Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Mekanisk doping: UCI under beskydning

Mekanisk doping: UCI under beskydning

15. juni 2016 15:00Foto: A.S.O.

Debatten om mekanisk doping er igen blusset op, efter et fransk TV-program har beskyldt UCI for at advare en el-cykelproducent om en mulig politiundersøgelse under 2015-udgaven af Tour de France.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Det franske tv-program Stade 2, der tidligere mente at kunne påvise brug af skjulte motorer under to italienske cykelløb, er igen ude med nye afsløringer.

 

I et program sendt søndag aften bliver UCIs tekniske chef, Mark Barfield, beskyldt for at have advaret Harry Gibbings, der er administrerende direktør for el-cykelproducenten Typhoon Bicycles, om en mulig politiundersøgelse af brug af skjulte motorer under 2015-udgaven af Tour de France.

 

Stade 2 kunne vise screenshots af en email-korrespondance mellem Mark Barfield og Harry Gibbings, hvor Barfield tilsyneladende advarer om den kommende politiundersøgelse.

 

Læs også
Optakt: Fleche Wallonne

 

“Hej, har du et telefonnummer, jeg kan ringe til dig på med det samme,” lyder beskeden fra Barfield til Gibbings. ”Jeg sidder med fransk politi, der mener, at en ingeniør ’Ungareren’ kommer til Tour de France i dag for at sælge cykler og besøge hold. Kan det være jeres mand???”

 

Korrespondancen fandt sted i juli 2015, og ’Ungareren’ menes ifølge Stade 2 at være Stefano Varjas, der på daværende tidspunkt arbejdede for Typhoon Bicycles. Med denne advarsel kunne Varjas forlade Tour de France, før politiet ankom, lyder beskyldningen.

 

Ikke noget at komme efter

UCI har benyttet Harry Gibbings som konsulent i deres seneste tiltag mod mekanisk doping, og Gibbings var også til stede, da UCI kunne præsentere deres nye testmetode, som blev taget i brug i år. Derfor mener Gibbings heller ikke, at der er noget at komme efter, og til Cyclingnews.com har han forklaret, at emailen alene var udtryk for en undren fra UCIs side.

 

Gibbings har altså bekræftet email-korrespondancen, men han understreger, at der ikke er nogen problemstilling.

 

“De (UCI, red.) har ikke forhindret noget. Det er det, jeg synes, der er det mest utrolige, ved det her. Vi er partnere med UCI, og vi prøver at udvikle et system for at stoppe snyderiet,” siger Gibbings til Cyclingnews.com.

 

Ifølge Gibbings har fransk politi ikke fulgt op på sagen, men de har tidligere forhørt Varjas, der selv benægter at have været til stede under selve Tour de France, selvom hans udgiftsbilag har vist, at han var i Frankrig på det daværende tidspunkt, hvilket Gibbings også bekræfter.

 

Som svar på Stade 2’s program har UCI i en pressemeddelelse udtrykt ”fuld tillid” til deres personale, men uden at nævne hverken Gibbings eller Barfield direkte.

 

”Personen, der blev interviewet i Stade 2’s reportage (Gibbings, red.) er en, UCI benytter som konsulent for at få indsigt i den tilgængelige teknologi og på denne måde bedre at kunne opdage og forhindre teknologisk snyd. UCI har fuld tillid til dets ansatte på dette område.” skriver UCI.

 

UCI lover dog at ville starte en undersøgelse i forhold til de emails, der muligvis er blevet videresendt.

 

Læs også
Vingegaard kommer med positive meldinger

 

”Vi vil undersøge, om de emails, der i 2015 blev sendt til en ekstern konsulent, er blevet videresendt til en tredje part og brugt på en måde, der ikke var efter hensigten.”

 

Prudhomme ikke tilfreds

Løbsdirektøren for Tour de France Christian Prudhomme er ikke umiddelbart tilfreds med situationen og mener, at UCI er nødt til at komme med en bedre forklaring på, hvorfor Barfield valgte at kontakte Gibbings under sidste års Tour de France. Han mener desuden, at det er nødvendigt med en uafhængig instans til at håndtere problematikken omkring mekanisk doping, og at UCI altså ikke børe varetage den opgave selv.

 

“Forstår du, i sportens verden, som det ser ud i dag, møder du skandaler på tværs af de forskellige discipliner. Sporten som sådan har brug for en reformering. Der er nødt til at være en uafhængig instans til at udføre kontrollerne,” siger Prudhomme til Stade 2 og fortsætter: ”En uafhængig instans er nødvendig for at gøre op med korruption - hvad det end måtte være - det kan sportsforbundene ikke selv gøre.”

 

Tidligere på året gjorde Prudhomme det klart, at den øgede indsats i kampen mod mekanisk doping var en af forudsætningerne i forhandlingerne med UCI om WorldTour-strukturen, der står på i øjeblikket. Til Stade 2 beklager han sig blandt andet over, at UCI havde kontrolleret for mekanisk doping under U23 Liège-Bastogne-Liège, men ikke under eliteløbet weekenden efter.

 

Prudhomme fortæller også, at han under Critérium de Dauphiné havde en snak med Barfield omkring, hvorfor termiske kameraer ikke er en del af UCIs kontrolprocess, noget der er blevet kritiseret fra flere sider, blandt andet af eks-rytteren Paolo Bettini og den tidligere Tour de France-vinder, Greg Lemond.

 

UCI testede allerede for mekanisk doping i 2015-sæsonen, men har i år intensiveret deres inspektioner ved hjælp af en ny testmetode udviklet i samarbejde med Typhoon E-bike.

 

I januar blev Femke Van den Driessche som første tilfælde afsløret med en skjult elektrisk motor i sin reservecykel i forbindelse med VM i cykel cross for U23-ryttere, og spørgsmålet har siden været, om det skal ses som en enlig svale, eller om det er noget, der trækker rødder længere tilbage.

 

DEL
INFO
Doping
Nyheder
UCI
Nyheder
ASO
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Flèche Wallonne Fémi...(1.WWT) 17/04

La Flèche Wallonne(1.UWT) 17/04

La Flèche Wallonne Fémi...(1.WWT) 17/04

La Flèche Wallonne(1.UWT) 17/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?