Feltet.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart.
ACCEPTÈR COOKIES » LÆS MERE »

Optakt: 1. etape af BinckBank Tour
07. august 2017 15:05:00 af Emil AxelgaardFoto: A.S.O.

Som det er fast tradition indledes BinckBank Tour med en flad etape, der på papiret ligner en oplagt sag for sprinterne. Hvert år er der risiko for sidevind på i det åbne hollandske terræn, men med udsigt til en flot sommerdag i det nordlige Europa ser det ud til, at et brag af en massespurt vil afgøre, hvem der skal være første mand i den hvide førertrøje.

Ruten

I de senere år har det været en tradition, at løbet er blevet indledte på hollandsk jord med en næsten helt flad etape, der har givet mulighed for, at sprinterne kan slås om den første førertrøje. Det vil også være tilfældet i år, hvor der venter en helt klassisk åbningsetape i det fladeste af de to værtslande. Hvert år er der altid tale om risikoen for sidevind på denne indledende etape, men da vinden sjældent spiller nogen stor rolle på denne tid af året, peger alt på, at en massespurt skal afgøre årets første etape.

 

I alt byder etapen på 169,8 km mellem Breda og Venray, og de er alle stort set helt flade. Straks fra start går det mod øst forbi den store by Tilburg, og den retning holdes det meste af dagen. Undervejs slår man en lille sløjfe mod nord for at køre uden om storbyen Eindhoven, men det giver ikke anledning til nogen variation i terrænets karakter. Herfra fortsættes videre mod øst, inden man til slut kører mod sydøst for at ramme målbyen Venray, der ligger i den ellers kuperede Limburg-provins.

 

Efter 121,1 km rammer man den afsluttende rundstrækning, og 6,9 km senere krydser man målstregen for første gang. Derefter afsluttes løbet med to omgange på den 20,9 km lange runde, der er flad som en pandekage og stort set uden sving. Faktisk kommer det sidste højresving med hele 6,9 km til stregen, og derefter får det ligeud mod øst hele vejen til mål, hvor kun et par rundkørsler med hhv. 1400 og 600 m til mål kan forstyrre ordenen. Det stiger ganske let på den sidste kilometer. På begge omgange vil der være en Primus Checkpoint-spurt på samme sted 16,5 km fra stregen, mens den gyldne kilometer indledes mod slutningen af første omgang, når man har ramt den lange opløbsstrækning, og der resterer i alt 23,4 km.

 

Venray har ikke været vært for et stort cykelløb tidligere i dette årtusinde.

 

 

 

 

Vejret

Hvert år frygter man sidevinden på den flade åbningsetape i Holland, men det bliver aldrig til det store. Det vil det heller ikke gøre i år, hvor man kan se frem til en smuk sommerdag med høj solskin og en temperatur på 24 grader. Der vil kun være en svag vind fra syd, hvilket giver sidevind på stort set hele etapen, også på hovedparten af rundstrækningen. Der vil være sidevind på den meget lange opløbsstrækning.

 

Favoritterne

Det er ikke uden grund, at BinckBank Tour har ry for at være lidt af et sprinterparadis, og årets første etape er en glimrende manifestation af dette. Etapen er en af de mange i det hollandsk-belgiske løb, der er flad som en pandekage, og da løbet altid byder på mindst tre af sådanne, er det ikke mærkeligt, at sprinterne altid valfarter til løbet i stort tal. Det er også tilfældet i år, og det betyder, at tanken om en massespurt bliver en selvopfyldende profeti. Der er altid så mange hold med planer om en samlet spurt, at det er meget svært at undgå det ventede scenarium

 

Hvert år er der snak om, at vinden måske kan skabe ravage, men det sker sjældent. Holland og Belgien er ganske enkelt så vindblæste på denne tid af året, at det er muligt at skabe den store splittelse, og det er meget svært at erindre blot en enkelt etape, hvor vinden for alvor har gjort en forskel. Det er før sket, at feltet er splittet undervejs, men da etaperne altid slutter med omgange på en rundstrækning, varer det sjældent ved. Derfor er flade etaper i løbet stort set altid sprinteretaper.

 

Det vil helt sikkert også være tilfældet på 1. etape. Som sagt har løbet ikke ry for at være specielt vindblæst, men det er dog sjældent, at der er så lidt vind, som det vil være tilfældet mandag. Her vil det være stort set vindstille, og da solen samtidig vil skinne fra en skyfri himmel, kan vi forvente et meget nemt løb. Alle ved, at det ender i en massespurt, og derfor giver det mening at spare på kræfterne til senere i løbet, hvor der er større muligheder for at få noget ud af anstrengelserne.

 

Med andre ord kan vi ende os en meget stressfri og begivenhedsfattig sprinteretape. Med undtagelse af wildcard-holdene, der speciel har blik på Primus spurtttrøjen, vil de fleste hold foretrække at holde sig i ro. Det er derfor forventeligt, at et udbrud med deltagelse af Wanty, Sport Vlaanderen og Roompot vil blive etableret på første kilometer, og at de med det samme vil få lov at opbygge et forspring. Herefter vil Quick-Step og Lotto Soudal, muligvis med hjælp fra LottoNL-Jumbo, Sky og FDJ, hurtigt komme frem, og udbruddet vil blive holdt i snor hele dagen. Mens de slås om de indlagte Primus-spurter, vil feltet nyde en rolig dag i solen, og det er først til allersidst, at der bil blive sat fart på. Det betyder også, at det er usandsynligt, at Den Gyldne Kilometer, der kommer relativt langt fra mål, vil spille nogen rolle, og al spænding vil derfor samle sig om finalen.

 

Problemet med sprinteretaperne i løbet er, at der er så mange sprintere til start - der er stort set ikke ét eneste hold, der ikke har en hurtig mand til start - og det betyder, at spurterne altid bliver ekstremt kaotiske. Løbet er kendt for at have nogle af de mest hektiske spurter overhovedet, og det betyder, at held altid betyder ufatteligt meget. Med udsigt til en meget let etape vil det kun blive langt være på denne etape, og vi kan blive vidne til et regulært kaos til sidst.

 

Selve spurten er meget atypisk for løbet, der typisk gør brug af meget kringlede finaler. Her er der tale om en ufatteligt lang opløbsstrækning, hvilket gør det helt perfekt for de store powersprintere, ikke mindst fordi spurten vil komme efter en meget let dag. Det kræver dog, at de finder en åbning, og det betyder,at det er svært at overvurdere betydningen af et godt lead-out.

 

Af samme grund er det med nogen tøven, at vi peger på Marcel Kittel som vores favorit. Enhver, der så Tour de France, vil naturligvis kunne skrive under på, at tyskeren er verdens i særklasse hurtigste rytter, men han har aldrig haft stor succes i dette løb. Det skyldes netop de kaotiske finaler, der aldrig har passet den store tysker, og han har altid haft svært ved at få glæde af sin topfart. Alt for ofte er han blevet lukket inde, og selvom han er perfekt skal til et opløb som dette, kan det meget vel ske igen. Det bliver bestemt ikke nemmere af, at han er til start uden det bedste lead-out, og at han efter sit styrt i Touren slet ikke har været i aktion og derfor er usikker på formen.

 

Han har dog et relativt powerfuldt mandskab med specielt en klasserytter i Maximilano Richeze som sidste mand. Argentineren er en af verdens bedste lead-out men, og hvis ellers Kittel kan finde ud af at holde hans hjul, bør tyskeren kunne starte sin spurt fra en god position. Han viste i Touren, at han er god til at komme bagfra, men selv Kittel kan ikke trylle. Det kræver, at der er en åbning, og det er der ingen garanti for. Richeze vil kunne give ham et godt udgangspunkt, men en sejr vil kræve et vist held for den store tysker. Quick-Step bør dog være i stand til at give ham en god forudsætning, og hvis det skal afgøres på ren topfart, er han i særklasse den hurtigste. Derfor peger vi på tyskeren.

 

Hans værste rival må være Dylan Groenewegen, der sidste år tog sin første WorldTour-sejr netop på 1. etape i dette løb. Hollænderen kørte i Touren den hurtigste spurt på de fleste etaper, også de etaper, der blev vundet af Kittel. Det kneb imidlertid for LottoNLs lead-out, men på sidste etape i Paris viste de, at de ved, hvordan det skal gøres. I dette løb er der faktisk en udpræget mangel på gode tog, og det giver det hollandske mandskab langt bedre muligheder. Hvad topfart angår, er kun Kittel hurtigere end Groenewegen, og dermed har han talentet alle muligheder for at gentage sidste års sejr.

 

Arnaud Demare har haft en fantastisk sæson, og han er nu klar til at fortsætte den med et flot efterår. Han er tilbage i aktion efter en lang pause, og det gør hans form temmelig usikker. På en nem etape som denne vil det dog betyde mindre, og det er mere afgørende, hvordan han får sig placeret i finalen. Her har som sædvanlig et fremragende tog til sin rådighed, og med Marc Sarreau, Mickael Delage og specielt Jacopo Guarnieri ved sin side, kan han præsentere et af de bedste lead-outs. Han har i år vist, at hans fart sætter ham i stand til at slå de fleste, og får han igen et perfekt lead-out, vil han trods usikkerheden blive svær at slå.

 

Sky stiller til start med et ganske glimrende tog bestående af Lukasz Wisniowski, Owain Doull og Jonathan Dibben, men det store spørgsmål er, om der skal køres for Elia Viviani eller en meget formstærk Danny Van Poppel. Normalt er italieneren klart nummer 1 i det interne hierarki, men da han kørte et langt EM-løb søndag, og Van Poppel samtidig har vist storform, kan der byttes rundt på rollerne. I en ren sport som denne er Viviani dog den bedste, og med den form, den stærke italiener viste på stigningerne i RideLondon Classic, er han stadig det bedste kort. Han har før vist, at han er fremragende på disse rene sprinteretaper, og selvom han i år ikke har spurtet op til sit tidligere niveau, har han stadig vist høj klasse. Hans topfart og gode tog gør ham til en af de store favoritter i et løb, der passer ham storartet.

 

Det kan dog bestemt ikke udelukkes, at Van Poppel får chancen mandag, mens Viviani satser på senere etaper, hvor han er kommet sig efter EM. Han spurtede fantastisk i Polen, hvor han reelt set var den hurtigste i næsten samtlige massespurter, også hurtigere end Ewan. Her har han endda et endnu bedre tog til at køre for sig, og selvom han normalt foretrækker lidt hårdere ruter, er der ingen tvivl om, at han med sin nuværende form er i stand til at vinde.

 

Det samme er André Greipel naturligvis, men dette er ikke det perfekte løb for tyskeren. Han har aldrig været god i positionskampen, og derfor kan det blive vanskeligt i de hektiske spurter i dette løb. Samtidig er han til start med et tog, der slet ikke er i sin bedste opstilling. Marcel Sieberg, Jasper De Buyst og Nikolas Maes er alle stærke, men han mangler en sidste lead-out man til at føre sig frem. Risikoen for, at han bliver lukket inde er meget stor. Alligevel er Greipel en naturlig favorit, da hans topfart giver ham en klar mulighed for at vinde - det kræver bare lidt held undervejs.

 

Samme held behøver Peter Sagan ikke. Han er normalt ikke hurtig nok til at vinde de rene spurter som disse, men i år har han været konkurrencedygtig alligevel. Det viste han senest med sejren på 1. etape i Tour de Pologne, og selvom han spurtede skidt senere i løbet, har han farten til at gøre det færdigt, hvis han er i en rimelig position. Det vil han med stor sandsynlighed være, da han om nogen trives i disse kaotiske spurter. Det er ikke uden grund, at han sidste år vandt en helt flad etape, og det kan helt sikkert gøre igen, hvis han manøvrerer godt i finalen.

 

Magnus Cort havde et skuffende EM, men nu er han klar til at tage revanche. Heller ikke han er en mand for de store boulevardspurter som disse, men i dette løb har han en stor fordel. Han er nemlig til start med et fabelagtigt tog bestående af Mitchell Docker, Jens Keukeleire, Michael Hepburn, Alexander Edmondson, Sam Bewley og ikke mindst Roger Kluge, og det er som sagt en kolossal fordel i disse finaler. Samtidig viste han senest i London, at hans fart kan bringe ham langt, og hvis de hurtigere konkurrenter alle starter fra en dårligere position, kan det ikke udelukkes, at Cort faktisk kan vinde.

 

Kaosset burde også tilgodese Jempy Drucker, der på det seneste har vist sig at være i storform. Luxembourgeren kørte fremragende i Tour de Wallonie og fulgte op på succesen med fin kørsel i London. Han er ganske vist ikke den hurtigste i feltet, men han er en af de bedste til at positionere sig. Han er måske ikke den hurtigste, men i denne finale kan en god position ende med at betyde langt mere.

 

Betydnongen af positionering er også til fordel for Edward Theuns. Belgieren har ganske vist ikke fundet sit tidligere niveau i spurterne efter sit grimme styrt i sidste års Tour, men han var dog i top 10 i gårsdagens EM-løb. I dette løb har han glæde af et stærkt tog bestående af Mads Pedersen, Marco Coledan, Jasper Stuyven og Boy Van Poppel, og det vil gøre det muligt at spurte sig til et topresultat.

 

Vi glæder os meget til at se Phil Bauhaus i dette løb. Det tyske talent kørte en flot Giro, der virkelig har hjulpet ham meget. Få uger efter tog han sin første store sejr på WorldTouren i Dauphiné, hvor han viste, at han nu kan tage kampen op med de allerbedste. Hans topfart kan bringe ham langt, men han lider lidt under, at Sunweb ikke er her med det bedste tog.

 

Endelig vil vi pege på Wouter Wippert og Ryan Gibbons. Hollænderen ser langt om længe ud til at have fundet tidligere tiders styrke efter en svær start på WorldTouren. Han kørte flot i både de hollandske mesterskaber og i RideLondon og viste en hidtil uset holdbarhed. Der er en risiko for, at det har kostet lidt på farten, som tidligere var hans force, og han kan også komme til kort i positionskampen, der altid har været hans akilleshæl. Han synes dog nu endelig at være klar til igen at lever på højeste niveau. Gibbons viste sit potentiale i Giroen, hvor han specielt imponerede i positionskampen, og da han her har et langt bedre tog til sin rådighed, glæder vi os til at se ham i aktion.

 

Også Marko Kump, Andrea Guardini, Riccardo Minali, Coen Vermeltfoort, Timothy Dupont, Kenny Dehaes, Rick Zabel, Baptiste Planckaert, Kristian Sbaragli, Tom Van Asbroeck, Jens Keukeleire, Iavn Garcia, Rudy Barbier, Bert Van Lerberghe og Jasha Sütterlin er sandsynlige eller mulige deltagere i spurten, men det vil være en overraskelse, hvis de vinder.

 

Feltet.dks vinderbud: Marcel Kittel

Øvrige vinderkandidater: Dylan Groenewegen, Arnaud Demare

Outsidere: Elia Viviani, Danny Van Poppel, André Greipel, Peter Sagan

Jokers: Magnus Cort, Jempy Drucker, Edward Theuns, Phil Bauhaus, Wouter Wippert, Ryan Gibbons

500 testryttere søges
Udstyr og test
23.08 2017
Degenkolb udgår af Vueltaen
Landevej
23.08 2017
Valverde på cyklen igen
Landevej
22.08 2017

Commonwealth Cycling Clas...(2.1) 24/08-27/08

GP de Plouay - Lorient Ag...(1.WWT) 26/08-26/08

Ötztal Pro Classic(1.1) 26/08-26/08

Omloop Mandel-Leie-Scheld...(1.1) 26/08-26/08

Trofeo comune di Vertova ...(1.1) 26/08-26/08

Bretagne Classic - Ouest-...(1.UWT) 27/08-27/08

Schaal Sels(1.1) 27/08-27/08

Trofeo Emilio Paganessi(1.1) 27/08-27/08

Boels Rental Ladies Tour(2.WWT) 29/08-03/09

Tour of Alberta(2.1) 30/08-04/09

Grand Prix Rüebliland(2.1) 01/09-03/09

Brussels Cycling Classic(1.HC ) 02/09-02/09

Memorial Rik Van Steenbergen(1.1) 02/09-02/09

Tour de DMZ 2017(2.NCUP) 02/09-05/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »