Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Dårlig stil?

Dårlig stil?
26. februar 2017 kl. 02:00
Jeg har erfaret ved gennemlæsning af en del indlæg her på siden, at folk der stiller spørgsmål, mange gange ikke siger tak for svarene, eller hvis der ikke er noget at takke for, så i det mindste en kommentar om hvorfor!

Kan læse mig til, at dem der svarer, må have brugt en del tid på tænke over svaret og skrive det, og derfor synes jeg det er for dårligt, at man som spørgsmålsstiller ikke reagerer efterfølgende.

Er det bare mig der er lidt for følsom - eller hvad mener I?
26. februar 2017 kl. 07:28
+1 Det er dårlig stil jeg er fuædstændig enig og så er jeg sikker også for følsom

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 26/02-17 kl. 07:30 af Jensen12. (se ændringerne)
bj
26. februar 2017 kl. 09:28
Det har du ret i.

Tit kan man se at der bliver stillet et spørgsmål, og 3-4 debatører diskutere med hinanden, mens man aldrig høre fra spørgsmålsstilleren igen. Ofte kunne det også være sjovt at høre, hvad spørgsmålstilleren egentlig endte med at vælge at gøre.

Ikke at det gør mig så meget at vedkommende ikke vender tilbage, jeg bruger mest forumet som tidsfordriv, men nogle vil helt sikkert begynde ikke at svare længere, og til sidst dør dette debatforum. Allerede nu synes jeg der er færre spørgsmål/debatter end for år tilbage.
26. februar 2017 kl. 11:23
Med fare for at træde nogen over tæerne, så tror jeg at det bl.a. skyldes at "servicegenerationen" er ved at være voksne. En generation af ønskebørn (generaliseret naturligvis), der har fået rigtig meget serveret uden selv at levere noget.
Derudover tror jeg, at relationen mellem menneske i det senmoderne samfund ikke i samme grad som tidligere er båret af pligt, gensidighed eller normer, og derfor er det helt naturligt for mange at tage imod den hjælp, input eller inspiration de kan få, uden nødvendigvis at give noget igen - fordi de i samme situation ikke selv forventer at nogen bidrager, hvis ikke de selv har en egeninteresse i det.

Når vi gamle mænd (53 år) så sidder og bliver lidt mavesure over den manglende høflighed, pli, anderkendelse, eller hvad vi vælger at kalde det, så skyldes det (forhåbentlig) blot, at de vores indbyrdes forventninger ikke er afstemt. Nemlig den, at vi (og gamle og sure) forventer en form for forpligtelse, mens andre kun har egeninteressen.

PS: En særlig tak til trådstarter (og andre bidragydere naturligvis) for at tage emnet op, og den konstruktive tilgang i øvrigt Blinker
26. februar 2017 kl. 11:48
Gask - Jeg kunne ikke være mere enig i hverken analyse og konklusion, og jeg har også 4 års mere opsparet mavesurhed end dig, i mit univers forbliver det udannet ikke at give hverken tak og/eller feedback. Men jeg anderkender også verden forandre sig.
bj
26. februar 2017 kl. 14:20
Meget enig. Men jeg har så også nået en alder af 47 Griner
26. februar 2017 kl. 14:49
Det kunne være interessant med nogle tilkendegivelser fra de yngre brugere af dette forum. Vi venter ....
26. februar 2017 kl. 15:09
Tror du har ret Gask. Selv er jeg 50+ og har nok anderledes forventninger til andre menneskers opførsel, end de yngre generationer.
På den anden side så er SoMe-kulturen, som jo nok mest er befolket af de yngre, jo dybt afhængige af tilbagemeldinger. Postes der f. eks. et nyt profilbillede på fb, og man kun får 17 Likes, så går vedkommende jo ned i en dyb depression! Blinker Men måske glemmer den enkelte selv at give Likes...
Okay, her er jeg så ude på lidt dybt vand, så det vil være interessant, som du selv efterlyser, at høre fra de yngre generationer!
26. februar 2017 kl. 15:33
Gask skrev:
-------------------------------------------------------
> Med fare for at træde nogen over tæerne, så
> tror jeg at det bl.a. skyldes at
> "servicegenerationen" er ved at være voksne. En
> generation af ønskebørn (generaliseret
> naturligvis), der har fået rigtig meget serveret
> uden selv at levere noget.

Tror ikke så meget, det er et alders- eller generationsfænomen.

> Derudover tror jeg, at relationen mellem menneske
> i det senmoderne samfund ikke i samme grad som
> tidligere er båret af pligt, gensidighed eller
> normer, og derfor er det helt naturligt for mange
> at tage imod den hjælp, input eller inspiration
> de kan få, uden nødvendigvis at give noget igen
> - fordi de i samme situation ikke selv forventer
> at nogen bidrager, hvis ikke de selv har en
> egeninteresse i det.

Dine sidste betragtninger kan jeg godt være enig i ...

Men ellers, som jeg vist allerede har påpeget, dette forum er næsten altid en positiv oplevelse. Gode diskussioner, uden for mange aggressioner, der skal ud mellem sidebenene - kan man forlange mere?
26. februar 2017 kl. 13:03
Har selv både takket og undladt.

Hvis jeg har et meget konkret spørgsmål og får et meget konkret svar, der faktisk løser mit problem, vil jeg normalt takke og melde tilbage, at mit problem er løst - det håber jeg i hvert fald, at jeg har gjort ... Smiler

Andre gange er det lidt mere løst, og man får startet en tråd, der faktisk står og bobler i ugevis, og her vil jeg ikke nødvendigvis sende taksigelser ... og det er ikke af uhøflighed, men fordi det virker akavet, og som om, man vil stoppe diskussionen.

Er selv 60+, og går selvsagt meget ind for pli og høflighed ... Blinker

I øvrigt er dette et fantastisk forum, hvor man altid får vidende og brugbare svar, og det er en forhøjelse, når man en enkelt gang selv kan hjælpe ... bare så I ved det ... Thumps down
26. februar 2017 kl. 15:16
26. februar 2017 kl. 16:49
Mange gode indlæg.

Jeg regner med, at det foruden at problemet løstes også helst skal fremgå hvordan.
For det meste er min taknemmelighed underforstået.

---
[absolutasger.dk]
26. februar 2017 kl. 17:19
Enig. Det er altid god stil at skrive tilbage, om de råd der bliver
givet er brugbareThumps down
26. februar 2017 kl. 23:08
Ditto fysikeren.

Tak for at skrive et svar jeg også kunne bruge og er enig i.
Tak for at tråden er oprettet.
Tak til Feltet for at her er et forum.
Og tak til Grønland og søens folk.

(Tak for at ovenstående taksigelserne er blevet læst med et glimt i øjet)
Mvh. årgang 1969
26. februar 2017 kl. 23:46
Tak for dit indlæg Gregers! Haha.

Lidt alvorligere: Ved godt, at jeg i mit oplæg til debatten, efterlyser en tak, men som flere har været inde på, så er en tilbagemelding om hvorvidt rådene kunne bruges, eller om man selv har fundet en anden løsning, også rigtig godt! Men netop dette synes jeg ofte mangler.
05. marts 2017 kl. 01:17
Har fulgt debatten den seneste uge, og jeg synes faktisk, at folk er blevet noget bedre til at svare tilbage på råd og lign. Men det kan sagtens blive endnu bedre! Smiler
grc
05. marts 2017 kl. 07:24
Dårlig stil, er at tilmelde sig forummet for at få et svar på sit problem, for derefter først at komme tilbage til forummet 1 eller 2 år efter med et nyt problem, som folk så skal hjælpe dem med, det er ikke at bidrage med sin viden til andre, det er at udnytte andre fordi man ikke gider selv at undersøge sit problem!!
05. marts 2017 kl. 08:56
Vi har stadig til gode at høre fra nogle der definere sig som "yngre mennesker", der deler "de gamles" indignation.

PS: Det kræver naturligvis at folk læser hele tråden, og hvem gider det i vores zapperkultur?
05. marts 2017 kl. 10:48
Nu ved jeg ikke om starten af fyrrene er "yngre" i denne sammenhæng Smiler, men jeg synes også det er lidt irriterende at folk ikke lige viser, at de i det mindste har læst hvad man har skrevet til dem. De rigtigt unge er nok ovre på facebook.
07. marts 2017 kl. 12:14
Arroway skrev:
-------------------------------------------------------
> Har fulgt debatten den seneste uge, og jeg synes
> faktisk, at folk er blevet noget bedre til at
> svare tilbage på råd og lign. Men det kan
> sagtens blive endnu bedre! Smiler

Den her er nu et eksempel på en sådan tråd, en debat vi begge tog del i: http://www.feltet.dk/forum/read.php?21,459556

Meget frustrerende ikke lige at få et "tak for jeres råd, det var ikke lige det jeg ville høre" eller "Tak, jeg tror jeg orientere mig i den her retning" og så en beslutning når den forelægger. Det får mig til at tænke over om jeg gider bruge tid på det, når der ikke er en eller anden form for feedback.

Det skal til trådstarters forsvar siges, det kan nåes endnu, og at han trods alt er dannet nok til at "takke på forhånd" Smiler
07. marts 2017 kl. 20:15
På den anden side... hvis han takker så lukker han også tråden. Uden tak står den stadig mere åben.
Som jeg læser denne slags kommunikation, så virker en tak også som et punktum - jeg gider ikke læse mere, hvilket jo kan være ærgerligt hvis der stadig er guldkorn.

Jeg er egentlig alligevel ikke helt enig i at det er fikst at takke så direkte. Men noget feedback af en slags, bør man naturligvis give sine svarere.
07. marts 2017 kl. 21:24
Jeg tror, at vi alle er enige om, at ordet "tak" ikke er så vigtigt, det er derimod feedback, som både Gregers og Kafka, senest i tråden efterlyser.

Hvis jeg selv giver et råd, vil jeg da gerne vide om rådet kunne bruges, eller om der er valgt en anden løsning. På den måde bliver jeg måske selv klogere!

Jeg startede tråden fordi, jeg begyndte at miste lysten til at engagere mig i de spørgsmål der kommer, og jeg kan læse, at flere har det ligesom mig. Det vil være rigtig synd for et så godt debatforum som dette, hvis denne mangel på engagement breder sig.

Derfor håber jeg, at tråden er blevet læst af mange flere, end dem som har deltaget, og at man i fremtiden vil bruge de ekstra minutter på, lige at fortælle hvordan det gik med købet, problemet eller hvad man nu har spurgt om.

Dette indlæg skal ikke opfattes som, at jeg afslutter min tråd, idet jeg tror der stadig er brug for, at den dukker op med mellemrum med nye kommentarer! Smiler
bj
08. marts 2017 kl. 00:26
Hvad blev der egentlig af ham Lasse (plus nogle tal)? Han var da tidligere meget aktiv med at give udførlige råd (specielt om Fulcrum hjul). Blev han træt af manglende tak (havde på fornemmelsen at han ikke var så gammel som os andre :) )?
08. marts 2017 kl. 00:51
LasseT002 har desværre sidst været aktiv for 9 mdr siden:
[www.feltet.dk]

Om han er blevet træt af manglende feedback, må han selv svare på, hvis han ser dette.

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 08/03-17 kl. 01:00 af Arroway. (se ændringerne)
bj
08. marts 2017 kl. 01:17
Ja, det var ham jeg tænkte på. Kan se på debattørlisten at han havde 6.702 indlæg på ca. 6 år (det er cirka 3 om dagen i 6 år, måske han fik et chok over det). Sidst logget ind den 21. juni 2016.

Vi må håbe han har det godt.
08. marts 2017 kl. 09:20
Jeg sendte Lasse en PM, da jeg faktisk også blev lidt bekymret over han pludselig var som sunket i jorden - Han har det fint men bare forbandet travlt...havde dårligt tid til at cykle...endsige interessere sig for andres cykling...

Håber ikke han finder det indiskret at jeg viderebringer oplysningen.
bj
08. marts 2017 kl. 09:57
Godt at høre. Det er lidt som plykkegaard.

Ikke fordi jeg kender Lasse, men ud fra det jg har læst fra hans hånd er han en frisk fyr, der ikke tager tingene så tungt. Så han finder det næppe indiskret. Lidt lomme-philosofi fra min side.
08. marts 2017 kl. 21:34
Måske som den yngste svarer her (28 vintre) er jeg til dels enig med jer - hvis man finder en løsning på sit problem, så synes jeg at man bør vende tilbage og opdatere tråden.

Når man "bare" søger inspiration, så synes jeg det er sværere. Der synes jeg måske at et "Tak på forhånd" er passende, fordi man så ikke skal nævne alle dem der kommer med ideer. Der afslutter man tråden på en anden måde. Jeg må dog sige, at jeg er inspireret til at gå tilbage og se hvordan jeg selv har gjort tidligere!

En lille kommentar:

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 08/03-17 kl. 21:37 af Kure. (se ændringerne)
08. marts 2017 kl. 22:03
Super input Thumps down

Godt med en reaktion fra den yngre generation, og godt at min tråd har fået dig til at tænke over, hvordan du selv har gjort tidligere, og hvordan du vil gøre i fremtiden!!

Selv synes jeg, at "tak på forhånd" er for meget en automatisk frase, til at den har nogen egentlig værdi. Søger du "bare" inspiration, så vil det animere dem som har givet inspirationen, til også at gøre det en anden gang, hvis du, når du har fået inspiration nok, lige skriver: Tak til alle. Jeg er blevet noget klogere. Eller noget i den retning. På den måde sætter du "penge" i banken!
bj
09. marts 2017 kl. 00:23
Eller hvis man har fået specific inspiration så skriv noget med at jeg vil kigge nærmere på produkt x, produkt y og produkt z. Den dag man så evt køber noget så opdater tråden med det samt måske en kort begrundelse.
19. marts 2017 kl. 13:49
Det seneste eksempel på nogen der vil have hjælp (at dømme efter brugernavnet er det en yngre mand)
Link
19. marts 2017 kl. 15:47
Pas nu på det ikke blir det rene takkepoliti, hvor der hele tiden blir holdt øje med
om folk der skriver om et problem, har husket at takke for svar, og hvis ikke blir
hængt ud for dårlig stil.
Hvis man svarer på et spørgsmål, er det vel primært for at hjælpe spørgeren, og ikke sin
egen selvfølelse.
Får man tilbagemelding er det fint, hvis ikke så nå ja.
Man kan jo evt. skrive til vedkommende, og klage over manglende tak. 😊
19. marts 2017 kl. 21:29
Ja, hvis folk ikke gider give feedback, så må de selv om det, og skal selvfølgelig ikke hænges ud!

Men jeg tror, at der er mange der slet ikke tænker over, at det "kan svare sig", lige at sige tak, eller på anden måde kommentere de svar der gives. Det er dem, jeg håber at nå gennem denne tråd.

Det er min overbevisning, at folk her på Debatten vil være mere engageret, hvis de får feedback på de råd, tips og andet de giver, hvilket jo i sidste ende er befordrende for debatten.

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 19/03-17 kl. 21:36 af Arroway. (se ændringerne)
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind