Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Den internationale cykelunion, UCI, har besluttet, at stigningen Monte Crostis, hvor nedkørslen starter på en smal grusvej, ikke må indgå på etapen i morgen.
Annonce
Flere ryttere har klaget over, at de følte sig usikre ved at skulle køre på nedkørslen, men her ville arrangørerne sætte sikkerhed op, og det var nok for UCI. I stedet mener de ikke, at den sportslige afvikling kan foregå ordentligt.
Man vil nemlig ikke sende kortegen af servicevogne op og ned ad stigningen (i alt 37,2 kilometer af etapen) og havde i stedet planlagt at bruge motorcykler, men aftnen inden etapen vurderede UCI's kommissærer altså, at det ikke er godt nok.
”Selvom arrangøren har gjort alle de nødvendige ting for at sikre rytternes sikkerhed. Holdlederne har klaget over, at det er umuligt at sikre optimal sportslig afvikling af slutningen på etapen. Efter at have analyseret arrangørens forslag til at løse problemet, så har kommissærerne dømt, at arrangørens forslag ikke er tilstrækkeligt,” lyder det i det teknisk kommunike ifølge Cyclingnews.
På den nye rute slipper rytterne således for de sidste ti kilometer af opstigningen mod Crostis, hvor bjergspurten i stedet efter placeret ved Tualis i 888 meters højde. Herfra tager rytterne en vej, som fører dem tilbage ned ad stigningen og kører det sidste (og ikke-farlige) stykke af nedkørslen og fortsætter herefter ruten som planlagt med afslutning på Monte Zoncolan.
Arrangørerne er naturligvis ikke vilde med beslutningen. ”Det er en beslutning, som kommissærerne har taget, og som vi ikke er enig i, men som vi må acceptere. De har nu besluttet ikke at acceptere vores idé om at bruge motorcykler til at give mekanisk assistance til rytterne på nedkørslen fra Crostis,” siger løbsdirektør Angelo Zomegnan til Cyclingnews.
Løbets tekniske direktør, Mario Vegni, undrer sig over, at man klokken 21 aftnen inden etapen, får dette at vide, da han troede, at alt var ok. ”Det, vi fik præsenteret som et sikkerhedsproblem, blev pludselig et sportsligt problem i dag. De fandt en anden måde at forhindre denne etape i at forløbe som planlagt. Det er en skam, for der er arbejdet hårdt på at sikre, at etapen var sikker. Ruten blev diskuteret og accepteret af rytterne i Catania i søndags,” mener Vegni.
Den nye etape bliver 190 kilometer lang mod de planlagte 210, og derfor har man også valgt at rykke starttidspunktet med 50 minutter, så det først bliver klokken 12.00.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce