Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Optakt: 19. etape af Tour de France
21. juli 2017 12:28 af Emil AxelgaardFoto: Sirotti

Warren Barguil gjorde med en storslået etapesejr Tour de France næsten helt uvirkelig god for et Sunweb-mandskab, der mødte op med ret beskedne ambitioner, men det var alligevel Chris Froome, der endte som dagens store vinder. Selvom han ikke kunne gøre den forskel, han og mange andre havde forventet, sikrede han sig reelt den samlede sejr og skal nu blot overleve tre etaper, startende med fredagens meget lange rejse til Marseille, hvor der kan ventes hård kamp mellem sultne sprinterhold og ambitiøse udbrydere.

Ruten

I gamle dage, hvor der næsten altid var en enkeltstart på næstsidste dag, var det ikke usædvanligt, at den sidste fredag bød på en flad etape. Dengang havde den imidlertid som regel det formål at bringe feltet mod nord og tættere på Paris. I år genindføres traditionen med både en enkeltstart 24 timer og en sprinteretape 48 timer inden finalen, men denne gang tjener sidstnævnte et helt andet formål. Faktisk er dens opgave at føre feltet den helt forkerte vej, væk fra Paris og mod Marseille, hvor der er lagt op til en stor klassementsfinale på en spektakulær enkeltstart bare dagen inden afslutningen. Derfor skal der tilbagelægges adskillige kilometer fra Alperne ned mod byen ved Middelhavskysten, og det foregår via en oplagt mulighed for sprinterne på løbets længste etape.

 

I alt skal der tilbagelægges hele 222,5 km mellem Embrun og Salon-de-Provence, og de går stort set alle direkte mod sydvest med kurs fra Alperne mod Marseille. Startbyen, der var rammen om den meget hårde enkeltstart i Touren for fire år siden, ligger i bjergene, og derfor er starten ikke helt nem. Indledningsvist er det småkuperet, og efter 26 km når man toppen af kategori 3-stigningen Col Lebraut (4,7 km, 5,8%). Efter en 10 km lang nedkørsel rammer man dernæst kategori 3-stigningen Cote de Breziers (2,3 km, 5,6%), hvor top efter 43 km leder direkte ind på den ikke-kategoriserede Col de Sairaut.

 

Efter 50,5 km runder man toppen, og det markerer afslutningen på de væsentligste udfordringer. De næste 40 km falder alle svagt ned mod byen Pipin, hvorefter det over 13 km stiger med 1,9% i gennemsnit. Dernæst følger endnu en småkuperet strækning med lidt fladt, en nedkørsel og en let stigning, der fører op til den indlagte spurt, som er placeret efter 136,5 km. De sidste 1500 m stiger med ca. 3% og foregår på en let snoet vej. Derfra falder det hovedsageligt over de næste 30 km, inden man skal op over kategori 3-stigningen Col du Pointu (5,8 km, 4,1%). Fra toppen resterer 45 km, der først består af en nedkørsel og dernæst en flad afslutning, der føret det sidst stykke mod vest og syd ned til målbyen lige nord for Marseille. Her venter en let faldende finale, hvor det går svagt nedad i de sidste 5 km. Finalen er enormt teknisk, idet der efter 3 km-mærket først er to rundkørsler, dernæst to skarpe sving umiddelbart efter hinanden og siden et skarpt sving lige inden den røde flamme. Til slut venter yderligere to helt skarpe sving med bare 600 og 400 m til stregen, der er at finde på en bare 6 m bred vej.

 

Salon-de-Provence var sidst vært for et stort cykelløb ved sidste års Paris-Nice, hvor Alexey Lutsenko med en imponerende solopræstation snød Alexander Kristoff og Michael Matthews for en etapesejr. Inden det lagde man i 2001 asfalt til en massespurt i Middelhavet Rundt, som blev vundet af Jimmy Casper foran Jan Svorada og Jaan Kirsipuu.

 

Etapen og vores live-opdatering starter klokken 12.30.

 

 

 

 

 

Vejret

Efter et par dage med lidt mere tålelige temperaturer i Alperne bliver varmen igen et tema på den lange tur mod Marseille. Fredag byder kun på ganske gå skyer og en temperatur i mål på hele 31 grader. De vil være en jævn vind fra sydvest, hvilket giver mod- og sidemodvind hele dagen. I finalen vil der være modvind frem til de svinget med 1200 m til stregen, hvorefter der hovedsageligt vil være sidevind.

 

Analyse af 18. etape

Den er hjemme! Det kan godt være, at Chris Froome ikke kunne levere den magtdemonstration, som han helt sikkert havde regnet med, da han iværksatte sit storslåede offensiv kort før den lille nedkørsel på Izoard og dermed missede muligheden for at vinde en bjergetape i årets Tour, men i det store billede er det næppe noget, han ligger søvnløs over. Med dagens præstation har briten nemlig reelt sikret sig sin fjerde Tour de France-sejr, og det er kun uheld eller helbredsproblemer i løbets tre sidste dage, der kan forhindre ham i igen at trone øverst på podiet, når feltet ruller ind i Paris på søndag.

 

Der resterer naturligvis stadig en af løbets nøgleetaper, enkeltstarten i Marseille, men det har hele tiden været klart, at kun Richie Porte ville have haft en chance for at fravriste Froome en førertrøje på tidskørslen. Han er i den gunstige situation, at han ikke blot sammen med Primoz Roglic er favorit til at vinde etapen, alle hans konkurrenter er også i bedste fald middelmådige i kampen mod uret. Selvom enkeltstarter i den tredje uge af en grand tour altid handler mere om friskhed end tempoevner, er der ingen grund til at antage, at briten ikke vil vinde mindst et minut på samtlige ryttere i top 10 og dermed ende løbet med en ganske komfortabel sejrsmargin.

 

I den sammenhæng er der grund til at slå en ting fast med syvtommersøm: Uran er ikke en trussel mod Froome! Adskillige danske og internationale medier har sværmet omkring den vildfarelse, at colombianeren har en chance for at køre lige op med briten. Det er imidlertid i bedste fald udtryk for glemsomhed, i værste fald for, at man reelt ikke har fulgt mange af de store løb i de sidste to år. Ja, Uran var en fabelagtig enkeltstartsrytter i 2014, hvor han knuste rivalerne i Giroen, men siden 2015 er det gået ned ad bakke. Specielt efter skiftet til Cannondale har han udviklet sig til den af klassementsrytterne, der er svagest i kampen mod uret. Man behøver blot at studere hans resultater fra dette forår, hvor han har klatret fremragende - det er bl.a. derfor, at vi gav ham en stjerne i vores indledende favoritvurdering - og derfor var i spil til klassementet i flere af de største ugelange etapeløb. Hver gang gik det dog helt galt i kampen mod uret, hvor han tabte tid til næsten alle konkurrenterne.

 

Også Romain Bardet er blandt de svageste i kampen mod uret, men er normalt en anelse bedre end Uran. De er dog relativt jævnbyrdige, og løbets andenplads vil i høj grad blive afgjort af friskhed. Her har Bardet imidlertid et overtag. Ingen af dem har vist reelle svaghedstegn, men Bardet har en fremragende historik i den tredje uge af grand tours - og intet tyder på, at det forholder sig anderledes denne gang. Hvis alt går som normalt, bør franskmanden derfor ende løbet som nummer 2 igen, mens Uran må tage til takke med tredjepladsen - hvilket i lyset af hans defensive kørsel på jagt efter podiet helt sikkert også er tilfredsstillende.

 

Bardet vil nok være mere skuffet - han har trods alt været der tidligere - men hvis man forud for løbet havde tilbud ham endnu en andenplads, havde det nok alligevel været svært for at afslå. Alligevel var han denne eneste, der viste viljen til for alvor at udfordre Froome. Aru havde ikke benene og Uran ikke modet, men Bardet angreb utrætteligt. Man må imidlertid tage hatten af for en kørelyst, der aldrig svigter. Og heldigvis er Bardets tidens mest lysende eksempel på, at angreb betaler sig - også selvom Froome var for svær en modstander denne gang.

 

Alt gik dog ikke helt efter Skys hoved. Man viste tydeligt undervejs, at man ingen grund så til at risikere den samlede sejr ved at bringe bonussekunderne i spil, men da Ag2r som ventet tog affære, var det tydeligt, at Froome følte sig overbevist om, at han kunne vinde etapen. Det mislykkedes, selvom han for første gang i årets løb lancerede et storstilet angreb, hvor han gav den 100%, og det var naturligvis en lille bet. Samtidig ser det svært ud at få to mand på podiet. Det så egentlig ud til at være lidt et tilfælde, at Mikel Landa fik lov at snige sig væk, men da først hullet var slået, så Froome en fordel ved at have sin holdkammerat i front. Det kunne have givet baskeren en reel mulighed for at køre sig i top 3, men 1.07 op til Uran er nok mere, end der kan hentes i Marseille. Vi glæder os dog meget til at se baskeren i kampen mod uret. Tidligere var han mildt sagt ringe i disciplinen, men efter skiftet til Sky har han taget kvantespring. Han kørte en flot enkeltstart i Giroen allerede sidste år, mens han i år kørte overraskende flot på tidskørslerne, selvom de begge kom på et tidspunkt, hvor han var ude af klassementet. På lørdag har han reelt noget at køre for, og vi får dermed en reel udmåling af hans nuværende styrke i disciplinen.

 

Set i et længere perspektiv har Froome imidlertid grund til at være en anelse bekymret. Ganske vist vinder han løbet igen, men det har været hans hidtil mindst overbevisende præstation. Det må være lidt tankevækkende, ikke mindst i lyset af at hans værste rivaler Richie Porte og Nairo Quintana hhv. udgik og underpræsterede voldsomt. Specielt er det meget realistisk at forestille sig, at Porte ville have været i stand til rent faktisk at slå sin kaptajn, hvis ikke han havde været så uheldig på nedkørslen fra Mont du Chat.

 

Problemet er, at det ikke er en enlig svale. Tværtimod kommer det efter et år, hvor han fra start har været betydeligt under vanlig standard gennem hele sæsonen. Det er for tidligt at drage alt for forhastede konklusioner, men det er klart, at Froome i en alder på 32 nærmer sig det tidspunkt, hvor hans niveau begynder at falde. Har vi set de første tegn i år? Vi ved det ikke, men det er en nærliggende tanke efter en Tour, hvor han har været langt fra sit tidligere niveau.

 

Det kan man til gengæld ikke sige om Fabio Aru. I løbets første uge var den italienske mester måske bedre end nogensinde tidligere, men det endte som en meget atypisk grand tour for Astana-kaptajnen. Hidtil har han styrke altid været hans evne til at blomstre i den tredje uge, men denne gang er det gået lige omvendt. Allerede på Foix-etapen kunne man ane de første svaghedstegn, og efter i går var det ret tydeligt, at dagen i dag ville handle om overlevelse. Hans store tro på sig selv - en af hans store styrker - fik ham stadig til at voldsomt i offensiven og sende hovedparten af sine hjælpere i udbrud med henblik på et senere angreb, men som man kunne vente, svigtede benene i sidste ende. Han har nu udsigt til at ende på femtepladsen - fjerdepladsen, hvis Landa ikke er i stand til at konfirmere sin forbedrede tempoevner - og selvom han helt sikkert havde takket ja til det tilbud for to måneder siden, kan det nu ikke betragtes som en skuffelse. At han denne gang har toppet for tidligt, kan imidlertid med stor sandsynlighed tilskrives den meget specielle forberedelse, hvor han har jagtet formen desperat. Havde han kunnet planlægge sin formtop ideelt, havde vi sandsynligvis set et mere ”normalt” mønster fra Aru. Efter sidste års nedtur må han dog være lykkelig: det er lykkedes ham at overbevise den italienske presse om, at han vitterligt er en stor grand tour-rytter.

 

Det samme er Dan Martin, der stadig må begræde det dumme styrt i Chambery. Ikke blot kostede det ham måske etapesejre på både 9. og 12. etape, det kostede ham også chancen for i hvert fald at have været i spil til podiet. Bardet og Uran har været et niveau over ham i bjergene, og det havde under alle omstændigheder været svært, men ingen kan vide, hvordan det var gået, hvis ikke hans krop havde skullet bruge kræfter på at komme sig. Under alle omstændigheder kostede det ham en stensikker top 5, som han nu i stedet må jagte næste år. Resultatet er dog en konfirmering af, at hans beslutning om at flytte til de høje bjerge i Andorra har gjort ham til en reel grand tour-rytter - og endda uden at have kostet ham hans Ardennerkick, hvilket ellers var en stor frygt, da han gik i gang med projektet.

 

Hvis Martin har oplevet fremgang, er det dog intet at regne i forhold til det, vi har været vidne til hos Warren Barguil. Efter et forår, der bød på et hoftebrud i Romandiet Rundt, stillede han til start med usikkerhed om, hvorvidt han overhovedet kunne komme til Paris. Nu ender han med to etapesejre, en bjergtrøje og en 10. plads i klassementet - Contador vil gå forbi på enkeltstarten - og dermed opnår han paradoksalt nok sit bedste samlede resultat i det eneste år, hvor han slet ikke havde ambitioner i den overordnede stilling. Han er bestemt ikke det eneste eksempel på, at angrebsiver kan ende med en top 10-placering - tænk på Bardet i 2015 eller Navarro i 2013 - men det er helt sikkert ikke noget, han havde den fjerneste ambition om i Düsseldorf ved løbets start. Han har imidlertid allerede nu gjort det klart, at der ikke bliver nogen gentagelse af denne tilgang i 2018: næste år går han efter klassementet fra start.

 

Det kan naturligvis give en konflikt med Tom Dumoulin, der ligeledes må have blikket rettet mod Touren, men den vil man helt sikkert forsøge at løse, når man kender ruterne. Foreløbig kan man glæde sig over, at man har en evne til at vende tingene rundt på imponerende vis. For to år siden var det Dumoulin, der efter en skade stillede til start i Vueltaen helt uden ambitioner og alligevel endte med et samlet topresultat. Tilsyneladende har Sunweb en fantastisk evne til at forvandle brækkede knogler til grand tour-succes et par uger senere!

 

I det hele taget er Sunweb Tourens helt store overraskelse. Forud for løbet var håbet en etapesejr til Michael Matthews, der samtidig havde en meget lille chance for at gå efter den grønne trøje, mens forhåbningerne til Barguil var begrænsede. Nu kan man køre til Paris med minimum fire etapesejre, to af løbets fire trøjer samt en mand i top 10. Det er svært at erindre et hold, der har overrasket så markant i Touren, og det kommer som endnu en bekræftelse på, at meget gøres rigtigt på det tyske hold. Selvom man stadig kigger til andre hold som feltets grand tour-kandidater, kan man konstatere, at holdet med stor succes har forvandlet sig til sprinter- og klassikerhold til et mandskab med fokus på grand tours og hårdere løb, og man kan se tilbage på en Giro-sejr samt en drømme-Tour. Spørgsmålet er nu, om Dumoulin kan holde momentum gående i Vueltaen…

 

Simon Yates sikrede sig reelt den hvide trøje, selvom han som ventet kom under pres fra Louis Meintjes. Som altid er sydafrikaneren blevet stærkere igennem hele løbet, mens Yates helt som forventet har haft det svært i de høje bjerge. En skuffende start for Meintjes samt ikke mindst dumme tidstab på nedkørsler og i sidevinden kostede imidlertid den sidste chance for at sikre sig en af sportens mest eftertragtede trikoter. Det i sig selv er naturligvis den største skuffelse, men mere bekymrende er det, at sydafrikaneren ikke har været stærkere end sidste år. Det kommer som nogen overraskelse efter en sæson, hvor han har været bedre end tidligere, og efter tidligere at have haft en gradvis og meget naturlig udvikling, der dog nu synes at have noget et foreløbigt plateau. Spørgsmålet er nu, om det ventede skifte til Dimension Data kan få ham til at komme tilbage på sporet.

 

Et par sidste kommentarer skal tilfalde Alberto Contador og Darwin Atapuma. Var vi i dag vidne til Contadors sidste bjergetape i Touren? Det virker nærliggende. Selvom han selv har benægtet de rygter, der blev startet af sportsdirektør Steven De Jongh og insisterer på, at han endnu ikke ved, om han vender tilbage næste år, tyder alt på, at han i 2018 vil give Giroen og Vueltaen et sidste skud, inden han indstiller karrieren. Contador vil aldrig stille til start i en grand tour, hvis han ikke kan køre med om de sjove placeringer i klassementet. Årets løb må have lært ham, at Touren nu er uden for hans rækkevidde, og da Segafredo samtidig er ivrige efter at se ham i Giroen, er konklusionen nærliggende. Foreløbig skal han dog bekræfte, at han vitterligt har tænkt sig at udnytte sin option på at kunne forlænge karrieren med en sæson.

 

Det er svært ikke at have medlidenhed med Atapuma. Colombianeren en nu utallige gang blevet hentet til allersidst på stor bjergetaper i grand tours. Det skete i Giroen og Vueltaen sidste år, og i dag gentog det sig i Touren. Det var meget svært ikke at få en følelse af deja-vu til 20. etape i sidste års Vuelta, hvor det var Pierre Latour, der akkurat knuste hans drømme. Den sejr være lige på trapperne for colombianeren, der efter et skadesramt forår alligevel fandt formen i tide til igen at præge etaperne i de højeste bjerge, hvor han trives som få andre.

 

Favoritterne

Som sagt har Froome nu reelt sikret sig Tour-sejren, men som Marcel Kittel kan skrive under på, kan farerne dukke op, hvor man mindst venter det. Det kunne eksempelvis være på løbets længste etape, der i kraft af distancen vil sikre, at benene er ekstra trætte på lørdagens enkeltstart. Han kan imidlertid glæde sig over, at modvinden betyder, at stressniveauet vil være mindre og risikoen for splittelse nærmest ikke-eksisterende. Det ændrer dog ikke på, at han stadig skal helskindet til Salon-de-Provence, og Froome selv ved fra Dauphiné i 2014, Touren i 2014 og Vueltaen i 2015, at alt kan ruineres på et splitsekund.

 

Mens etapen for Sky handler om overlevelse, er det for mange andre hold et spørgsmål om liv eller død. Alt for mange hold har stadig ikke vundet en etape, og har man ikke enten en sprinter eller en enkeltstartsspecialist, er dette sidste chance. Samtidig befinder man sig i et terræn, der er svært nok til, at sprinterholdene skal stramme sig an for at holde det samlet, men let nok til, at snart sagt alle friske ryttere i feltet reelt set kan tro på en sejr. Det betyder, at der er lagt op til krig, og man kan glemme alt om en stille start på etapen, som vi har været vidne til det på hovedparten af de flade ruter i årets løb.

 

Havde Kittel været med endnu, havde udbruddet paradoksalt nok haft en bedre chance. I det tilfælde ville mange af de øvrige sprinterhold nok have været mere ivrige efter at få en mand i udbrud end at havne i en situation, hvor de skal jagte. Nu tror samtlige sprintere i feltet imidlertid på, at de kan vinde etapen, og det betyder, at interessen for at kontrollere vil være langt, langt større. På den anden side ved de også alle, at en massespurt langt fra er et sikkert udkomme, og de vil derfor gå med livrem og seler. Det betyder, at de både vil køre offensivt og sende folk med i udbrud og samtidig være klar til at jagte, hvis det skulle glippe.

 

Alt vil derfor afhænge af, hvem der kommer afsted efter det, der helt sikkert vil være en meget hektisk, hurtig og aggressiv start. Da sprinterholdende vil markere hinanden skarpt, er det meget sandsynligt, at vi enten får en gruppe, hvor de næsten alle er repræsenteret, og i så fald vil gruppen køre hjem med en meget stor margin, mens feltet ruller til mål. Alternativt vil vi få et udbrud uden de vigtigste sprinterhold, og sker det, bliver vi vidne til en intens jagt. På dette tidspunkt i en grand tour er det langt sværere at hente et udbrud, specielt på en så lang og kuperet rute som denne. Modvinden giver feltet en klar fordel, men historien er fyldt med eksempler, hvor selv den mest desperate jagt er fejlet. I dette scenarium vil det derfor blive en meget intens og hurtig etape, hvor det enten kan blive en spurt eller en udbrudssejr.

 

Begge scenarier er meget sandsynlige, men vi tror mest på en massespurt. Det skyldes, at Dimension Data, Sunweb, Cofidis, Lotto Soudal, LottoNL-Jumbo og måske Trek alle må tro meget på deres hurtige folk, og der er derfor mange hold, der reelt lugter en etapesejr. Specielt Sunweb er ekstremt stærke, og de er fyldt med selvtillid. Alene deres indsats vil gøre en kæmpe forskel i jagten på et udbrud. Vi tror derfor, at det bliver samlet.

 

Det betyder dog ikke, at alle sprintere er med hjem. BMC har udsigt til at komme tomhændede hjem, hvis ikke de kan tage en udbrudssejr i morgen. Måske vil de prøve at udnytte vinden til at skabe splittelse, men det burde ikke være muligt under disse forhold. Deres bedste chance er derfor at lægge pres på på den sidste stigning og fremkalde en situation, hvor Greg Van Avermaet kan vinde. Det kan enten ske ved at sende belgieren afsted i en sen offensiv eller at skabe en situation, hvor han faktisk kan overraske i en spurt. Finalen er meget teknisk, og det handler derfor mere om positionering end spurtstyrke. Det kan give belgieren en mulighed, hvis løbet har været tilstrækkeligt hårdt. Derfor kan tungere folk som Dylan Groenewegen få svært ved at hænge på.

 

I sidste ende tror vi som sagt mest på en spurt i et træt felt, der muligvis er reduceret efter en lang og hård dag. Samtidig skal man notere sig den tekniske finale, der gør lead-outs til alfa og omega. Det får os til at gøre noget, vi ville have forsvoret kunne ske: at pege på Edvald Boasson Hagen som favorit til en flad spurt i Tour de France. Nordmanden har imidlertid været ganske tæt på sejren flere gange, og dette er muligvis hans hidtil bedste chance. Han har tre fordele. For det første har han spurtet bedre end tidligere, og han har faktisk haft en topfart, der har gjort ham konkurrencedygtig. Eksempelvis var han klart hurtigst på 16. etape. Derudover har hans Dimension Data-tog været i særklasse, og specielt Reinardt van Rensburg og Scott Thwaites vil spille en nøglerolle efter et hårdt løb som dette. Det er helt afgørende i denne tekniske finale. Endelig er han tydeligvis langt friskere end mange af de andre sprintere, og han er i forvejen mere holdbar. Det giver ham en klar fordel efter et hårdt løb som dette. Samlet set er der gode muligheder for, at Boasson Hagen vil kunne vinde en spurt, og det gør ham til vores favorit.

 

Normalt ville vi heller aldrig pege på Michael Matthews som mulig vinder af en flad spurt. Af stort set de samme årsager som for Boasson Hagen har han imidlertid en stor chance denne gang. Også han er friskere og mere holdbar end rivalerne, han er tydeligvis i sit livs form, og han har spurtet bedre end tidligere. Helt afgørende bliver hans lead-out dog i den tekniske finale. Sunweb har enten kørt flot eller rædselsfuldt, og det bliver derfor essentielt, at de rammer dagen. På papiret er Nikias Arndt guld værd efter et hårdt løb som dette, og kan han ”naile” sit lead-out, er Matthews hurtig nok i en teknisk finale, hvor positionering er afgørende.

 

Sammen med Dylan Groenewegen er André Greipel løbets hurtigste rytter, men han har hidtil ikke kunnet få det til at fungere. Ved at overleve stigningen i tirsdags viste han imidlertid, at formen fortsat er god i den tredje uge, hvilket som regel er tilfældet for den store tysker. Det betyder ikke, at der er garanti for, at han vil overleve stigningen, men det giver ham en god chance. Den største udfordring er dog den tekniske finale, der bestemt ikke passer ham godt. Tabet af Marcel Sieberg er i den sammenhæng en mindre katastrofe, men han har dog stadig Jurgen Roelandts, der er en af feltets bedste lead-out men. Kan belgieren gøre det optimalt og få Greipel godt igennem svinget, bør han i teorien være den hurtigste.

 

Nacer Bouhanni har været dybt frustreret over ikke at have fundet benene efter sit styrt i Yorkshire. Hans flotte opkørsel på 16. etape og hans præstation i Rodez vidner dog om, at det ikke er helt skidt. Det er mere topfarten end holdbarheden, det har knebet med, og han har derfor gode muligheder for at sidde med i finalen. En teknisk finale som denne passer ham helt perfekt, da han positionerer sig som få. Han har et godt kick efter et sent sving, og med Christophe Laporte ved sin side kan han derfor sagtens vinde denne etape.

 

Den tekniske finale er til gengæld ikke god for John Degenkolb, der altid har haft det svært i positionskampen. Tyskeren har til gengæld glæde af, at løbet vil være hårdt, og at vi er langt henne i løbet. Han har ingen problemer med at overleve stigningerne, og han er i teorien hurtigere end folk som Boasson Hagen og Matthews. Alt afhænger af, om det vil lykkes Koen De Kort at få ham positioneret ordentligt. Lykkes det, er han hurtig nok til at få revanche efter den store skuffelse i tirsdags.

 

Etapen passer perfekt til Sonny Colbrelli. Han er normalt ikke hurtig nok i en flad spurt, men han er en meget holdbare sprinter. I Paris-Nice vandt han en massespurt efter et hårdt løb, og på papiret er han mindst lige så hurtig som Boasson Hagen og Matthews. Normalt er han også i sit es i en teknisk finale, men i dette løb har hans positionering været skidt. En sejr kræver, at han denne gang får placeret sig bedre, end han har gjort hidtil.

 

Sammen med Greipel er Dylan Groenewegen ubetinget løbets hurtigste mand. Den unge hollænder har kørt nogle fremragende spurter i år og har flere gange været hurtigere end Kittel. Hver gang har han imidlertid været skidt placeret, og han har været tvunget til at komme bagfra. Hans tog har slet ikke fungeret, og det vil blive dyrt i en teknisk finale som denne. Dertil kommer, at han blandt sprinterne er den dårligste klatrer og ikke nødvendigvis vil være med hjem endsige frisk nok til at nå sin vanlige topfart.

 

Alexander Kristoff fortjener også en kommentar. Normalt ville dette være en helt perfekt etape for ham: lang, hård og med en teknisk finale sent i en grand tour. Han styrtede imidlertid slemt i onsdags, og i dag var han i store smerter. Det synes usandsynligt, at han kan nå at komme sig nok til at vinde en etape, men Kristoff er en hård nyser, man aldrig helt kan afskrive.

 

Også Greg Van Avermaet, Danilo Wyss, Davide Cimolai, Daniele Bennati, Ben Swift, Fabio Sabatini, Rudiger Selig, Rick Zabel, Marco Haller, Christophe Laporte Thomas Boudat, Adrien Petit, Romain Hardy, Pieter Vanspeybrouck, Andrea Pasqualon og Dion Smith kan alle ende med at blande sig i spurten afhængig af egen overlevelse eller deres kaptajners skæbne,

 

Som sagt er der gode muligheder for et udbrud, og vi vurderer deres chance til at være 30-40%. Med en hård bakke tidligt på en etape skal man være ganske stærk, hvis ikke udbruddet mod forventning kører tidligt, men i finalen på sådanne etaper, er det altid lidt et lotteri, at gøre det færdigt. Vi vil dog pege på Greg Van Avermaet, Jan Bakelants, Daniele Bennati, Stefan Küng, Danilo Wyss, Ben Swift, Jens Keukeleire, Daryl Impey, Michael Albasini, Stephen Cummings, Zdenek Stybar, Jay McCarthy, Maurits Lammertink, Tony Gallopin, Tiesj Benoot, Thomas De Gendt, Paul Martens, Sylvain Chavanel, Alberto Bettiol, Pieter Vanspeybrouck, Romain Hardy og Pierre-Luc Perichon som gode kandidater

 

Feltet.dks vinderbud: Edvald Boasson Hagen

Øvrige vinderkandidater: Michael Matthews, André Greipel

Outsidere: Nacer Bouhanni, John Degenkolb, Sonny Colbrelli, Dylan Groenewegen, Alexander Kristoff

Jokers: Greg Van Avermaet, Ben Swift, Daryl Impey, Michael Albasini, Jay McCarthy, Tony Gallopin, Alberto Bettiol, Pierre-Luc Perichon

 

HVER DAG UNDER TOUREN GIVER UNIBET DIG MULIGHED FOR AT VINDE 50.000 KRONER - ENDDA GRATIS! UNIBET KALDER DET BETTIME, ALT MAN SKAL GØRE ER AT GIVE SIT BUD PÅ VINDERTIDEN PÅ EN ETAPE. HOS FELTET.DK GÆTTER VI MED OG TROR, AT VINDERTIDEN BLIVER: 05.17.27. LÆS MERE OM KONKURRENCEN OG DELTAG I UNIBETS BETTIME!

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »