Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Løsne forgaffel/styrfitting spacer?

Løsne forgaffel/styrfitting spacer?
26. februar 2017 kl. 11:34
Hej
Har en Specialized Sirrus ca. 2010 der trænger til nogle ny lejer*), men når frempind er fjernet, kan jeg ikke bare trække forgaflen ned .. den har fået lidt med en hammer og tynd olie omkring spaceren. Er der andre tricks eller skal jeg bare være mere voldsom?
Spaceren er Cane Creek og ret høj ca. 5 cm.
Foto: www.dropbox.com

[ * Konvertering til std. lukkede lejer iflg. denne m.fl. tråde er mulig [www.bikepgh.org] , har nogen kloge inputs til dét, også velkomment..]

På forhånd tak,
26. februar 2017 kl. 11:39
Du kan altså ikke tage spaceren af, efter at have fjernet frempinden?
Så er det vel ikke bare en spacer. Har du prøvet om den kan skrues af?
26. februar 2017 kl. 13:40
tolindby skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan altså ikke tage spaceren af, efter at have fjernet frempinden?
> Har du prøvet om den kan skrues af?

Altså du tænker den kan være skruet ned på gaflens stilk - så med gevind på gaflen? .. nej det har jeg ikke checket, findes det?
bj
26. februar 2017 kl. 14:26
Det vil lyde underligt med et gevind. For så spaceren vel skulle køre i gevindet hvergang man drejer.

Hvilken type indmad sidder der i forgaflen, den som toppen skrues ned i. Tænker om den kan udvide forgaflen ( selvom det lyder vildt).

Hvis alt er metal ville jeg ellers prøve med lidt varme fra varmluftspistol eller hårtørrer.

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 26/02-17 kl. 14:29 af bj. (se ændringerne)
26. februar 2017 kl. 20:05
>>Altså du tænker den kan være skruet ned på gaflens stilk - så med gevind på gaflen? .. nej det har jeg ikke checket, findes det?

Nej, det findes nok ikke. Men jeg tænkte om spaceren evt. kunne have en eller anden klem-mekanisme ved at skrue to dele mod hinanden. Ikke sandsynligt, men hele dit problem er ret mystisk. Almindeligvis er der klar luft mellem spacer og gaffelstilk, så der må være noget ualmindeligt i din spacer.
26. februar 2017 kl. 20:37
Spaceren sidder vel fast i gammelt fedt. Når den er lirket af, sidder der nok en konisk låsering der skal op før forgaflen kan tages af.
27. februar 2017 kl. 01:23
Som karbunkle skriver, sidder der et eller andet sted i systemet en konisk ring, som når den blir presset fra oven bliver klemt sammen og låser omkring stilken, og hvis ikke den er fjernet, kan
forgaflen ikke tages af.
Ringen, der er skåret igennem i den ene side, sidder almindeligvis under spaceren lige over lejerne, og bli'r presset på plads af topcappen og spaceren, og den plejer at kunne løsnes ved at stikke en lille skruetrækker ned i slidsen og vrikke lidt.
Ringen skulle vel ikke have forvildet sig til at sidde ovenpå spaceren, og derved låse den fast, og er
det ikke tilfældet, sidder spaceren nok i fedt, eller er irret indvendig.
Hvis den var skruet fast havde der sikkert været et par flade kanter på den.
27. februar 2017 kl. 09:30
Spaceren kan sagtens være irret fast, så man ikke, nemt, kan få den af selvom frempinden en fjernet. Det har jeg prøvet. Men hvis du ikke kan få gaflen ud, kan det, som fiddleren er inde på, også være kompressionsringen der sidder fast. Den sidder lige over det øverste styrleje under støjdæksel og spacer.
27. februar 2017 kl. 18:04
Tak for inputs - nu I nævner det giver det rigtig god mening, at gaflen ikke "falder ned" pga. div. koniske/låsende ringe (som fotos i denne tråd [www.bikeradar.com]). Så jeg skal konctrere mig om i stedet at løfte/smøre/varme spaceren op og fri...
Må se hvordan det vil gå.
20. marts 2017 kl. 22:17
AFSLUTNING:
Spaceren kom af med lidt smørelse og en rørtang ... Den havde en o-ring indvendigt, som sammen med en go' snavs/rust/ir-belægning på forgaflen holdt godt fast på den.
Lejeskåle banket ud i både top og bund, og nye lukkede lejer monteret direkte i kronrøret, helt som beskrevet i tidligere link.
Thumps down

Mvh.
28. februar 2017 kl. 12:26
Det ser ud til at være en god gennemgang af den operation, men jeg skal da lige love for at det er en alvorligt snavset cykel der er vist. 😊😊
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind