Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Hjælp! Mystisk problem med kassette/friløb?

Hjælp! Mystisk problem med kassette/friløb?
20. januar 2013 kl. 12:53
Hej

Jeg har fået et problem, med min racercykel, som jeg ikke kan gennemskue, hvordan kan ske!

Baghjulet løber ikke med rundt, når jeg træder i pedalerne i mens jeg sidder på cyklen, men hvis jeg løfter baghjulet fra jorden og træder rundt, så løber det med rundt!?

Problemet opstod på en cykel/pendler tur, hvor der var sne på cykelstien. Jeg cyklede som normalt, dog opmærksom på det glatte føre og pludselig sker overstående problem og jeg må af og trække resten af vejen.

Jeg har prøvet at tage kassetten af og rense den, men det hjalp desværre ikke.

Har i nogle bud på hvad der kan være galt?

Youtube video på hvordan jeg løser det ville være kærkommen, da jeg ikke har ret meget erfaring med rep af sådanne problemer.
20. januar 2013 kl. 13:14
Har selv prøvet det for 1 måned siden og idag Sur

Mekanikeren siger det er friløbet der er slidt og så fryser det fast???

Tror han har ret, for jeg kan godt køre inden døre på hometraineren.

Flemming
20. januar 2013 kl. 13:14
Lyder som frost i friløbet, palererne kommer ikke rigtigt ud på plads igen... Det forklarer nok ,at du uden rigtig belastning kan få lidt bid, men ikke nok til at du kan cykle.

Der er flere midlertidige løsninger:

[vimeo.com]

Men ellers bør man nok skille det ad, og få alt vand ud af systemet Smiler
20. januar 2013 kl. 13:17
Hej Poduka,

Det lyder helt klart som om dit friløb ikke fungerer rigtigt. Hvis det ikke løses ved en tur i frostfrit lokale (ja det er jo koldt pt.), så må du nok adskille friløbsmekanisken, jeg vil gætte på en rensning og smøring løser det så. Hvis fjedrene på palerne er trætte/knækkede, så er det noget andet.

Se vedhæftede klip, det ser ganske enkelt ud.

Adskillelse af friløbsnav

Jeg har endnu denne her operation til gode, men det kommer nok en dag, for sværere er det vist ikke.

1CVill
-------
Kan nedad bakke være nedtur - nej vel...
20. januar 2013 kl. 14:36
Mange tak for jeres svar og helt perfekt med videoen 1CVill. Når det er prøvet af, så skal jeg nok give en melding om det giver et tilfredsstillende resultat.
20. januar 2013 kl. 14:47
Jep, det er et kendt problem.

Der var mindst 3 til netop overstået vintercup, som ikke kom ret langt p.g.a. tilsvarende problemer.

Men du skal måske overveje om det er værd at gøre så meget ud af. Det arbejde der er forbundet med det skal holdes op imod hvad et tilsvarende hjul koster og hvor gammelt/slidt det er.
For det tager nogen tid hvis det skal gøres ordentligt.

Og der er enkelte hjul, hvor friløbet ikke kan skildes ad uden at ødelægger det.
20. januar 2013 kl. 16:09
Kan jeg ikke købe et nyt friløb i stedet? Hvis det er muligt, hvor kan det så købes? Jeg har nemlig nogle nye hjul liggende, men dem vil jeg først have gang i når foråret kommer.
20. januar 2013 kl. 16:38
Du kan nok godt købe nye stumper til friløbet.

Men det kan ikke svare sig, hvis det kun er for at spare besværet.
Du skal stasigt skilde det gamle, og samle det nye.

Så er det bare er en rensning, så er det ikke den vej du skal gå. Du kan jo skifte navet, men det kan sjælendt svare sig.

Et godt entry level hjul koster godt 1000,- for et sæt.
Det skal med ind i tankerne, inden man begynder at bruge for meget på det.

Kan du rense det selv, er det selvfølgelig kun din egen tid det koster - og om du så vil bruge den på det, må du selv vurdere.
Hvis du alligevel vil skifte hjulet såfremt du ikke selv kan rense det, så taber du jo ikke noget ved at prøve om du kan selv.
20. januar 2013 kl. 18:14
Man kan faktisk købe et ganske godt træningshjulsæt - Shimano WH-500 - hos bike-discount.de for kun 90€. Og de er altså rigtigt fine..

I am the master of my fate, I am the captain of my soul!
20. januar 2013 kl. 19:47
Vel, med mindre der er sket en mindre revulution de sidste par år med WH-R500, så er de ikke pengene værd Thums up

Havde dem på min Bianchi og jeg har aldrig haft så ringe hjul Grder

Selv med kun forhjulet på føltes cyklen nærmest død når jeg prøvede at træde - også i forhold til mine Aksium hjul (som jeg efterfølgende brugte som reservehul om sommeren - og pigdæk om vinteren). Og det var med samme dæk (GP4000s) på alle hjulsæt.

De cykelhandlere jeg har talt med om dem, udtrykker da også, at de er bedre gent til at have cyklen stående på i forretningen, end til at køre på (OK, måske lidt overdrivelse, men der er efter min mening lidt om det).

Så hvis du KUN skal bruge det at kunne trille nogle km i tilfælde af, at dine normale hjul går i stykker, tja så måske - ellers ville jeg ofre de sidste par 100,- og gå op i Aksium, Racing7 el.lig.
20. januar 2013 kl. 22:29
Ja, hjulene er ikke hurtige, det må rytteren selv sørge for Blinker

Jeg har selv kørt på sådan et sæt siden 2009 (først på sommerraceren, og de sidste par år har samme cykel været dedikeret vinterracer), og de kører endnu. og jeg skulle hilse og sige, at de også kører stærkt :-p

Jeg kender et par stykker, der endda har kørt point ind på sådan et sæt Smiler

Men ja, hvis man nu vil have hurtige hjul, så er det ikk dem, man skal købe. Men på en racercykel, der også bliver brugt til pendling om vinteren (med alt hvad det indebærer med salt, sne og sjap), så er hurtige hjul vist et overkill. Og jeg nægter at tro, at man kan mærke forskel i en blindtest mellem aksium, racing7 eller de her Shimano Smiler Men det er jo bare min erfaring Smiler

21. januar 2013 kl. 08:35
Vel, den ene gang jeg havde mit forhjul på, havde jeg faktisk glemt det.

Kunne ikke forstå hvad fan' der skete med cyklen. Ind til jeg kom i tanke om jeg ikke havde fået skiftet forhjul igen. Og det med ksyrium Elite bagpå.

Det er vel det tætteste man kan komme på en blindtest.

Og forskellen var klart stor nok til, at jeg også vil mene man vinder noget på en pendlercykel.
Vi snakker jo ikke at holde det op imod Racing0/1, eller Racing3 for den sags skyld.

Det er Entrylevel hjul som Aksium eller Racing7 jeg mener.

Hvis jeg selv skulle have en pendlercykel ville jeg vælge Racing5CX.
Det er, efter min mening, det hjul hvor du for mest for pengene lige nu (af de trods alt rimeligt mange jeg har prøvet).

Jeg skal selvfølgelig ikke afvise at Shimano har oppet sig, og det er blevet kraftigt forbedret siden den version jeg havde.
21. januar 2013 kl. 11:18
tjah.. de skal vel bare kunne dreje rundt og være holdbare, når det er til pendlercyklen? Smiler Man taber HØJST 1 km/t på WH-500 i forhold til de andre hjul, jeg nægter at tro, at man taber mere, og til pendling er holdbarhed + pris vist det vigtigste Blinker I hvert fald for mig :-p

21. januar 2013 kl. 15:48
Holdbare?

Jeg tror ikke jeg kom op på 500km på mine, men de var begyndt at slå sig, og de havde kun været brugt som reserve på min racer.

Mine racing5CX er ikke i nærheden af at slå sig endnu. Og det selv om du har kørt 3000km i skoven (hvor jeg ikke passer på dem).

Og så vil jeg da også mene, at det betyder noget at man kan mærke hjulene ruller bedre - også når man pendler. Det er surt at køre hver dag, hvis man ikke føler cyklen køre godt.

Derfor vil jeg mene det er OK at vælge WH-R500, hvis det kun er som reserve til pendlercyklen i tilfælde af det normale går i stykker. Ellers ville jeg holde mig fra det.
21. januar 2013 kl. 10:24
Helt enig med Lasse,

Shimano 500 er virkelig virkelig entry-level hjul. Bløde, tunge, langsomme og ikke holdbare. (jeg har haft 2 sæt, så jeg kender dem udmærket - og det var i et anfald af jysk sparsommelighed at jeg købte sæt nr. 2 til vinterkørsel)

Det eneste positive der er at sige om den er at man kan få et sæt for ca 600 kr. hos tyske netbutikker.

Og jeg kan ikke forestille mig det er blevet bedre af, at de vist hedder RS10 i dag.

1CVill
-------
Kan nedad bakke være nedtur - nej vel...
20. januar 2013 kl. 17:24
Hvis ikke friløbet kan skilles ad, kan du prøve at hælde godt med WD40 ind i det, og derefter olie. Ikke så god løsning som at skille det ad og lægge ny fedt i, men nok til at holde dig kørende til foråret. Der skal nok smøres efter med olie en gang imellem, da det ikke som fedt bliver siddende derinde.
20. januar 2013 kl. 18:45
Hvad er det for et hjul ?. Hvis det f.eks. er Campagnolo , Fulcrum eller Mavic (Lige dem jeg kender til og har haft skilt ad) Så er det ingen problem, er bare at skille det ad, rense det og nyt fedt i. Ved ikke om du vasker cykel med vandslange, tror det er den største synder når så noget sker. Det er værre hvis det er Shimano nav, der er Body'en ikke til at skille ad (Har hørt det skulle kunne lade sig gøre) Jeg kan ikke se mig ud af hvordan. Man kan være heldig at redde sådan en, har haft en som der var vand i hvor jeg også først opdagede det i frostvejr. Jeg tog body'en af og varmede den op i en kop fedt i en ovn. (Kan ikke anbefales hvis man ikke som jeg har en på job) Det fedt viste sig så at være for tykt hvis det frøs meget. Så tog den af igen og lagde den i benzin så det fedt kom ud, Varmede den godt op med en varmepistol så det tørrede ud, derefter i olie.

Det er bare et af de helt billige Shimano nav som sad på en ny City bike jeg købte en gang. Nu bruger jeg de hjul til vinterhjul og de har da virket uden problemmer et par vintre siden den gang. Tror også noget af det fedt man smører på de løse kugler i lejet arbejder sig ind i bodyen.
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind