Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Den spanske Formel 1-kører, Fernando Alonsos, flirt med cykelsporten synes ingen ende at ville tage. I hvert fald har spanierens manager for nyligt udtalt sig i vendinger, der ikke lægger Formel 1-/cyklingfusionsprojektet fuldstændigt i graven.
Annonce
Det har efterhånden været den samme sang i mange år: Formel 1-køreren Fernando Alonso, der i denne sæson skal brænde gummi af for McLaren-Honda-teamet, er interesseret i at stå bag et cykelhold, men omstændighederne er ikke de rigtige.
Det skal ikke lastes den cykelkyndige observatør, hvis håbet og troen på dette projekts realisering for længst har aftaget i styrke og måske endda er totalt forsvundet. Ikke desto mindre har et nyligt indspark i en spansk avis fra Alonsos agent, Luis García, givet nyt liv til en mulig realisering af det efterhånden dødssejlende projekt.
”I år (2016) kommer det ikke til at ske. Næste år? Hvis omstændighederne er rigtige… Det afhænger af andre aktører, ikke kun os,” lyder citatet fra García, som nyhedsagenturet Europa Press har bragt videre.
Der er altså ingenlunde tale om en lovning på noget, men interessant er det muligvis, at en så ressourcestærk aktør, som den tidligere dobbelte verdensmester må siges at være, fortsat har et godt øje rettet mod cykelsporten.
Syv år gammel interesse
Alonsos offentlige flirt med cykelsporten strækker sig helt tilbage til 2009, hvor han for første gang ytrede ønske om at stå bag sit eget cykelhold. Dengang var ideen, at det nye hold skulle involvere Alberto Contador, men den spanske superstjerne havde kontrakt med Astana for 2010-sæsonen, hvilket var den afgørende hæmsko for Alonso-projektet i daværende omgang.
Herefter var der en smule stille omkring den spanske racerkører i nogle år, men i 2013 annoncerede han på et pressemøde under Vuelta a España, at han var langt fremme i forhandlinger om at overtage Euskaltel-Euskadi-holdets WorldTour-licens samt store dele af holdets ryttere, eftersom det baskiske hold stod foran sin lukning på daværende tidspunkt.
Sandsynligheden for projektets tilblivelse var endda så stor, at den tidligere dobbelte verdensmester, Paolo Bettini, sagde sit job op som italiensk landstræner for at tilknytte sig Alonsos projekt. Så sent som i sidste uge bragte vi en nyhed vedrørende nylige udtalelser fra Bettini om projektets opblomstringsperiode og præmature hedengang.
Bettini kunne fortælle, at projektet nåede til et punkt, hvor 70 procent af al arbejdet for dets søsætning som professionelt cykelhold var foretaget, og der var indgået forhåndsaftaler og påbegyndt forhandlinger med en række af feltets større profiler - blandt andet Peter Sagan, Tony Martin og Joaquim Rodríguez.
Imidlertid blev problemer på motorsportsfronten så indgribende for Alonso, at han trods projektets fremskredne tilstand var nødt til på ny at skrinlægge det.
Hvad skal der nu ske?
Det lignede det endelige søm i ligkisten for Alonsos færd i cykelsporten, men hans agents nylige udtalelse har tilbagebragt en gnist af håb.
Og hvis man tager bare et overfladisk blik på cykelscenen i 2017, er det svært at ignorere elefanten i rummet. Tinkoff, der har Contador og Sagan på kontrakt i år, står til at lukke som følge af Oleg Tinkovs planer om at forlade sporten. Begge ryttere - især Contador - er nogen, som Alonso tidligere er blevet sat i forbindelse med.
Contador har ytret ønske om at etablere sit eget cykelhold - det eneste, der angiveligt ville kunne motivere ham til at forlænge karrieren med et ekstra år, og Sagan har som den eneste ud over storebror Juraj, kontrakt med Tinkoff i 2017.
I 2009 var det Contadors og Alonsos ønske at starte et hold sammen. Kunne det samme være tilfældet i år? Det skal lades stå ubesvaret hen for nu, og der skal selvfølgelig tages forbehold for, at Alonsos planer blot forbliver et luftkastel, men omstændighederne virker mere optimale, end de gjorde for syv år siden.
Og der er i hvert fald ingen tvivl om, at et sådant samarbejde vil blive hilst særdeles velkomment i Spanien, hvor man har måttet se et hav af hold dreje nøglen om efter årtusindskiftet, hvilket har resulteret i en krise i spansk cykelsport, hvor man nu kun er repræsenteret ved Movistar og Caja Rural på den professionelle scene og er skeptiske omkring fremtiden, når de tre store stjerner i form af Contador, Rodríguez og Alejandro Valverde engang hænger cyklen i garagen.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce