Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Ikke en måned uden et nyt mærke på markedet for landevejshjul – kunne man somme tider foranlediges til at tænke. Særligt er det de store producenter, som udover udvikling af rammer også bevæger sig ind på andre områder og så at sige bliver ’full range’. Giant står ikke tilbage for den trend og lancerer fire hjulsæt – eller hjulsystemer, som de selv foretrækker.
Annonce
’Integration’ (udtalt på engelsk) er et af de ord, som går igen hos Giant ved virksomhedens igangværende præsentation af deres 2012 nyheder. Det visuelle, funktionelle og den personlige oplevelse skal gå hånd i hånd – være et ’hele’ så at sige. ’Holistisk’ er et beslægtet udtryk, Giant flere gange har valgt at bruge.
Også de landevejshjul, som virksomheden snart sender på markedet, skal opfattes som et hele. Øjensynligt af samme grund vælger de at kommunikere det som hjulsystemer. Hvordan det nu skal forstås, forklarer Giant ved at understrege de analyser, som er foretaget af, hvordan ”de individuelle dele på et hjul påvirker hinanden.” Såmænd.
Hjul til konkurrencebrug
Forlader vi de lidt højtflyvende ord og bliver mere konkrete, er her tale om i alt fire hjul, hvoraf to er tænkt til konkurrencebrug. Et aerodynamisk højprofil hjul samt tre hjul med traditionelle, lavprofil fælge.
P-SLR 1 Aero (billedet oven for) er med 50 mm høje fælge produceret i en blanding af carbon og scandium. Bremsefladen er dog af CNC skåret alloy materiale.
Den officielle vægt på 1.575 gram er absolut konkurrencedygtig for et hjul af denne type. Men udover vægt og aerodymanik, har Giant bestræbt sig på også at lave hjulet komfortabelt og stift. ’Det er jo hele fire ting på én gang’, tænker man straks.
Til både P-SLR1 Aero og P-SLR1 (billedet til højre), som er den lavprofile topmodel, bruges nav fra DT Swiss – ligesom det yderste af fælgen har en bredde på 21 mm. Fælgen til P-SLR1 er af 21 mm scandium-aluminium og med samme bremseflade som på Aero modellen. Med en officiel vægt på bare 1.390 gram, har vi at gøre med et ganske let hjul.
Designmæssig minimalisme
De to øvrige hjul fra Giant bærer navnene P-SLO og PSL1. Begge disse er lavprofil og med fælge af aluminium. Med en vægt på henholdsvis 1.595 og 1.775 er de snarere beregnet til motion end til decideret konkurrencebrug. Også i disse hjul sidder der navn fra DT Swiss, om end af en anden kvalitet.
Hjulene kommer i helt sort og med et minimum af dekorationer, selvom Giant på Aero modellen ikke har kunnet dy sig for at udnytte den større fælgflade. Men alt i alt et meget minimalistisk valg. Alle hjul kommer med 16 eger på forhjulet og 20 eger og to kryds på baghjulet. På nær PSL1 der har 18 og 24 eger på henholdsvis for- og baghjul.
Og lidt om dæk
En anden nævneværdig feature ved de nye hjul fra Giant, er at de alle er kompatible til tubeless. Tilmed er P-SLR1 modellen, hvad Giant kalder ’tubeless ready’. Det betyder, at såvel fælgkant som fælgens inderside gør det muligt at montere tubeless-dæk uden yderligere klargøring. Intet særligt ’forseglende’ fælgbånd behøves i dette tilfælde, hvilket er et skridt fremad mod det måske kommende tubeless indtog på landevejsmarkedet.
Når Giant i den grad byder ind på tubeless, skyldes det en stærk tro på det slangeløse koncept. Det fortæller i hvert fald Bill Miller, som er Giants ansvarlige for udviklingen af de nye
hjul. Med en fortid som mountain biker, hvor tubeless efter en længere periode i dag er meget brugt – hvis ikke dominerende – forudser han, at det samme vil ske på andevejsmarkedet.
Endnu et marked for Giant
Første skridt er dog tubeless dæk, som er lettere end i dag, erkender han – uden at ville ud med, om Giant selv har planer i den retning. At de kan producere lette dæk er imidlertid allerede bevist med de 200 gram tunge 23 mm slick dæk, som også rammer markedet som del af 2012 programmet.
Her kunne Bil Miller med stolthed fortælle om en feature, det ikke har været helt nemt at producere: En ’slid indikator’, der med en meget lille fordybning i dækkets midterbane vil vise, når dækket er klar til udskiftning. ”Det viser lidt om, hvor meget en nørd jeg er, at jeg vil vise det frem”, bemærker han.
Annonce
Annonce
Classic Brugge-De Panne(1.WWT) 21/03
Volta Ciclista a Catalunya(2.UWT) 18/03-24/03
Classic Brugge-De Panne(1.UWT) 20/03
Settimana Coppi e Bartali(2.1) 19/03-23/03
Classic Brugge-De Panne(1.UWT) 20/03
Classic Brugge-De Panne(1.WWT) 21/03
E3 Saxo Classic(1.UWT) 22/03
Gent-Wevelgem(1.WWT) 24/03
Gent-Wevelgem(1.UWT) 24/03
La Roue Tourangelle Centr...(1.1) 24/03
Dwars door Vlaanderen(1.UWT) 27/03
Paris - Camembert(1.1) 27/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce