Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Watt- måler

Watt- måler
27. maj 2013 kl. 13:35
Hej alle

Min makker har et problem med sin watt- måler, eller rettere, han forstår ikke de værdier den kommer med.

(model "spider- til specialized quark")

For noget tid siden fik han testet sin AT- af en fys, der løbende målte koncentration af lactat i blodet. Dengang han tog testen havde han et output på 285 watt i AT med en puls på 163

Nu kommer rundforvirringen.

Når han har været til løb, kigger han med spænding på sinde værdier.

I weekenden havde han følgende:

GNS Watt: 290
Maks effekt: 1272
Max avg. power i 20 min: 273 Watt
NP power: 329 watt
GNS puls: 152
Løbet var på 90 km

Ad. 1
Hvordan kan GNS effekt være højere end max output i 20 min ? Alt andet lige burde den vel være højere end GNS effekt.

Ad. 2
Tallene virker "ret- vilde" ift. testen - hvordan kan det være - gode/dårlige ben Smiler En puls på 152 - 12 slag fra AT og så 10 watt mere end AT-test (betyder det virkelig så meget, at man for "pauser" på hjul af en anden)

På forhånd tak for hjælpen.......

Er der en fejl på min watt- måler. Til info så er den kallibreret for ca. 1 md. siden hos en cykelforhandler.
Re: Watt- måler
27. maj 2013 kl. 13:40
I indledningen er det din makker, men du slutter af med at skrive er der fejl på min watt- målerGriner

Kan average være uden nuller og bedste 20 min med nuller?
27. maj 2013 kl. 13:54
Tror også det er et spørgsmål om at tæller null med eller ej. Det kan også være at talene er fra 2 forskellige steder, så gennemsnit er fra computer og 20min power er fra et trænings værktøj. Men det kræver hele trænings filen at komme til bunds i det, ellers er det bare gæt.
27. maj 2013 kl. 15:43
Smiler

Det er min makkers - har ikke en selv - desværre.

@tcramer - hvis den ikke tæller "nuller med" så burde average over 20 min være højere end NP.

Tallene fra to forskellige steder - det forstår jeg ikke. Tallene er taget fra computeren efter han har ovf. data til Garmin connect.
27. maj 2013 kl. 16:18
NP kan sagtens være lavere end average, men er det generelt ikke i cykelløb eller på længere intervaller, det skyldes (tror jeg) at NP beregningen starter lidt før selve intervallet. Min NP er altid lavere end average i VO2 max intervaller.

Men indrømmet det ser mærkeligt ud. Jeg ville nok prøve vente og se om den slags observationer forekommer igen. Hvis det gør må I prøve at dykke lidt mere ned i de forskellige værdier og se hvordan de fremkommer via et analyse program, eksempelvis i WKO+

Jeg har oplevet, at min mean maximal kurve (et graf med watt op af og tid ud af) kan stige, svarende til at average har været højere over eksempelvis 10 minutter fremfor 9 minutter. Dette skyldes så at der ligger høje værdier i starten og slutningen af de 10 minutter.
27. maj 2013 kl. 19:48
Variability Index (VI) kan ikke komme under 1.00. Det er forholdet mellem Normalized Power (NP) og gennemsnit watt, dvs. NP kan aldrig være under gennemsnits watt med korrekt opsat måleudstyr.
Det er korrekt at din average power over en 9 min. periode kan være lavere end over en 10. min periode, men NP vil være over gennemsnittet for samme periode, da der ikke er kørt 100% jævnt.
Så mit tip vil være at i begge skal checke jeres udstyr. Husk nullerne skal tælles med. Hvis de ikke bliver talt med på cykel computeren, kunne jeg forestille mig at det giver nogle sjove resultater når i fører jeres data ind i et trænings værktøj, da NP, VI, EF, IF osv. er udregnede værdier ud fra original data, alt efter hvordan det enkelte værktøj håndtere disse udregninger.
27. maj 2013 kl. 22:30
Tak for gode svar.

Det er dog forvirring omkring max average 20 min der skaber mest forundring. Hvordan kan den være lavere end GNS watt ??
27. maj 2013 kl. 23:41
Eksempel 1:
Ved en 20 min test vil du træde rundt i alle 20 min. og du vil have en relativ jævn power over hele perioden. Du vil formentlig ligge lidt højere de sidste 5 min. tid men ikke men spikes.

Eksempel 2:
Til et løb vil der være en masse ryk, lukning af huller m.m. der giver en masse spikes (over dit AT niveau) af ca. 10 sec til flere min. varighed. Men der vil også være en del af tiden hvor du ligger på hjul, skal rundt i sving, nedbremninger m.m. hvor kadancen er 0. Dette kan udgøre helt op til 15-20 % af tiden afhængig af løbet, ruten osv..

Så hvis Cykelkomputeren er sat op til kun at medregne den aktive tid vil du i eksempel 2 have en større power end ved testen.

En anden ting er om PM er nulstillet inden start eller der har været en betydende temp. stigning/fald under løbsperioden uden, at der er kalibreret undervej (dreje 4 omgange baglæns).

Så mit råd er også at tjekke udstyret (gennemfør evt. en kalibrering) og opsætningen i cykelcomputren.

Men det kan jo ske at din makker har udviklet sin form betragteligt. Men det lyder som en meget prograsiv fremgang som mange gerne ville høre om hvis det skulle være det :)
28. maj 2013 kl. 08:43
CP20 kan ikke være lavere end gennemsnittet for hele turen på 90 km. Du er nød til at analysere træningsfilen, hvis du vil til bunds i det. Hvad er de andre max værdier som fx. CP5, CP12, CP30, CP60 ex.

Har du fundet ud af om cykel computeren tæller nullerne med? Det ser ud til at der er bred enighed om at det er problemet. Det vil også svare på begge dine spørgsmål. Prøv at slå det til, og se hvordan gennemsnits watt for en tur falder mærkant, specielt hvis man kører flere sammen.
28. maj 2013 kl. 18:33
Tak for klasse svar ! Jeg går videre med Info Smiler
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind