Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Billigste og bedste løsning for køb af watt måler!

Billigste og bedste løsning for køb af watt måler!
21. april 2017 kl. 00:16
Tænker på og købe en watt måler med tiden. Men syntes det er lidt af en jungle. På test på youtube er stage åbenbart meget populært. Derudover er der Garmin vector pedaler. Men hvad vil være den bedste investering og kan man egentlig nøjes med et Garmin vector upgrade kit og installere på et par almindelige pedaler?
21. april 2017 kl. 06:20
Der findes ikke én løsning der er DEN bedste. Kun en masse gode og måske mindre gode.

se denne:
[road.cc]

Nej, et upgrade kit kan ikke bare bruges på en almindelig pedal.
Det er hvis man har købt Vector S der er til venstre fod (kun) og så ønsker at få på højre også.

Er det vigtigt for dig at have den i pedalerne, bør du også tjekke PowerTap P1 evter P1s (som er kun i venstre)
samt BePro.

Stages vil dog nok for mange være det bedste valg.

imho
21. april 2017 kl. 09:16
Tror at stages er den billigste løsning. Jeg kører med det og det virker fint.
Når man læser alle de test (som jeg også har gjort), så får man det indtryk at det at måle på "kun det ene ben" er inferiort, men altså jeg oplever slet ingen problemer.

Jeg vil faktisk også mene, at de vigtigste er du faktisk lærer at træne med watt tal (sætter dig ind i teorien), snarere end hvilken platform du ender med at købe.
bj
21. april 2017 kl. 09:48
Philberto skrev:
-------------------------------------------------------
> Der findes ikke én løsning der er DEN bedste.
> Kun en masse gode og måske mindre gode.
>
> se denne:
> [road.cc]
> ose-cycling-power-meter-%E2%80%94-buyers-guide-you
> r-power-training
>
> Nej, et upgrade kit kan ikke bare bruges på en
> almindelig pedal.
> Det er hvis man har købt Vector S der er til
> venstre fod (kun) og så ønsker at få på højre
> også.
>
> Er det vigtigt for dig at have den i pedalerne,
> bør du også tjekke PowerTap P1 evter P1s (som er
> kun i venstre)
> samt BePro.
>
> Stages vil dog nok for mange være det bedste
> valg.
>
> imho

PowerPod ser så ikke til at være med i det link: dc rainmaker

Personligt ville jeg nok vælge den hvis jeg gad træne efter en wattmåler. Den er let at flytte fra cykel til cykel hvis det er aktuelt fx hvis man lejer en cykel i udlandet.
21. april 2017 kl. 10:43
Jeg har som tidligere nævnt en Powerpod. Er fortsat godt tilfreds. Synes dog ikke det med at flytte den er helt så nemt som jeg havde håbet på, da den er ret følsom over for vinklen den sidder med. Så har noget fejlvisning de første 5-10 minutter når man flytter den. Ikke at det er et problem ift. ferie e.lign. men i det daglige flytter jeg den ikke rundt mellem de forskellige cykler som jeg oprindeligt havde planlagt.

Men enig i at det nok er bedste værdi for pengene for de fleste af os.
21. april 2017 kl. 11:10
Jeg aldrig har forstået den PowerPod og hvor pålidelig måling det reelt er. Ved godt at DCrainmaker har testet den.

- kører man på en glat asfalt, vil rullemodstanden blive lavere, men Powerpod vil måle øget hastighed (vinden + cyklens hastighed) og dermed registrere flere watt??? Modsvarende en rug asfalt eller brostensbelagt underlag??

- turbulens i vinden, især ved side vind og små bakker. Kører man et interval i sidevind, hvordan kan man så være sikker på at man kører med samme "faktiske" belastning som ved forrige, den måler jo ikke belastningen?

Det vigtigste ved en wattmåler er præcision, nøjagtighed kan måske bedre undværes. Men jeg har svært ved at se hvordan en PowerPod kan være særlig præcis, da måling er afhængig af omgivelserne og ikke det reelle pedaltråd. Har man dårlig præcision og nøjagtighed, kan man ligesom godt undvære wattmåling.

Redigeret 1 gang(e). Sidst redigeret 21/04-17 kl. 11:11 af kklausen. (se ændringerne)
21. april 2017 kl. 11:26
Der sidder en meget følsom bevægelsessensor i den som kan mærke vibrationerne fra underlaget. Så den tager højde for dårligt underlag når den beregner hvor mange watt du træder. Derfor kan den også bruges på MTB. Har dog ikke prøvet min endnu, men ud fra hvad jeg har læst skulle den fungere fint der. I DC Rainmakers test prøvede han en del forskelligt underlag og han oplevede kun problemer på brosten på en racercykel.

Porten i wattmåleren måler trykket fra vinden. Så når man sidder på hjul eller kører i sidevind er det mindre end hvis man kører alene i modvind. Dermed rapporterer den lavere watt, men man træder jo også med færre watt i de situationer, så regnestykket går op alligevel.

Faktisk er den så følsom over for vinden at du, hvis du har en "rigtig" wattmåler", kan lave "live" aero test af din position og udstyr. Det sker ved at den sammenholder de watt der bliver rapporteret fra den "rigtige" wattmåler med det den selv måler. Dermed kan den se hvor stor afvigelsen er og dermed hvor aerodynamisk man er.

Det eneste jeg ikke lige kan forklare er hvordan den tager højde for de forskellige positioner man sidder i. Der er jo stor forskel på om man ligger ned over styret eller sidder højt og afslappet. Mener også DC Rainmaker testede det og fandt ud af at den godt kunne gennemskue det, men jeg kan ikke huske hvordan den gør det.
21. april 2017 kl. 23:53
kklausen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg aldrig har forstået den PowerPod og hvor
> pålidelig måling det reelt er. Ved godt at
> DCrainmaker har testet den.
>
> - kører man på en glat asfalt, vil
> rullemodstanden blive lavere, men Powerpod vil
> måle øget hastighed (vinden + cyklens hastighed)
> og dermed registrere flere watt??? Modsvarende en
> rug asfalt eller brostensbelagt underlag??
>
> - turbulens i vinden, især ved side vind og små
> bakker. Kører man et interval i sidevind, hvordan
> kan man så være sikker på at man kører med
> samme "faktiske" belastning som ved forrige, den
> måler jo ikke belastningen?
>
> Det vigtigste ved en wattmåler er præcision,
> nøjagtighed kan måske bedre undværes. Men jeg
> har svært ved at se hvordan en PowerPod kan være
> særlig præcis, da måling er afhængig af
> omgivelserne og ikke det reelle pedaltråd. Har
> man dårlig præcision og nøjagtighed, kan man
> ligesom godt undvære wattmåling.

Teknologi! den skulle være temmelig præcis i forhold til mange af konkurenternes mekaniske og de har rigtig mange år på bagen (ibike, newton osv). Deres powerstoke software er 2nd to none og konkurere mod SRM.

Men brugervenligheden har aldrig været i højsldet og for at få det fulde udbytte er indlærings kurveni den høje ende.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
21. april 2017 kl. 13:44
Købte for 2950 kr en brugt 1. generation Stages på Dba. Har brugt den i lidt over 1 år nu, og det er helt klart i træningsøjemed den giver mig mest: kører regelmæssige intervaller for at forbedre mig (min FTP) og kan holde nøje øje med min udvikling (eller mangel på samme!) - for instruktioner se fx [support.stagescycling.com]
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind