Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Børne og unge DM viser vejen – og den er ensrettet!

Børne og unge DM viser vejen – og den er ensrettet!

22. august 2014 08:30Foto: Reinhardt/DK

Når der i weekenden i Middelfart afholdes danmarksmesterskaber på landevej for børne- og ungdomsryttere, tages der i sikkerhedsmæssig forstand et vigtigt skridt. Alle løb køres nemlig på helt ensrettede veje - opløbet er tilmed fuldstændig lukket for biler.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Da Sorøs åbne licensløb i starten af maj blev ramt at et usædvanligt grimt uheld, der kostede A-rytteren Mads Herschend et længere ophold på hospitalet og en række operationer, blev fokus atter rettet på sikkerheden i danske licensløb. Et emne, Feltet.dk allerede tidligere havde behandlet i flere temaartikler - navnlig sikkerhed for eliten, men bestemt ikke kun.

Sikkerhedsaspektet gør sig gældende for alle, der kører cykelløb på offentlige landeveje - i det hele taget for alle, der cykler - og alt for ofte går det galt, når cykelryttere og billister ’dyster’ om asfalten. Hvad enten det sker i forbindelse med organiserede cykelløb eller ej.

Udover en række mere langsigtede tiltag, som DCU har iværksat, fik også en facebookgruppe vind i sejlene - Ensret vejbanen ved Danske cykelløb hedder den, og selvom den måske er mindre aktiv nu end i maj, er der stadig liv i den. Kravet er, som gruppenavnet mere end antyder, at sætte en stopper for modkørende bilister ved organiserede cykelløb.

Som man kan forvisse sig om i gruppens indlæg, er det noget, der ofte ses i lande syd for grænsen, mens det nærmest kun findes hertillands, når der køres Post Danmark Rundt.

Ingen middelvej i Middelfart
Men der er heldigvis undtagelser - således bliver den kommende weekends danske mesterskaber for børne- og ungeryttere afviklet på ensrettede veje nær Middelfart på Fyn. Ingen middelvej her.

Det kunne Jan Klinge fra Middelfart CC oplyse om i gruppen tidligere på sommeren, og til Feltet.dk fortæller han, at man i klubben har været ”rigtigt optaget af sikkerheden”, og han opfordrer andre til at kigge indad - for så at se fremad. Som man har gjort det i Middelfart CC.

”Processen har selvfølgelig været relativt lang og er faktisk udsprunget af den klassiske problemstilling med, at de, der stod for afviklingen af vore løb, gik ’kolde’, primært på grund af mangel på hjælp til opgaverne omkring løbet.”

”Da den senest ansvarlige sagde stop efter vores løb i 2012, samlede jeg en gruppe på fem personer, der startede med at analysere, hvor vi primært var udfordret. Hurtigt viste der sig to overordnede problemstillinger - rutevalg og den førnævnte mangel på hjælpere. I forhold til det første valgte vi at gå efter en rute på små veje i et så begrænset geografisk område som muligt.”

Dette betød ”færre felter på vejene i hver afdeling, men et længere arrangement,” forklarer Jan Klinge, og ved Børn og unge DM er der da også tale om et weekendarrangement med løb både lørdag og søndag. Til gengæld skulle der skaffes flere hjælpere, men vagterne var samtidig kortere, og den løsning har virket.

All-in på ensretning
”I 2013 havde vi ensrettet dele af ruten, hvor kommunen stillede skiltemateriel og afspærring til rådighed. Vi måtte dog konstatere, at der stadig var enkelte farlige situationer og besluttede derfor i evalueringen at gå efter en total ensretning i 2014, samt et helt lukket opløb,” fortæller han videre og opremser, hvad der skulle til for at få det til at lykkes; først og fremmest møder i løbsudvalget hver 14. dag, booking af racemarchalls samt, og ikke mindst, tæt dialog med kommune og politi.

”Kommunen har ikke vaklet og sørger samtidig for, at al grej bliver kørt rundt på ruten - det bliver altså til meget skiltemateriel, når alle udkørsler også fra huse og ejendomme skal have ensrettet-skilte,” fastslår han og gør det helt klart, at Middelfart Kommune har stor del af æren for, at arrangementet ser ud til at kunne blive et foregangseksempel på dansk grund.

”Jeg synes i den grad, at Middelfart kommune lever op til sin ambition om at være Danmarks bedste cykelkommune og viser, at kommunens cykelplan ikke bare er tomme ord, hvilket vi i Middelfart CC er meget taknemmelige for,” siger Jan Klinge.

Hos Middelfart Kommune har man ikke som sådan tænkt på, at man ville være det ’gode eksempel’, men man forstår godt, at det kan opfattes sådan. Den lokale cykelklubs taknemmelighed forstår man sådan set også godt.

”Vi er jo i vores gode ret til at sige nej, hvis vi synes, den slags vil genere for mange borgere for meget og på den måde umuliggøre det,” siger Kirsten Nielsen Rasmussen fra Trafik og vej i Middelfart Kommune.

Kun lidt trafik og god dialog
”Men det foregår på små og mindre befærdede veje og vil medføre små gener, og vi har ikke haft vrøvl med borgere,” uddyber hun over for Feltet.dk og lægger vægt på særligt to elementer: De ganske lidt trafikerede veje, cykelklubben har valgt, samt at klubben selv har sørget for god dialog med de beboere, der reelt ’lukkes inde’.

Kirsten Nielsen Rasmussen fortæller desuden, som også Jan Klinge er inde på, at det er en klar strategi fra kommunens side, at man vil være en grøn cykelkommune, og i det lys ”er det oplagt at sige ja til den slags, i en god sags tjeneste”. Hun understreger samtidig, at det ikke har været forbundet med store ressourcemæssige omkostninger fra kommunen.

Man har samtidig tidligere erfaringer med at afspærre veje til cykelløb, senest i forbindelse med årets Post Danmark Rundt, og at gøre det også i forbindelse med Børn og unge DM er, som Kirsten Nielsen Rasmussen siger, ”god reklame for byen og for byen som cykelkommune”.

Det kan det også vise sig at være, alene på grund af sikkerhedsaspektet. Det er noget, som Jan Klinge og Middelfart CC som nævnt tager meget seriøst. Og noget af det vigtigste - således altså også for kommunen - har været at finde de rigtige veje samt minimere generne for de borgere, som berøres.

”Vi har prøvet at sætte os i deres sted - det, som virker indlysende for dem, er det ikke altid for os og omvendt,” forklarer Jan Klinge. Derfor har man været i direkte dialog med de enkelte landmænd og få klarlagt deres behov.

Ikke løb som for 30 år siden
De seks hyrede racemarchalls - både lørdag og søndag - er et godt eksempel på det; de er der ikke for 'bare' at genne biler ind til siden, men for at løse ad hoc-opgaver. Det kan være at bistå de implicerede jordbesiddere med at komme sikkert rundt - uden at bringe hverken sig selv eller cykelløb i fare.

At det ikke er gratis at have racemarchalls har man i Middelfart CC taget i stiv arm - det skulle der være økonomi til. Og man har valgt at prioritere, så eksempelvis kiosk, der ofte er en arbejdsmæssig byrde og en økonomisk joker, har man outsourcet til den lokale hal. Det gør det måske lidt dyrere for deltagere og tilskuere, men i Jan Klinges øjne er det prisen, alle bør være villige til at betale.

”Vi har jo selv tidligere afholdt cykelløb på hovedveje og med egen, billig kiosk, men vi har indset behovet for at nytænke og ikke afvikle cykelløb som for 30 år siden - trafikken har jo forandret sig,” siger han og gentager det nye mantra om kortere ruter, i mere afsidesliggende områder - og på ensrettede veje.

Igen, og afslutningsvis, takker han både kommunen og politiet for deres samarbejdsvilje. Uden kommunens hjælp til den langt større byrde med skiltning, var det aldrig gået. Og han ”håber, andre kommuner vil medvirke til noget lignende rundt om i landet.”

Læs mere om årets Børne og unge DM her.

Læs også
Dansk sprintertalent tager stor sejr
DEL
INFO
Tema: Sikkerhed til debat
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?