Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Debatten om skivebremser raser på Twitter
14. april 2016 10:30 af Lasse Wedege PenningFoto: Ralf Roletschek

I går besluttede UCI sig for at stoppe den test af skivebremser, der har foregået i det professionelle felt de seneste måneder, og det er en beslutning, som ryttere og debattører diskuterer heftigt på Twitter. Herunder er indlejret en række opslag, så siden kan være lidt ekstra tid om at loade. Artiklen opdateres i løbet af dagen.

Francisco Ventoso blev ifølge eget udsagn det første offer for de frygtede skivebremser, da han under Paris-Roubaix fik skåret læggen op af en skivebremse på en cykel fra Direct Energie. I går skrev han i et åbent brev om uheldet og forklarede faren ved skivebremserne.

 

"Jeg styrtede ikke engang, men ramte blot bagenden af hans cykel med mit ben," skriver Francisco Ventoso i et åbent brev offentliggjort af sit hold. "Jeg blev ved med at køre, men kort efter kom jeg til at se på mit ben. Det gjorde ikke ondt, og blødte ikke specielt meget, men jeg kunne tydeligt se en del af knoglehinden, som dækkede mit skinneben. Den første tanke, der farer ind i ens hoved, er: Hvad sker der, når der er 396 skivebremser i et løb, hvor 198 ryttere kæmper for positioner?"

 

Det har længe været frygtet, at skivebremser i massestyrt kunne komme til at virke som knive - eller "macheter", som Ventoso kalder dem - i feltet og forårsage slemme skader, når ryttere og udstyr flyver rundt på vejen. Særligt Philippe Gilbert har stået forreste i kampen mod at implementere skivebremser i landevejscykling.

 

Den internationale cykelunion (UCI) tog meget hurtigt konsekvensen af det, og ifølge procycling.no har UCI lovet at forbyde skivebremser, som første gang blev testet sidste efterår. Planen var, at alle UCI-hold skulle have mulighed for at teste bremsesystemet hele denne sæson, så de kunne blive implementeret fra 2017, men det kommer altså ikke til at ske. 

 

På det sociale medie Twitter, som er hyppigt brugt af cykelverdenen, er der blandt cykelryttere mestendels opbakning om beslutningen. Blandt andre skriver Ryder Hesjedal, at "jeg er ikke imod skivebremser. Jeg er imod skivebremser i landevejscykling.", mens journalisten Michael Hutchinson beskriver sin modstand på en mere humoristisk måde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andre synes, det virker tåbeligt, at UCI reagerer så hurtigt på et sår i benet sammenlignet med Antoine Demoitiés død forårsaget af en motorcykel, og betvivler endda, at skivebremsen skulle være årsagen til Ventosos skade.

 

 

 

 

 

Den danske cykelrytter Louis Bendixen har selv deltaget i debatten på Feltet.dks Facebook-side, og han forstår Ventosos negative indstilling til bremsesystemet. Problemet er ikke skivebremser i sig selv, men at det er et felt, der bruger dem, mens de bevæger sig med 50 kilometer i timen i modsætning til i terrænsporten, hvor der sjældent er store felter samlet, og hvor farten er meget lavere. Han bakkes op af en sarkastisk kommentar fra Kenneth Hansen.

 

Også manager for Team BMS BIRN, Bo Handberg, istemmer med, at "Skivebremser er super på landevejen til motionister, og det giver helt sikkert en fantastisk køreoplevelse! Men til samlet start i elite er det sgu knap så godt, og her må sikkerheden altså komme først!".

 

 

 

I januar blev André Cardoso snittet på inderlåret af tandhjulene i et styrt, og det brugte Nathan Haas som argument for, at så er skivebremser nok ikke det næste skridt.

 

 

Dan Craven mener, at man måske skal slå koldt vand i blodet, inden man tager drastiske beslutninger.

 

 

Debatten kører også i Feltet.dks debatforum, hvor du naturligvis også kan blande dig.

 

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Søg på tværs af +50 webshops og få det største udvalg. 500.000 cykelprodukter samlet ét sted.

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Paris-Chauny(1.1) 24/06

Sibiu Cycling Tour(2.1) 04/07-08/07

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »