Velkommen! Log ind Nyeste indlæg Opret en ny profil Regler

Avanceret

Re: Valg af "bjerghjul" Fulcrum Racing Zero vs Bontrager Paradigm Elite

Valg af "bjerghjul" Fulcrum Racing Zero vs Bontrager Paradigm Elite
19. maj 2017 kl. 09:25
Jeg skal en tur til Nice + køre Maratonas, og overvejer nu hvilket hjulsæt jeg skal benytte.

Jeg er i den heldige situation, at jeg har to hjulsæt liggende, et Fulcrum Racing Zero, som er 2-3 år gammelt og et helt nyt Bontrager Paradigm Elite, som jeg ikke har haft lejlighed til at afprøve. Begge hjulsæt vejer stort set det samme, lige under 1.500 g.

Hvad siger i?

Takker på forhånd for eventuelle input.
Re: Valg af "bjerghjul" Fulcrum Racing Zero vs Bontrager Paradigm Elite
19. maj 2017 kl. 11:29
Jeg ville nuppe Bontrager hjulene og smide et par tubeless dæk på (så vidt jeg kan læse mig til er de tubeless-ready). Så skal man ikke bekymre sig om at sprænge slanger pga. overophedede hjul - og så ruller de en del hurtigere end alm. dæk.

Har lige smidt Vittorias nye super hurtige tubeless dæk på min. Selv ift. til mine tidligere Schwalbe Pro One er der en mærkbar forskel og sydpå skal man ikke bekymre sig om flintesten o.lign, hvilket er min primære bekymring med dem.
Re: Valg af "bjerghjul" Fulcrum Racing Zero vs Bontrager Paradigm Elite
19. maj 2017 kl. 15:55
Jeg vil godt udtrykke en vis skepsis overfor den "mærkbare forskel".

Det tillader jeg mig at tvivle kraftigt på.
Jeg har selv kørt på Schwalbe Pro One, tubeless, men kan absolut ikke på nogen måde mærke at det skulle gå hurtigere.

Det er en gammel cykelsandhed, at tubeless er en del hurtigere.
Men tests hos TOUR magazine og bicyclerollingresistance.com giver et mindre entydigt billede.

Når så systemet pludselig ikke længere er tæt, har man et relativt stort problem.
Det bedste argument jeg har hørt her, er den minimerede risiko for overophedning. (Af en carbon-fælg)

Alene derfor kan du overveje det. Men fart-forbedring; næppe.
Re: Valg af "bjerghjul" Fulcrum Racing Zero vs Bontrager Paradigm Elite
19. maj 2017 kl. 20:43
Holmertz skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg ville nuppe Bontrager hjulene og smide et par
> tubeless dæk på (så vidt jeg kan læse mig til
> er de tubeless-ready). Så skal man ikke bekymre
> sig om at sprænge slanger pga. overophedede hjul
> - og så ruller de en del hurtigere end alm.
> dæk.

Tubless og fælgbremser er om muligt endnu mere følsom over for varmeudviklig på bremse fladen end clincher. Jeg ville ikke anbefale tubless, carbonfælge og fælgbremser på nedkørsler.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
Re: Valg af "bjerghjul" Fulcrum Racing Zero vs Bontrager Paradigm Elite
19. maj 2017 kl. 22:32
Nu er det ikke Carbon fælge, men alu bremsekant, så vil du stadig påstå at tubeless er mere varmefølsomme end slanger, for det er ikke et umiddelbart ønske om højere fart, men frygten for at slangen eksploderer.
Re: Valg af "bjerghjul" Fulcrum Racing Zero vs Bontrager Paradigm Elite
19. maj 2017 kl. 23:08
TrekSchleck skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu er det ikke Carbon fælge, men alu bremsekant,
> så vil du stadig påstå at tubeless er mere
> varmefølsomme end slanger, for det er ikke et
> umiddelbart ønske om højere fart, men frygten
> for at slangen eksploderer.

Det er ikke til at finde ud af hvornår det bliver kritisk, uden at man ved hvor varm hjulet bliver. Mig bekendt er det ikke slangen i sig selv der er problemet, men dækket der ikke kan holde til, at trykket stiger sammen med temperaturen. - Så med mindre et tubeless dæk kan holde til et højere tryk end et alm dæk, er der ikke umiddelbart nogen grund til at tro, at det er bedre (eller værre). En fornuftig taktik er sikkert at lukke lidt af luften af inde man kører ned, så trykket kan stige uden at det bliver kritisk.
Re: Valg af "bjerghjul" Fulcrum Racing Zero vs Bontrager Paradigm Elite
20. maj 2017 kl. 09:04
Kommer i tanke om at man også bør overveje om man skal køre med butyl eller latex slanger. Så vidt jeg kan finde ud af, kan butyl tåle højere temperaturer end naturgummi, men jeg kan ikke finde en specifik reference for latex gummi. Er ikke helt sikker på om det er præcis det samme.
Re: Valg af "bjerghjul" Fulcrum Racing Zero vs Bontrager Paradigm Elite
20. maj 2017 kl. 19:52
Latex og clinchers er mindre optimalt mht varmeudvikling. På lukkede ringe er der både baselayer og karkasse til at isolere - og du punktere højest uden risiko for blowouts.

hvis du tænker p vægt findes der butyl slanger der vejer lige så lidt som latex.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
Re: Valg af "bjerghjul" Fulcrum Racing Zero vs Bontrager Paradigm Elite
19. maj 2017 kl. 20:44
TrekSchleck skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg skal en tur til Nice + køre Maratonas, og
> overvejer nu hvilket hjulsæt jeg skal benytte.
>
> Jeg er i den heldige situation, at jeg har to
> hjulsæt liggende, et Fulcrum Racing Zero, som er
> 2-3 år gammelt og et helt nyt Bontrager Paradigm
> Elite, som jeg ikke har haft lejlighed til at
> afprøve. Begge hjulsæt vejer stort set det
> samme, lige under 1.500 g.
>
> Hvad siger i?
>
> Takker på forhånd for eventuelle input.


Hvis vægten er blot nogenlunde indentisk : Dem der bremser bedst.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

@Merlin Works CR / Chorus Revolution / Reynolds FortySix & SixtySix.
@Titanworks custom gravel / SRAMpagnolo XTR 50-34t/11-36t HY/RD/ DT180 & DT460db / Compass Bon John pass Extralight 35mm tubeless.
@Koga-Miyata Full Pro 1988 LTD(31/200) / Athena 1988 / 27mm Pavë tubs
@Cannondale Flash Alu / XTR / Black-Flag Pro
Beklager, kun registrerede brugere må skrive i dette forum.

Klik her for at logge ind