Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Leder: Mere cykelfest – og endnu bedre cykelløb, tak!

Del på Twitter
Del på Facebook
Udskriv artikel

12.06.2012 kl. 09:30 af Jesper Johannesen.

Feltet.dk vil fremover bringe en månedlig leder, hvor vi udtrykker vores holdning, reflekterer og lægger op til debat – i denne første omgang med udgangspunk i Giro-starten i Herning og Horsens.

For et par uger siden sluttede Giro d’Italia. Undervejs nuppede danske Lars Bak en etape (sådan!), og den overraskende, men fortjente samlede vinder blev canadiske Ryder Hesjedal – med de norske aner, hvilket nordmændene ikke var blege for at påpege utallige gange. En slags trøst for nordmændene, der talstærkt, men forgæves skulle det vise sig, var rejst til Danmark for at heppe og sende deres cyklende landsmænd godt af sted. Den italienske rundtur startede nemlig i Herning og Horsens, hvis nogen skulle have glemt det, længere mod nord end nogensinde før. Og det blev en ny dansk folkefest – på størrelse med sidste års VM i landevejscykling, der var en del af den store Bike City Copenhagen satsning, som også havde bragt VM i både landevejscyking, banecykling og BMX til Københavnsområdet.

Aldrig tidligere er der blevet cykelfestet så godt og grundigt i vores yndige land. Selv Post Danmark Rundt, det årlige ’tour de chambres’, lod til at blegne i sammenligning med VM og senest Giro-starten, som fra vejsiderne vurderes at være blevet fulgt af henholdsvis 545.000 og 500.000 begejstrede tilskuere – af begge køn, i alle aldre og mange forskellige nationaliteter. (Det passer nu ikke helt, da det danske etapeløb i 2011 faktisk slog alle hidtidige tilskuerrekorder med i alt 1,2 mio. tilskuere. Hvabehar!)


Men bedst af alt: Festerne har været berusende og tilsyneladende uden tømmermænd. Både cykelfanatikerne, Giro d’Italia og Tour de France entusiasterne, autografjægerne og de oplevelseshungrende danskere var inviterede og kunne deltage. Sammen. Også de økonomiske gevinster – i form af øget turisme med alt hvad dertil hører – har været betragtelige. VM skønnes at have givet en turismeomsætning på cirka 232 millioner kroner, hvoraf de 176 millioner stammer fra internationale turisters forbrug. (Tallene for Giro-starten er endnu ikke kendte.) Samtidig boomer interessen blandt danskerne for at hoppe på cyklerne – ofte endog på nyindkøbt udstyr – køre sig i form og prøve sig af i de danske cykelklubber, hvilket mærkes i motionsløb og licensvæddeløb og hos cykelhandlerne. Forleden kunne vi fx her på Feltet.dk fortælle om (luksus)problemer med størrelsen på D-felterne, som er hvor ’begynderne’ starter ud i licenscykelløb. D-felterne er simpelthen blevet for store.

Så er der overhovedet nogen grund til rynkede øjenbryn – til at beklage sig over et par udtrådte cigaretskod og pletter i sofaen, nu hvor festen måske har kulmineret? Umiddelbart ikke. Fra et medie som vores, der ånder for cykling, må et stort TAK være på sin plads. Det er blot at anerkende og hylde initiativtagerne og investorernes visionære indstilling, grundige arbejdsindsats og evne til at få ’det til at ske’.

Næste folkefest bliver DM
Men samtidig må det konstateres, at cykelfolkefesterne måske nok kan skabe intense, men ikke for alvor dramatiske cykelløb. Det danske terræn er ikke med os her – selv ikke sidevinden, den danske specialitet, og da slet ikke ’bjerge’ som Geels Bakke og Pøt Mølle kan ryste nutidens professionelle pedalatleter. De udsættes for langt værre ting. Langt, langt værre udfordringer. Og når det nu engang forholder sig sådan, hjælper det immervæk heller ikke, når ruterne og ikke mindst opløbsstrækningerne udvælges snarere efter deres evne til at samle folk end ud fra muligheden for – forhåbningen om – at skabe drama. Det fik vi dog alligevel noget af i Horsens på den halvkedelige rute, hvor en massespurt synes uundgåelig. Men dramaet opstod ikke på grund af ruten, men som følge af Roberto Ferraris stupide kørsel, der sendte verdensmesteren Mark Cavendish til tælling. 

Det lader til, at publikum skal have det hele serveret for, at det er attraktivt at komme til cykelløb. Festen må for alt i verden ikke bringes i fare, synes logikken at være. I hvert fald når vi snakker linjeløb – enkeltstarter er mere taknemmelige, da rytterne selv skaber dramaet, mand mod uret, mand mod mand. Men hvem husker ikke Post Danmark Rundt arrangørerne for nogen år siden, da de tog chancen og flyttede målområdet væk fra byen og ud til Rebild Bakker. Betød det, at publikum blev væk? Nej, tværtimod var der tæt pakket opad hele opløbsstrækningen og den sidste stigning (se billedet øverst, red), og det gav drama - og et meget seværdigt og spændende cykelløb med tidsforskelle.

Disse betragtninger skal dog ikke spolere feststemningen. Det vibrerer stadig i andedammen. Men spørgsmålet er, hvor vi nu skal hen – hvordan kan der følges op på de største cykelevents, som endnu har ramt landet? Mens vi venter på den forjættede Tour de France start. Hvordan udnytter Danmarks Cykle Union, initiativtagerne til Giro-starten og alle de andre skabere af cykelevents i Danmark den hypé, der er om cykelsport i Danmark for tiden – samtidig med at løbenes sportslige kvalitet følger med?

Fremtidige satsninger
Kan der stadig udvikles på det årlige Post Danmark Rundt, så det løftes til endnu højere niveauer? Eller skal kræfterne måske samles om et Tour of Scandinavia, hvor de professionelle ryttere for alvor får lov at prøve lidt af hvert? Post Danmark, som er hovedsponsor for Post Danmark Rundt, har flere omgange købt op i det svenske postvæsen og burde også være interesseret i at få etapeløbet til Sverige. Samtidig er man i Norge ved at opbygge et stort etapeløb, Tour of Norway, som netop er blevet afviklet for anden gang - med stor succes. Norge kan tilføre bjerge til et skandinavisk etapeløb. Og et etapeløb rundt i de tre lande med TV dækning samt 12-15 professionelle hold og de bedste svenske, norske og danske kontinentale hold lyder på alle måder som et drømmescenarie. Eksempelvis med start i Danmark og mål i Norge, så man bevarer spændingen til ”bjergene”. (Sandsynligvis vil det dog kræve en ændring af UCI's nuværende regel, som foreskriver, at nye etapeløb max må vare fem dage.) 

Eller bør der snarere satses mere lokalt og på at sikre, at de danske éndagsløb med format og UCI status kan gennemføres og tiltrække flere tilskuere og ikke mindst attraktive felter, så vores bedste hold som for eksempel Team Saxo Bank, Christina Watches-Onfone og Glud & Marstrand-LRØ i endnu højere grad, end tilfældet er i dag, vælger at stille med stærkeste mandskab til hjemlige løb. Frem for, i forsøget på bl.a. at overbevise om berettigelsen til en plads i Post Danmark Rundt, at jagte succes i udenlandske løb, hvor modstanden og prestigen ikke nødvendigvis er meget større, end hvad der kan skabes hertillands.

Det bliver med andre ord spændende at se, hvad fremtiden vil bringe, også om det fx nogensinde vil lykkes at hente ’Le Tour’ til landet. Foreløbigt nynner vi stadig med på slageren ’sikke’n fest vi har haft nu i nat - åh ja åh ja åh …’

Lad debatten cykle!

Jesper Johannesen, stifter af Feltet.dk og medlem af redaktionen.

 

SENESTE

Vis valgte

TORSDAG

Vis valgte

ONSDAG

Vis valgte

TIRSDAG

Vis valgte

SENESTE: TOUR DE FRANCE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FELTET.DK HOLDNINGER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM TINKOFF-SAXO

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: VUELTA A ESPAÑA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM WORLD TOUR HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE HOLD

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: MATERIALE OG UDSTYR

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: NYT OM DE DANSKE PROFFER

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: FORÅRSKLASSIKERNE

Vis valgte | Se hele artikelarkivet

SENESTE: GIRO D'ITALIA

Vis valgte | Se hele artikelarkivet




 

Der er pt. ingen aktive salgsannoncer i vores brugtmarked.

Feltet.dk

Åsvinget 5

9800 Hjørring

Tlf. 5155 8966

info@feltet.dk