Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Optakt: 1. etape af Adriatica Ionica Race
19. juni 2018 20:50 af Emil AxelgaardFoto: Sirotti

Scenen er smuk og rammen spektakulær, når historiens første udgave af det ambitiøse Adriatica Ionica Race indledes med en pandekageflad holdtidskørsel ved Adriaterhavet.  Selvom eventuelle tidsgevinster kan ende med at spille en meget lille rolle efter fredagens brutale kongeetape, skal klassementsrytterne være vågne fra start, da der kan vindes vigtig tid allerede på førstedagen på en rute, der er som skabt til de største wattmonstre.

Ruten

Den første udgave af det spritnye løb indledes på spektakulær vis med en af sportens smukkeste discipliner. I stedet for en enkeltstart har arrangørerne valgt, at tempoudfordringen i årets løb skal være en holdtidskørsel, og dermed er der lagt op til, at 1. etape allerede er en nøgleetape. De store specialisthold vil slikke sig om munden ved udsigt til en pandekageflad rute ved den italienske adriaterhavskyst, hvor de over 23,3 km med deres mange watt kan vinde den første tid i kampen om den samlede sejr.

 

I alt skal det tilbagelægges 23,3 km mellem Ciclabile del Piave og Lido di Jesolo i det nordøstlige Italien. Etapen kunne ikke være meget enklere, da den bevæger sig mellem 2 og 5 m over havets overflade og dermed er stort set helt flad. Fra start kører man mod sydøst ad en lang, lige, flad vej, hvor der først på den anden halvdel kommer enkelte bløde sving. Med mindre end 10 km igen drejer man mod syd for at køre det sidste stykke ud mod kysten, hvor man drejer mod sydvest for at følge den helt flade kystvej ind til Lido di Jesolo. De sidste kilometer er helt uden sving.

 

Etapen byder på i alt 17 højdemeter.

 

Lido di Jesolo blev besøgt af Giroen i 2015, hvor Sacha Modolo slog Giacomo Nizzolo og Elia Viviani i en massespurt.

 

 

 

Vejret

De mange solhungrende turister ved Adriaterhavet får stillet deres sult onsdag. 1. etape vil blive afviklet under en skyfri himmel og i en temperatur på hele 31 grader. Der vil blot være en let vind fra øst, hvilket giver sidemodvind på det meste af etapen og sidemedvind på det sidste stykke langs kysten.

 

Favoritterne

Allerede fra start vil vi se de første tidsforskelle, for selvom afstandene på et fladt holdløb aldrig er voldsomt store, vil den store niveauspredning mellem WorldTour-holdene og de mindre mandskaber betyde, at mange kan tabe nogen tid allerede denne dag. Ruten er nemlig skabt til de store motorer, og dermed er der lagt op til en etape, hvor det er de virkelige specialister, der skal slås om sejren.

 

Feltet er imidlertid præget af, at ingen er mødt op med meget tempostærke mandskaber. Det er tydeligt, at de fleste i holdudtagelsen har lagt væk på bjergene og/eller spurterne, og holdtidskørslen synes at have været lidt af en eftertanke. Samtidig er der kun et af de virkelige specialistmandskaber til start, og det gør løbet til en ganske åben affære - i hvert fald i kampen om andenpladsen.

 

Der bør nemlig ikke være megen tvivl om, at Quick-Step er favoritter. Belgierne er de eneste blandt de etablerede topmandskaber, der har prioriteret at stille til start i Italien, og selvom de ikke er her med A-holdet til denne disciplin, har de det på papiret stærkeste mandskab. Kasper Asgreen og Niki Terpstra er to store motorer, og også Davide Martinelli er en kraftfuld fyr, selvom han ikke længere kan regnes som specialist. Dertil skal lægges Elia Viviani, der med sin banebaggrund er en glimrende holdløbsrytter. Jhonatan Narvaez, James Knox og Alvaro Hodeg kan måske ikke bidrage med det store, men i et felt, hvor ingen er stærke på alle pladser, bør det kunne række til sejr.

 

Den værste trussel må være Trek-Segafredo. Amerikanerne har ganske vist haft tradition for nærmest kronisk af skuffe i denne disciplin, men i Dauphiné overraskede de positivt med et topresultat. Fra det løb har man her holdets motor Fabio Felline, der allerede synes at være i god form efter sin sygdomspause, og også Gianluce Brambilla var med ved den flotte kørsel i Frankrig. Holdet bliver ikke svagere af at have Giacomo Nizzolo på holdet, selvom den italienske sprinter gør debut efter en lang skadespause, og også Jarlinson Pantano er en solid temporytter. Den øvrige del af holdet med Eugenio Alafaci, Peter Stetina og Nicola Conci er måske ikke imponerende, men med så stærk en kerne bør holdet være med helt i front.

 

Det siger en del om feltets styrke i denne disciplin, at vi nævner Dimension Data som en af favoritterne. Sydafrikanerne ender ofte næsten sidst, men her er de faktisk glimrende stillet til en flad rute som denne. Stephen Cummings er en fremragende motor, der bakkes op af Mark Cavendish, Mark Renshaw og Reinardt Van Rensburg, der altid har været gode i disciplinen. Den øvrige del af holdet med Ryan Gibbons, Jay Thomson og Nickolas Dlamini har god power på flad vej. Lider holdet ikke for meget under kun at være seks mand, vil de være med helt fremme.

 

Androni har bestemt ikke været kendt som specialister, men italienerne har et meget stærkt hold med flere gode navne. Med en meget lignende trup blev de nr. 6 på holdløbet i Coppi e Bartali, og de burde således være i stand til at blande sig her også. Davide Ballerini, Mattia Cattanaeo og Marco Frapporti burde kunne udgøre en fin base, og taber man ikke for meget på grund af klatrerne Rodolfo Torres, Ivan Sosa og Alessandro Ballerini samt den ikke specielt tempostærke Francesco Gavazzi kunne de meget vel ende som det bedste af holdene uden for WorldTouren.

 

Det svage felt tvinger os næsten til også at nævne UAE Team Emirates, selvom araberne er her i en svag formation primært bestående af de fire klatrere Darwin Atapuma, Edward Ravasi, Valerio Conti og Simone Petilli, der ikke har meget af bidrage med. Holdet har imidlertid i Simone Consonni og Ben Swift et par stærke fyre til det flade terræn, og alene det forhold, at de er blandt de få, der ofte kører disciplinen, bør betyde, at de i det mindste ender langt fremme.

 

Gazprom-Rusvelo var engang nærmest et halvt banehold og var den gang altid med fremme på holdløbene. Det er imidlertid nogen tid siden, og i dag er holdet et mere klassisk landevejshold. Med motorer som Nikolay Trusov, Alexander Porsev, Sergey Shilov og Stepan Kurianov har man imidlertid en rimelig kerne, der skal hjælpe holdets klatrere Artem Nuch, Ildar Arslanov og Sergey Firsanov, og det burde give en tyngde, der kan række et vist stykke.

 

Måske kan det italienske landshold overraske. Matteo Trentin og Moreno Moser er i hvert fald gode i disciplinen, og Astanas sprinter Riccardo Minali har i det mindste en vis erfaring. Derudover kommer Francesco Lamon fra det italienske banelandshold, men holdet er hæmmet af, at de tre sidste ryttere er unge italienere, der primært er med for at lære.

 

Endelig kan det være værd at pege på Israel Cycling Academy. Holdet har ikke den store erfaring i disciplinen, men på papiret har de et af de mest kraftfulde mandskaber. Ben Hermans er en glimrende temporytter, og selvom Nathan Earle, Mihkel Raim, Kristian Sbaragli og Dennis Van Winden er alt andet end temporyttere, borger alene holdets styrke på flad vej for en vis kvalitet.

 

Feltet.dks vinderbud: Quick-Step

Øvrige vinderkandidater: Trek-Segafredo, Dimension Data

Outsidere: Androni, UAE Team Emirates

Jokers: Gazprom-Rusvelo, Italien, Israel Cycling Academy

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Søg på tværs af +50 webshops og få det største udvalg. 500.000 cykelprodukter samlet ét sted.

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Course by Le Tour de F...(1.WWT) 17/07

Tour de l'Abitibi - Coupe...(2.NCUP) 17/07-22/07

Tour of Qinghai Lake(2.HC) 22/07-04/08

Prueba Villafranca-Ordizi...(1.1) 25/07

Grand Prix Cerami(1.1) 26/07

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »