Dette er en klumme skrevet af Jørgen Nielsen. Bemærk dette er ikke Feltet.dks holdning, der kommer til udtryk i artiklen. Der er tale om en klumme.Den verserende spanske dopingskandale kan på længere sigt få vidtrækkende konsekvenser for hele den samlede cykelsport. Det er jo – som i de fleste andre af livets facetter – pengene, der ofte sætter dagsordenen, og nu ser det ud til at flere TV-stationer synes, at målet er fuldt, og de bebuder dermed nedskæringer af tv tiden, såfremt cykelsporten ikke selv muger ud i stalden.
I den helt aktuelle situation drejer det sig om de to store tyske stationer ARD og ZDF, der nu går aktivt ind i kampen mod dopingmisbruget. ARDs ledende tourplanlægger, Fritz Raff, siger til blandt andet Radsport-news.com, at stationen, der pt. har kontrakt om transmission af
Tour de France frem til og med 2007, derefter kun vil vise Tour de France såfremt sporten selv tager hårdt fat om problemet, og får det løst. Til denne udtalelse slutter sig ligeledes ZDFs chefredaktør Nikolaus Brender.
Pressen omringer Fedrigo efter gårdagens sejr / Foto: Sirotti”Vi vil have en ren sport, og såfremt cykelsporten ikke underkaster sig endnu strengere kontroller, så vil vi ikke fortsætte med at dække Tour de France i det omfang, som vi gør nu”, siger de to tv talsmænd. Tysk tv sender i 2006 omkring 100 timers transmission fra Tour de France.
De siger også samstemmende, at ”Cykelsporten ville aldrig være blevet så stor uden fjernsynet, og vi vil ikke fortsætte med at dække et område, hvor der tilsyneladende er tale om institutionel manipulation. Tilskuerne (seerne) vil ikke på længere sigt acceptere sport i tv, hvor resultaterne er opnået på ulovlig vis”.
Det er så spørgsmålet, om de to indignerede fjernsynstalsmænd har ret i den sidste vurdering. Rent faktisk er der på det sidste foretaget masser af meningsmålinger, der slet ikke peger i den retning.
På Feltet.dks egen lille afstemning, om hvorvidt den aktuelle dopingskandale ville ændre folks syn på Touren, svarede i alt 60 % at det ville det ikke. Kun 4 % tilkendegav, at de nu endegyldigt var færdige med de lange sommerdage foran tv skærmen.
Der finder derudover en lang række andre tilsvarende meningsmålinger fra diverse medier, kilder m.m. der giver nøjagtig det samme billede – og nogle i endnu højere grad til fordel for status quo.
Cykelsport er ikke en sportHvorfor nu det? Flere sociologer har givet et bud på svaret – og det er rent faktisk rimeligt enslydende: Tilskueren ser ikke længere cykelsport som en sport – men som underholdning. Og underholdning er cool business, så derfor er der vel ikke noget galt i et par ampuller EPO og en håndfuld piller af den ene eller anden slags. De, der hører til de lykkelige, der har set et par episoder af ’The Dean Martin Show’ for en del år tilbage, vil vide, at showet på ingen måde mistede sin underholdningsværdi til trods for, at værten var standerstiv og sejlede rundt i studiet hele tiden.
Moralister er yt. Folk er generelt trætte af at høre om problematikken i almindelighed, og mere end trætte af at høre på folk som fx Brian Mikkelsen og Dick Pound i særdeleshed. De bliver i tilskuernes øjne – set med de sociologiske solbriller på næsen – til sidst (tak til Steffen Jungersen fra BT for udtrykket, som er fremragende kreeret) til ”utøj, der bjæffer”.
Money makes the world go around …Mindre tv dækning vil betyder færre reklameindtægter. Det vil igen betyde faldende indtægter til cykelsportens arrangører, hvilket igen vil betyde færre indtægter til holdene, hvilket igen …..
Man behøver ikke være nogen specielt dreven spekulant for at finde ud af, at den udvikling vil være meget dårlig for forretningen. Men – man skal samtidig også lige tænke på, at den vil være ligeså dårlig for tv-stationerne, der jo heller ikke kan leve af luftsteg og vindfrikadeller.
Så det er spørgsmålet om, hvor længe mediemoralisterne har råd til at fortsætte deres korstog. Hvis de overhovedet får slebet sværdene, får rustningen på og påbegyndt rejsen til det hellige land?