Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Søger bedste alu stel city bike til maks 4000 kr

Søger bedste alu stel city bike til maks 4000 kr
01. januar 2006 kl. 13:21
Hejsa.
Jeg vil høre hvad mærke og model i vil anbefale som bedste city bike, rent kvalitetsmæssigt, med 7 gear og alu stel? Jeg har pt. en MBK Jamkiller, som jeg synes der har været for mange problemer med.
01. januar 2006 kl. 16:50
Der er et hav af mærker at vælge imellem og en objektiv el. testerfaren mening er nok svær at hente. Beskriv evt. hvilke problemer du har haft.
01. januar 2006 kl. 17:50
Kan ikke huske de individuelle ting.. vil blot høre om nogen har anbefalinger indenfor det jeg spørger om
singlespeed?
01. januar 2006 kl. 23:05
Indvendige gear er ganske gode, så længe man ikke kører ret meget. Kører man kun i byen, burde man nok kunne nøjes med et enkelt gear, og har man et stort kørebehov, bør man overveje alm. udvendige gear.

Problemet med de indvendige er, at de er modbydeligt svære at service selv, og skal cykelhandleren gøre det, koster det en bondegård.

Hvis du har 4000kr at gøre godt med, har Rolsted og Heino nogle rigtig gode et-gears cykler med alustel, FSA-kranksæt, Tektrobremser og Crane Creek a-headset.
Re: singlespeed?
02. januar 2006 kl. 13:27
Hej Martinello.
Tak for dine bud, det er påskønnet, jeg ønsker dog desværre en cykel med 7 gear, da jeg cykler meget.
02. januar 2006 kl. 14:04
... hvorfor ikke vælge udvendige gear - istedet for 7 indvendige ... det ville jeg gøre?! Blinker
02. januar 2006 kl. 19:14
gider ikke gøre de gear rent så tit
02. januar 2006 kl. 19:33
Med en lukket 7 el. 8 gear, om det så er Sram el. Shimano, slipper du heller ikke for servicering. De skal som regel gås efter hvert andet år. Plusset ved lukket gear er den mindre vintervedligehold. Minusset er vægten og lidt højere pris. Der er masser af udsalg lige nu - de fleste har alustel og i det øvrige udstyr får man, hvad man betaler for. Køb en cykel, der passer i størrelsen og få evt. lidt skiftet ud el. includeret i prisen, så cyklen passer til dig og dit kørselsbehov.
02. januar 2006 kl. 20:17
... plus (som et minus Smiler ) et energitab i transmissionen - som er noget større end ved de nævnte alternativer ...
03. januar 2006 kl. 12:30
Korrekt, der er et mindre friktions-energitab, men ikke større end ved et dårligt vedligeholdt udv. gear, og dem er der mange af. Man kan tale for og imod i en uendelighed, men fakta er, at et lukket gear, der skal køre optimalt hele året rundt KRÆVER MINDRE VEDLIGEHOLD end et udvendigt gear, der skal køre optimalt hele året rundt. Det er kernen i det hele taget! Hvis man påstår andet, har man ikke nok praktisk erfaring med gearsystemer.
03. januar 2006 kl. 14:08
... ja, ja, godt ord igen!
03. januar 2006 kl. 17:27
bøllebob Skrev:
-------------------------------------------------------
> Korrekt, der er et mindre friktions-energitab, men
> ikke større end ved et dårligt vedligeholdt udv.
> gear, og dem er der mange af.

Det er dog midt klare indtryk, at de fleste indvendige navgear er af ringe kvalitet, hvilket prisen også afspejler. Fx en kollega som har 20 km til arbejde, har allerede to gange måtte få repareret /udskiftet sit navgear inden for det første år han ejede cyklen. Personligt er synes jeg der er meget tydelig forskel mellem standard navgear og udvendige gear, så jeg synes bestemt ikke at friktionstabet er af "mindre" karakter, hvilket dog sikkert er meget afhængigt af, at de billige navgear er af jævn kvalitet. Jeg er sikker på at Shimanos nye "Ultegra level" "WE508 Shimano Nexus 8" er af god kvalitet, eller en 14 gears Rohloff er af god kvalitet, tilgengæld er priserne også høje.

> Man kan tale for og
> imod i en uendelighed, men fakta er, at et lukket
> gear, der skal køre optimalt hele året rundt
> KRÆVER MINDRE VEDLIGEHOLD end et udvendigt gear,(...)

Jeg tror lidt problemet ligger i at de overhovedet kræver vedligehold. Det er mit indtryk at de færreste cyklister er i stand til at lappe cyklen selv, endsige vedligeholde kæden. Så for dem gør det egentlig ikke nogen forskel om de skal skal rense og smøre kæde og gear 2 eller 5 gange om året, de gør det alligevel ikke; de kører på cyklen til problemerne er blevet dem for ulidelige, hvorefter de slæber cyklen til en cykelsmed, hvis de da ikke bare glemmer eller kasserer cyklen.
Derudover består 90% procent af de gearproblemer jeg hører om, at gearkablet skal strammes op, og med det er der vel ikke den store forskel mht. til udvendige og indvendige gear.

> der skal køre optimalt hele året rundt. Det er
> kernen i det hele taget! Hvis man påstår andet,
> har man ikke nok praktisk erfaring med
> gearsystemer.

Spørgsmålet er om den lille forskel i hvor mange gange man rense og smøre cyklen er bagdelene værd? For nogle er det det sikkert, for andre ikke. Efter min mening er udvendige gear gjort langt mere komplicerede og vedligeholdelseskrævende end de er i virkeligheden.

02. januar 2006 kl. 19:44
der blev godt nok talt for doeve oeren :)
kan kun tilslutte mig en cykel med et gear hvis den skal bruges meget, specielt om vinteren.
03. januar 2006 kl. 09:31
Ok, men nu hvor jeg skal bruge cyklen både vinter og sommer er jeg ikke interesseret i en cykel med et gear..
03. januar 2006 kl. 11:27
Hvis du skal bruge cyklen både sommer og vinter og har et stort kørselsbehov, så vil jeg stadig anbefale udvendige gear.
Køb et bagnav i en solid kvalitet, et XT-nav eller lign. burde kunne holde til mosten. Hvis du bare en gang i mellem renser kæde/krans, så vil det tjene dig godt i mange år. Man kan få udemærkede kæderensesystemer hos Bikebuster mv. til under 100kr, og bruger du lampeolie/petroleum som rensemiddel, så vælter det ikke budgettet.

Desuden kan du selv reparere på et udvendigt gear, hvilket nok ikke er tilfældet ved de indvendige systemer.
03. januar 2006 kl. 15:50
I-Tech Skrev:
> Ok, men nu hvor jeg skal bruge cyklen både vinter
> og sommer er jeg ikke interesseret i en cykel med
> et gear..

Puha, du er sandelig ikke nem at stille tilfreds; den må ikke koste noget, den skal være af aluminium, den skal være vedligholdelsesfri men dog have (indvendige)gear. Jeg tror du bliver nød til at give lidt køb på nogle af dine krav.

Tag fx denne klassiske cykelmodel:
[www.raleighbikes.dk]
lukkede og forseglede nav, krankboks og kædekasse, gør den så vedligeholdesesfri som man nu kan gøre en cykel med gear. Modellen med Torpedo (T3) navgear er den klassiske model.
Den koster mere end 4000 kr, men hvad gør det egentlig.
Anbefaling: En tidligere finansminister sås ofte på en sådan cykel, på vej til sit arbejde på Christiansborg, iført habit og slips, samt lædermappen bag på.

Eller denne singlespeed:
[www.mbk-cykler.dk]
Den billigste og mest vedligeholdesesfri cykel, er en singlespeed. Du skal ikke tro du er for god, eller cykler for meget til en SS. Tidlige Tour de France løb blev gennemført på singlespeed cykler, hele divisioner med fuld oppakning har gennemført lange "dagsmarcher" på singlespeed. Pointen ved en SS er, er at man skal hæve kadancen fra de 40-60 rpm, til 90-100 rpm når det skal gå lidt stærkere. Med en 46-16 kan du køre 33km/t ved 90 rpm, hvilket er en høj hastighed i byen.
Kort sagt, singlespeed er et spørgsmål om teknik, og ved at lære at spinne i stedet for at trampe, bliver du en bedre cyklist.
Vil du absolut have gear også, så køb to cykler, en SS til vinteren, og en cykel med gear til sommeren. Jeg ved godt siger det er for dyrt, men se på alternativet: et månedskort til 3 zoner koster 410.-kr om måneden, så en god SS vil være tjent hjem på under 8 mdr., dvs. to vintersæsoner.
Anbefaling: adskillige Tour de France vindere.

Skal det gå stærkt, og skal du have gear på, så overvej fx denne Nishiki:
[www.nishikibikes.dk]
Let, hurtig og sporty, til en overkommelig pris.
Ja, den har udvendige gear, og ja, jeg ved godt du ikke har tid /gider /kan finde ud af at gøre dem rene, men det behøver du heller ikke.
En Shimano Tiagra bagskifter koster ca. 230kr hos roadbikeshop, og en ny SRAM 8 speedskæde ca 70 kr. Så en gang om året, fx marts måned, tager du den gl. kæde og bagskifter af og smider dem i skraldespanden, og sætter de nye på. Violá, for 300 kr reservedele om året, slipper du for at røre en finger mht. til rengøring. Bekvemmelighed koster selvfølelig en smule, men hvis man er erklæret modstander af selv at vedligeholde sin cykel, så må man være parat til at hive muldvarpeskindet op af baglommen en gang i mellem.

03. januar 2006 kl. 16:10
Der ville jeg uden betænkning købe Nichiki´en. Har for 10 år siden haft en Nichiki-racer som jeg var yderst tilfreds med, den blev bare stjålet, det var den eneste anke, og så ikke cyklens skyld.

Til I-tech: Jeg kører nu på 4 år/vinter på en jernhest Saxil, som jeg fandt på en gård i nærheden af hvor jeg bor. Det eneste jeg gør om vinteren er at spraie den med cykelrens, lade det sidde på ½-1 time, og så skylder jeg den med vand. Smører man så kæden, så kører men nu på 4 år, uden anden vedligeholdelse, og med udvendige gear. Livet er for kort/besværligt med indvenlige gear.
03. januar 2006 kl. 17:28
Tak for alle svarene. De sidste svar er rigtig gode.. :)

Jf. denne diskussion: [groups.google.com] ville jeg høre om I mener, at Nishiki er bedre kvalitet end Centurion, da Centurion ikke lyder alt for godt..

På forhånd tak
03. januar 2006 kl. 17:39
Ha, ja hvad er bedst. Du skriver at Centurion ikke lyder godt. Jeg kan ikke lide navnet Motobecane, det lyder ikke for mig som en cykel, der er for meget motor over navnet. Nichiki kunne du for år tilbage kun købe et sted i København, men nu er det til salg mange steder, og de får gode anmeldelser.
Cykelferiecykel
03. januar 2006 kl. 23:45
Jeg skal bruge en cykel til gode lange cykelferieoplevelser med madpakke,sovepose,rene underbukser, evt en god bog, altsammen i skøn forening med min kone.
Jeg har kigget på nedenstående modeller og er mest stemt for Nishikien til 3600.eller FRW Pacific High.

Hvordan fungere rulebremser i V-bremser? Løber hjulene ikke nemmere uden bremser i hjulene?

scott
[www.bikebuster.dk]

Wilier Escape Fitness 2006
[www.bikebuster.dk]

FRW: Pacific Heights

[www.cycleshop.dk]

nishiki 2005 - TOURING MASTER 9 SPEED
[www.billigecykler.dk]#
eller
[www.cykelrabat.dk]

eller
[www.heino-cykler.dk]
Re: Cykelferiecykel
04. januar 2006 kl. 00:00
Undskyld, men hvad har det med I-Techs citybike til 4000 at gøre?

Det er nok betydeligt bedre chance for et fyldestgørende svar, hvis du opretter en ny tråd med en passende overskrift som f.eks. "Hvilken touringcykel", "Hjælp til valg af cykel" eller noget helt tredie.

Det er ikke for, på nogen måde at rette på dig, blot for at gøre dig opmærksom på hvor mange, der vil se dit indlæg. Prøv f.eks. at se nærværende tråd, hvor indlæg fra det seneste døgns tid kun er set af ca. 50 brugere. Til sammenligning vil en ny tråd få mindst dobbelt så mange læsere inden for et halvt døgn, jo mere spændende og præcis overskrift, desto flere læsere.

God fornøjelse og held og lykke med cykelvalget Smiler
04. januar 2006 kl. 01:39
mdpls Skrev:
> Jeg skal bruge en cykel til gode lange
> cykelferieoplevelser med madpakke,sovepose,rene
> underbukser, evt en god bog, altsammen i skøn
> forening med min kone.
> Jeg har kigget på nedenstående modeller og er mest
> stemt for Nishikien til 3600.eller FRW Pacific
> High.

Hvis man skal sove i telt (og ikke på vandrehjem /kro/ hotel), kan man hurtigt få læs på cyklen, og i så fald kan 9 gear meget nemt blive forlidt op af bakke. Jeg tror bestemt ikke i vil blive kede af at vælge en cykel med trippel.
Så hvis du vil have en Nishiki, så kig på deres Hybrid Race, eller Hybrid City serie.
En god touringcykel har også mulighed for at kunne sætte tasker på foran, hvilket kræver "øjne" på forgaflen. Trek er blandt de få kendte cykelmærker, som stadig leverer sådanne øjne på mange af deres faste forgafler, som på deres FX serie.

Eller endnu bedre, se på en Trek X500: [www2.trekbikes.com]

Er på tilbud her:
[www.sorens-cykler.dk]

Prisen er måske noget over de andre cykler, men bemærk at prisen inkluderer alt, så som skærme, bagagebærere for og bag, baglygte etc. Kort sagt ser den rigtig fornuftig ud mht. til touring.

Hvis der er stor forskel mellem jeres hastighed og udholdenhed på cykel, og i ellers kan toure uden for meget bagage, så er tandemtouring absolut noget jeg kan anbefale; det er sjovt, uanset om man er "kaptajn" eller "fyrbøder" på cyklen, man kan opnå en forbløffende hastighed, og tandemprincippet udjævner forskelle i folks fysiske formåen, hvilket ellers kan give anledning til megen ærgelse; for det er næsten lige så kedeligt at holde igen hele tiden, som det er at føle at cykelturen er en stroppetur, bare fordi den anden er i bedre form. Det kræver naturligvis lidt teamwork at cykle på tandem, men det er hurtigt lært, og en del af det sjove ved at cykle tandem.

> Hvordan fungere rulebremser i V-bremser? Løber
> hjulene ikke nemmere uden bremser i hjulene?

Undgå rullebremser for en hver pris på nye cykler; der er friktionstab ved dem, de bremser ujævnt, og de gør en simpel operation som at tage baghjulet af for at lappe det, til en større sag.
V-bremser og skivebremser er de bedste bremsesystmer på markedet.

> FRW: Pacific Heights
Den er for mærkelig for mig; Campagnolo Xenon og Miche dele? Ikke just nemt at finde reservedele til den cykel i en lille lokal cykelbutik på en cykelferie.

Keep it simple, stupid!
04. januar 2006 kl. 13:12
Nu ved jeg ikke, hvor turen går hen, men her er nogle råd baseret på egne erfaringer:

Jeg ville undgå cykler med indvendige gear og rullebremse - ikke lige til at fikse i vejsiden, hvis de går i ged. Derfor: "Keep it simple"

Få monteret bar ends (horn!) på styret - det er guld værd at kunne skifte mellem flere positioner på cyklen, hvis man skal køre langt. Og der er noget at trække i, hvis det går opad.

Der er virkelig forskel på kvaliteten af dæk! Sæt nogle gode på, de billige er slidt ned i løbet af ingen tid.

Krankboksen var fuldstændig most efter min første tur (4000 km), de indvendige gear stod af kort efter hjemkomst og baghjulet kollapsede! Dertil kom en revne i stellet (under krankboksen). Det var en Centurion ... de får ikke mine penge en anden gang!

På næste tur trak jeg tandhjulene på kranksættet skævt (dårlig kvalitet jeg havde sakset fra min brors racer). Morale: en turcykel "stresses" en hel del mere end normalt med måske 20 k ekstra. Navnlig dækket på baghjulet slides hurtigere end normalt, da det er her man har den meste ekstravægt.

Held og lykke med turen!
Re: Keep it simple, stupid!
04. januar 2006 kl. 16:08
Indvendige gear er noget L..., Jeg havde en cykel med nexus, kører til og fra arbejde
(44 km. om dagen) Om vinteren frøs gearet til meget tit, selvom vedligeholdelsen var høj.
Og ved punktering er det altså noget være bøvl og stå der med lapper en vintermorgen.
Nææ må jeg så bede om en quick release og en frisk slange.
Derfor ALDRIG mere indvendig gear til mig
Lige mine ord joe s Keep it simple.

MVH
Lars Juel Smiler

Et cykelløb uden bakker er som en fodboldkamp uden mål
04. januar 2006 kl. 22:41
lige to noob spg...

Hvad er quick release?

Og hvorfor fryser udvendige gear ikke så let til om vinteren?
05. januar 2006 kl. 00:13
Se her [www.roadbikeshop.dk]
Sidder på alle racerhjul
Så kan hjulet lige tages af med et snuptag.
Et hjul med 7, indvendige skal hjem på værkstedet og afmonteres, og det er ikke lige noget man gør på 5 min. Der sidder både kabel til bremser og gear.
Hvis det ikke er kabler der fryser til kan det også være skifte-armen på navet der fryser.
Selvom det bliver smurt godt, har især skiftearmen det med at blive sovset godt ind i skidt og møj.
Og for at det ikke skal være løgn, måtte jeg have hele indmaden skiftet efter en vinter, det var fyldt med vand og salt, fuldstændigt ødelagt.
Nææ må jeg så bede om udvendigt gear.

MVH
Lars Juel Smiler

Et cykelløb uden bakker er som en fodboldkamp uden mål
05. januar 2006 kl. 00:21
Tak for svarene. Jeg skal nok oprettte ny tråd, hvis jeg igen vil spørge til råds.
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind