjælpe mig
18. maj 2010 kl. 23:30
Tofu tape er meget let. Fælglim er dog en del biligere. Der er formentlig ikke nogen der lapper for andre. Lær det selv. Det er ikke så svært
19. maj 2010 kl. 07:13
Med Tofu kommer du sikkert ikke langt. Hvis du skal bruge tape må det være TufoThumps down.

Men lim er sgu næsten lige så let. Tager 5 min arbejde pr. ring plus lidt ventetid. Søg evt. på youtube, dar burde ligge flere videoer... Lim er både en del lettere og skulle også give en lavere rullemodstand.
19. maj 2010 kl. 22:49
Det er jeg ikke helt enig i. Med lim kan du risikere at bruge en del tid på afrensning af fælgen inden man kan lime på ny. Desuden sviner det. Man kan ikke køre før det er tørt. Lim producenten anbefaler det meste af et døgn. Har lige prøvet at skulle skifte en ring 15 min før start. Det kan man med TOFU (tror jeg nok he he).
Hvordan skulle det give lavere rullemodstand med lim ??????????.
Det er på indersiden af dækket det skal på he he.
29. maj 2010 kl. 13:22
cobra427 Skrev:

> Hvordan skulle det give lavere rullemodstand med
> lim ??????????.
> Det er på indersiden af dækket det skal på he he.

Den er vist god nok. Forsøg har vist at en (vel)limet ring ruller en smule bedre end en ring monteret med Tufo eller andet tapeprodukt. Det er dog meget marginalt.
Jeg er selv gået over til at lime med Tufo på mine LW's de sidste par år. Men jeg må indrømme at jeg i starten ikke stolede helt 100% på mine hjul i sving på nedkørsler, men det holder altså ok.
Tape har dog den ulempe at når ringen pilles af hjulet vil tapen oftest ende med at sidde på ringen og det er ikke sådan lige til at få af, så genmontage bliver besværliggjort. Det er dog ikke så stort
et problem. Jeg synes bestemt moderne ringe er meget mere punkteringssikre en dem vi brugte for 15-20 år siden - der er sket en del på det punkt. Hvis ringen er limet på,
vil størstedelen af limen blive siddende på fælgen når ringen afmonteres. Man kan så vælge mellem at afrense fælgen helt eller blot friske limen op og montere ringen igen.

O. Simonsen

Odder cykel klub
20. maj 2010 kl. 09:28
Jeg har brugt Tufo tape de seneste 2½ sæson og er yderst tilfreds med det. Førhen lim jeg også ringen på, men det tager alt for meget tid og når fælgen skal renses i bund efter en ringe har sidet på tager det også en krig hvis alt limen skal af og det skal den hvis det skal gøres rigting.

Tufo taper er og bliver mit valg.
30. maj 2010 kl. 16:00
-Zipp fraråde Tufo tape....er det fis??
-Tufo anbefaler ikke at man anvender tufo tape til løber med høj corner speed, man kan de bruges til alm landevejsløb/kørsel.
-skal en fælg renses helt af for gammel lim før man bruger tufo tape.
-hvad bruger i til afrensning af fælge(acetine, benzin???)
31. maj 2010 kl. 11:47
Det kommer lidt an på hvor meget lim der sidder tilbage på fælgen. Hvis laget er ujævnt og "knoldet" vil jeg anbefale at man renser den gamle lim af. Er det derimod bare et jævnt lag lim der sidder på fælgen er der ingen grund til at fjerne den gamle lim.

Og ja: Tape giver en anelse mere rullemodstand fordi dækket kan "rykke sig" en anelse mere end ved lim: Hvilket giver øget rullemodstand.
Har også hørt at baneryttere har eksperiementeret med kontaktlim istedet for alm. lim til lukkede ringe, da ringen så sidder HELT fast og rullemodstanden bliver en anelse lavere (vi taler 100-dele af sekunder her). Det er så et HELVEDE at få en ring af igen Smiler

Tjek min BLOG på: [larsejaas.blogspot.com]
31. maj 2010 kl. 12:23
Lars Ejaas Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kommer lidt an på hvor meget lim der sidder
> tilbage på fælgen. Hvis laget er ujævnt og
> "knoldet" vil jeg anbefale at man renser den gamle
> lim af. Er det derimod bare et jævnt lag lim der
> sidder på fælgen er der ingen grund til at fjerne
> den gamle lim.
>
> Og ja: Tape giver en anelse mere rullemodstand
> fordi dækket kan "rykke sig" en anelse mere end
> ved lim: Hvilket giver øget rullemodstand.
> Har også hørt at baneryttere har eksperiementeret
> med kontaktlim istedet for alm. lim til lukkede
> ringe, da ringen så sidder HELT fast og
> rullemodstanden bliver en anelse lavere (vi taler
> 100-dele af sekunder her). Det er så et HELVEDE at
> få en ring af igen Smiler

Jeg kan kun tilslutte mig Lars ord.

Jeg tvivler dag på at nogle kan mærke den ændret rullemodstand, Lim tontra Tufo tape.

Jeg selv har kørt med lukkederinge som var limet på i rigtig mange år, men bruger nu kun Tufo tape og jeg kan ikke mærke forskel.
31. maj 2010 kl. 12:47
Baneryttere eksperimenterer ikke med kontaktlim - det er det "man" bruger på banen.
31. maj 2010 kl. 15:16
Øhm, er fælglim ikke kontaktlim? Eller hvilken slags lim definerer i som hhv. fælglim og kontaktlim? :-p
31. maj 2010 kl. 22:03
Jo, fælglim er en slags kontaktlim. Dog mere gummiagtig og med længere tørretid.
Iø, det der med at lime landevejsringe på er ren barnemad ift at lime cross- og mtb-ringe på ... så de kan holde til at køre med under 1,8 bar i skarpe sving og den slags. Meget mere lim og meget mere omhu skal der til.
31. maj 2010 kl. 13:00
tak for svarene, men
hvad bruger i til afrensning af fælge(acetine, benzin???)
31. maj 2010 kl. 13:14
Acetone, hvis du trænger til træning af armene og rensebenzin hvis du bare vil have limen afSmiler
02. juni 2010 kl. 07:45
Og gå lige udenfor med det: Ellers brænder du hjernen af Forvirret Det er stærke sager!

Tjek min BLOG på: [larsejaas.blogspot.com]
02. juni 2010 kl. 09:09
har nok hjerne at gi af...Griner

men mange tak for rådene
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind