Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Debat om sikkerhed: Er A-løbene sikre nok?

Debat om sikkerhed: Er A-løbene sikre nok?

03. november 2013 12:30Foto: mbaek.dk

En stigende utilfredshed har rejst sig i den danske A-klasse, hvor man føler, at der lidt for ofte gambles med rytternes sikkerhed. Sikkerheden er måske ikke blevet dårligere end tidligere, men nogle gange bliver ’nok’ som bekendt ’nok’. Feltet.dk har set på debatten i en artikelserie, som i dag genudgives.

Artiklen fortsætter efter videoen.


Den 22. september, i Haderslevs løb, sluttede Daniel Foders 2013-sæson. Før tid. Blue Water Cycling-rytteren havde ellers haft et stærkt efterår, der kulminerede to uger forinden med sejren i Post Cuppens femte og sidste afdeling i Hammel. Et løb, der blev præget af, at størstedelen af rytterne stod af i protest mod sikkerheden i løbet.

To uger efter Post Cup-triumfen, i Haderslevløbet, var det muligvis også sikkerheden, den var gal med - og denne gang gik det altså ud over netop Daniel Foder, som kolliderede med en modkørende bil og røg på hospitalet med brud på bækkenet, viste det sig senere.

De to episoder er de seneste af flere i år, hvor sikkerhedsspørgsmålet ved danske A-løb er kommet op til overfladet - og hvoraf den skandaløse Post Cup-afdeling i Hammel sammen med Stefan Schumachers sammenstød med en parkeret bil, i årets første Post Cup-afdeling ved Aalborg tilbage i april, har været sæsonen mest omtalte. Og de mest omdiskuterede. Tilbage står, at der er en stigende og udtrykt bekymring for sikkerheden blandt rytterne og deres sportsdirektører.

Schumacher-episoden
Stefan Schumacher slog sig ganske vist slemt ved det voldsomme uheld i Aalborgs Post Cup-løb, men både Daniel Foder og andre ryttere i sæsonens løb, blandt andet da Mike Lauge kørte sammen med en bil i sommerens Jungshovedløbet, er kommet værre til skade.

Når episoden med Stefan Schumacher alligevel kom til at fylde meget, skyldtes det ikke mindst, at bladet her blev taget fra munden. Der blev råbt højt fra tyskerens hold, med andre ord fra Claus Hembo, leder for Christina Watches-Onfone, som langede ud efter sikkerhedsforholdene og kaldte dem helt utilstrækkelige.

Sat på spidsen spurgte han, om det overhovedet var forsvarligt at køre cykelløb i Danmark? Med en fremgangsmåde og retorik, som faldt nogle for brystet, skød han på først og fremmest på arrangørerne, hvilket også vandt støtte fra mange sider. Men løbets chefkommissær såvel som unionens formand forsvarede sig med, at alle regler var overholdt.

En diskussion og et fokus - på sikkerheden i danske løb - var imidlertid åbnet og indstillet: og der skulle komme mere kød på sagen.

Ophedet diskussion
På en meget anderledes og mere indirekte, symbolsk måde blev der således også ’råbt højt’, da et helt Post Cup-felt efter mange og lange diskussioner i feltet, undervejs i løbet, demonstrativt valgte at stoppe og stå af på målstregen. Dermed skulle den allerdde omtalte Post Cup-afdeling i Hammel gennemføres og afgøres af blot lidt flere end to håndfulde ryttere.

Forhold ude på ruten, hvor sidevind gjorde, at feltet kørte i den venstre side på en hovedvej og derfor kom i karambolage med politiet, som truede med at standse løbet, betød, at Team CULT Energy - angiveligt efter ordre fra sportschef, Michael Skelde - valgte at stå af. Det satte en ’lavine’ i gang, som førte til, at feltets øvrige ryttere fulgte trop.

En diskvalifikation af Michael Valgren spillede sandsynligvis også en rolle, men argumentet om de farlige forhold for rytterne var reelt nok blev den officielle udlægning - og gav næring til den allerede eksisterende diskussion om sikkerhedsspørgsmålet.

Og at denne ophedede problematik nærmede sig et kogepunkt afsløredes ugen efter, hvor Daniel Foder altså stødte  sammen med en bil i Haderslevløbet og slog sig slemt. Efter uheldet blev det diskuteret heftigt i feltet - skulle man gøre som i Hammel og stå af? Det blev besluttet, at man ville køre løbet til ende. Sådan blev det.

Til debat
Flere parter i sagen har efterfølgende gerne villet give udtryk for deres opfattelser og syn på sikkerhedsproblematikken. Det har ført til dette lørdagstema. Således sætter yderligere et par artikler fokus på denne Debat om sikkerhed - om hvor ansvaret skal placeres, og hvordan i første omgang dialog skal bringe parterne videre.

På den ene side efterlyses der blandt andet mere politi ved løbene, men dette ønske kan næppe imødekommes - en dialog med flere parter, også Politiet, synes derimod at være den umiddelbare vej frem. Ligesom en mere ensartet fremgangsmåde fra det politi, som møder op til de danske løb, kan være et positivt, medvirkende skridt i den rigtige retning.

Som Sportschef i DCU, Lars Bonde, siger til Feltet.dk: ”Sikkerheden skal være 1. prioritet, når der afvikles cykelløb - det ligger os meget på sinde og er det vigtigste for rytterne. Det er noget, cykelløb evalueres på.”

Artiklen blev første gang bragt her på Feltet.dk den 5. oktober 2013.
 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege
DEL
INFO
Danske landevejsløb
Nyheder Profil Resultater
Tema: Sikkerhed til debat
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?