Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Pulleyhjul

Pulleyhjul
06. januar 2017 kl. 17:55
Måske er dette ikke et nyt emne, men jeg vil da gerne høre om andres erfaringer.
Har nu haft samme problem på min vintercykel (Ult. DI2) med BBB henholdsvis Tacx 11 tands pulleyhjul med lukkede lejer. Efter et par korte ture på våd vej, satte det underste hjul sig fast - ikke umiddelbart under kørslen men dagen efter. Cyklen blev ved hjemkomst skyllet med slange/bruser og "hængt" til afdrypning/tørring natten over, hvorefter hjulet praktisk taget sad fast. Forsøgte i begge tilfælde at rense med kæderens men forgæves.
Begge typer er med "upper" og "lower" hjul, men da man ikke kan se nogen forskel på dem, er spørgsmålet om det betyder noget, altså om jeg kan bruge de "overskydende" "upper"- som "lower"-hjul ?

Her er Cykelpartners beskrivelse i citat:

Kvalitetsniveau.
Disse Tacx pulleyhjul (hhv. BBB) er med lukket maskinlejer, som sikrer at de ikke løber fast eller laver støj under anvendelse.
(som man dog staver, det er lukkede lejer)

Enten er der (samme) fejl på begge typer (ikke så sansynligt) - eller producenten/forhandleren lover for meget.

Hej og på forhånd tak for kommentarer.

bmd.
bj
06. januar 2017 kl. 19:29
Hvis du set på bredden af tænderne burde du kunne se forskel på upper og lower tandhjulet. Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at bruge en upper som lower.

Et lukket leje er ikke mere lukket end at man med højtryksrenser kan skylle fedtet ud. Ved så ikke om der er fejl ved lejet eller om du skal se på din rengøringsmetode. Jeg køre tit med mix af jord og andet fast skidt omkring de lejer, idet jeg går ud fra at dette vil beskytte lejet mod udefra kommende vand.
06. januar 2017 kl. 20:07
Tak for det.
Der er ikke tale om højtryksrensning - kun haveslange med brusefunktion.
Det er sket med forskellige smøremidler, Muc-Off dry lube ved 100 km, samme Wet lube ved 200 km, Finish Line Keramisk våd smøring ved 200 km og for nuværende Squit Dry Lube.
Nu, efter skift til nye Tacx hjul vil prøve at undgå at skylle kæde og RD - kun rengøre med klude og børste.
Der kommer vist rigeligt med dage med våde, snavsede veje de næste mange uger.
bmd.
06. januar 2017 kl. 23:08
Hvis det bliver ved med at drille så prøv evt et sæt shimano ultegra pulley hjul. Så vidt jeg husker har de keramiske glide-lejer så de ruster i hvert fald ikke. Smør med FEDT. Olie og tørsmørremidler er imo for flygtigt. Lad ikke affedter komme i nærheden. I hvert fald ikke uden at rense og gensmøre.
10. januar 2017 kl. 11:12
Bent Dall skrev:
-------------------------------------------------------

> Begge typer er med "upper" og "lower" hjul, men da
> man ikke kan se nogen forskel på dem, er
> spørgsmålet om det betyder noget, altså om jeg
> kan bruge de "overskydende" "upper"- som
> "lower"-hjul ?
> ...

Der er forskel på upper og lower pulleyhjul på Shimanos originale. Upper-hjulet har et medfødt slør, som blødgør skift.
Jeg tror ikke (men er ikke sikker), at Tacx, BBB m.fl. har dette slør ...?
10. januar 2017 kl. 18:23
Det virker mystisk. Pulley hjulene må under ingen omstændigheder sætte sig fast, og hvis
de gør det, er der enten noget galt med dem, eller de er blevet behandlet forkert.
De må ikke renses med kælderens eller andet affedtende da det bare skyller
smøremidlet ud af lejerne.
Det er sørme voldsomt hvis de skal ruste sammen på en nat.
Der er vel ikke sket en fejl under monteringen?
02. maj 2017 kl. 23:49
Købte selv et sæt BBB pulleyhjul hos den lokale cykelhandler til erstatning for de originale og komplet nedslidte på min Ultegra 6600. Efter en måned ville de ikke dreje rundt længere.....

Lesson learned - de skal smøres jævnligt i dårligt vejr.

Måske er de små lukkede lejer ikke smurt med specielt vandafvisende fedt? Måske er der bare ikke så meget fedt i? Hvorom alting er, kører jeg nu med super-billige kineser pulleys med stål-kugleleder af guds nåde. De får et par dryp kædeolie når jeg alligevel smører kæde og har nu holdt to vintre fra november til slut marts i al slags vejr. De spinner fint rundt, skifter udmærket og ser lidt mere bling ud end de sorte plastic pulleys.
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind