Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Optakt: 1. etape af PostNord Danmark Rundt
12. september 2017 15:38 af Emil AxelgaardFoto: Sirotti

For første gang nogensinde starter PostNord Danmark Rundt på Frederiksberg, men selvom der er vendt rundt på løbets retning, er der ikke grundlæggende ændret på naturen af 1. etape. Løbet starter som regel med en relativt flad etape, og det vil også være tilfældet i år, hvor det formentlig kun er det mildt sagt lidt kedelige danske efterårsvejr, der måske kan skabe lidt splittelse inden opløbet i Kalundborg.

Ruten

Danmark Rundt indledes som regel med en sprinteretape, og det er også tilfældet i år, hvor man på førstedagen har udsigt til den formentlig nemmeste af de fem etaper. Som nævnt er løbet i år vendt rundt, og derfor indledes løbet på Frederiksberg, hvorfra man skal bevæge sig tværs over Sjælland til målet i Kalundborg. Som vanligt bydes der på snævre veje og små stigninger, herunder en bakke i finalen, men hvis ikke vinden kommer i spil, ventes de hurtige folk at skulle slås om sejren.

 

Etapen er i alt 176,6 km lang og starter på Frederiksberg Rådhusplads, hvor feltet med alle hold og ryttere præsenteres fra scenen. Frederiksberg forlades ad Roskildevej. I Fabriksparken i Glostrup gives løbet frit, og Sengeløse og Store Valby passeres før Roskilde, hvorefter der fortsættes ud over Boserup, Munkholmbroen og Holbæk, inden der bydes op til dans i bakkerne mellem Høve og Ordrup Næs i Odsherred. Asnæs indelukke, hvor Magnus Cort vandt i 2014, Høve Stræde og Kårup Strandbakke er nogle af de stigninger rytterne møder undervejs, kombineret med fantastiske udsigter ud over Sejerøbugten. Der er bjergspurter på Asnæs Indelukke efter 89,5 km og på Kårup Strandbakke efter 109,8 km. Den indlagte spurt kommer efter 98 km.

 

Fra bugten kører feltet via Havnsø og den smalle og helt åbne Eskebjerg Strandvej, inden Kalundborg passeres for første gang. Feltet kører herfra ud over Røsnæs, der også byder på et par gode stigninger, herunder ved bjergspurten på Bøgebakken efter 156,1 km. Tilbage i Kalundborg køres der tre omgange på en rimelig teknisk 5,1 km lang rute, der også indeholder DM-stigningen fra 1974, Møllebakken. Der er opløb på Vestre Havneplads.

 

Kalundborg har ikke været målby tidligere i dette årtusinde.

 

 

Vejret

Det ser ud til, at vejret bliver en afgørende faktor i årets PostNord Danmark Rundt, men det er først på onsdag, at det for alvor går løs med regn og vindstød af stormstyrke. Tirsdag bliver en ustadig dag med konstant risiko for byer, enkelte kig til solen samt en temperatur på ca. 16 grader. Der vil være en jævn til hård vind fra sydvest, hvilket giver sidemodvind på første del af etapen. Efter Roskilde drejer man over i den farlige sidevind, men der vil være modvind på det sidste lange stykke ind mod Kalundborg.

 

Favoritterne

PostNord Danmark Rundt starter som regel med en flad etape, men det sker faktisk overraskende ofte, at der skabes splittelse trods manglen på terrænmæssige udfordringer. Sidste år var det kombinationen af vind og en passage af den smalle Kammerslusen, der skabte splittelse og gjorde det muligt for Mads Würtz at vinde overraskende tid i klassementet, og i 2015 gav dårligt vejr Lars Boom en solosejr i Holstebro. Det vidner om, at det ikke skal meget til for at skabe splittelse i et felt, hvor der kun er enkelte meget stærke hold og generelt en temmelig stor niveauforskel.

 

Årets åbningsetape er temmelig klassisk og finder sted i hovedsageligt fladt terræn. Der er nogle mindre sjællandske stigninger på programmet undervejs, men de er formentlig ikke nok til at skabe splittelse i et felt på dette niveau. Den virkelige trussel er vinden, der formentlig er kraftig nok til at gøre en forskel. På første del vil der være sidemodvind, hvilket næppe er farligt, men sidevindsstykket efter Roskilde kan helt sikkert skabe ravage. Problemet er, at der derefter venter et langt modvindsstykke, og selvom der skulle opstå huller, kræver det derfor en determineret indsats fra ét eller flere stærke at holde den gående hele vejen frem til Kalundborg. Da det er utænkeligt, at de to favorithold, Trek og Astana, sover i timen, og da Cofidis med Nacer Bouhanni formentlig heller ikke misser et evt. split, vil der formentlig falde ro på, når man igen har vinden i ansigtet. Skulle der ske splittelse, er der derfor meget stor sandsynlighed for en efterfølgende regruppering.

 

Derfor ligner det en sprinteretape. Naturligvis vil starten være aggressiv med mange angreb fra specielt de danske kontinentalhold og nogle af de mindre professionelle kontinentalhold, men når udbruddet er etableret, vil løbet falde til ro. Trek og Cofidis vil formentlig tage ansvar for at kontrollere løbet, måske med hjælp fra Sunweb, og de vil holde udbruddet i snor. Der er som sagt stor risiko for, at der vil blive kørt nervøst med splittelser i sidevinden, og det vil betyde, at udbruddets forspring vil falde kraftigt. Til slut venter vi en regruppering, inden Trek og Cofidis vil skabe samling forud for en spurt i Kalundborg, hvor den lille bakke på rundstrækningen næppe vil skabe forskelle.

 

Derfor peger alt på en massespurt i en yderst teknisk finale med et højresving og et efterfølgende venstresving hhv. 500 og 400 m fra stregen. Da der samtidig er risiko for våde veje, bliver det en afslutning, hvor det først og fremmest handler om positioneringsevne og mindre om topfart. Derfor er det en etape for de bedste tog, og her ligner det en dyst mellem tre meget stærke lead-outs fra Trek, Cofidis og Sunweb.

 

Specielt Trek og Cofidis har fremragende tog, og det vil formodentlig være et af de to hold, der vinder kampen. Måske har Trek den største muskelkraft og vil være først igennem de sidste sving, men alligevel vil vi pege på Nacer Bouhanni som vores favorit. Franskmanden er på papiret feltets hurtigste mand, og efter at have ledt efter topformen lige siden det voldsomme styrt i Yorkshire i slutningen af april, synes han nu at være tæt på 100%. Det viste han ikke mindst i Poitou-Charentes, hvor han én gang slog den ekstremt formstærke Elia Viviani i en direkte duel på ren fart og med en knusende overlegen sejr i det nylige GP de Fourmies. Han er samtidig som en fisk i vandet i tekniske finaler, hvor han drager fordel af sin forrygende positioneringsevne, og han møder endda til start med sit sædvanlige tog med Geoffrey Soupe og specielt sidstemanden Christophe Laporte. Måske kan de ikke matche Trek, men der er al mulig grund til at tro, at Bouhanni vil være lige bag John Degenkolb i sidste sving, og under alle omstændigheder bør han være langt fremme. Som den på papiret hurtigste rytter og med en form, der er tæt på 100%, er Bouhanni vores favorit.

 

Den værste rival må være John Degenkolb. Tyskerens form er ganske vist et åbent spørgsmål efter sygdommen, der tvang ham ud af Vueltaen. Siden da har han kørt lead-out for Jasper Stuyven i Brussels Cycling Classic og kørt en knap så god spurt i Fourmies, og det gør det svært at sige, hvor han står. Han er dog enerådig tysk VM-kaptajn og har løbet i Bergen som et stort mål, så der er al mulig grund til at tro, at han har forberedt sig stenhårdt. Derfor må han være tæt på topformen. Den tekniske finale og de våde veje passer ham bestemt ikke, da han er svag i positionskampen, men Trek stiller til start med et sublimt tog med Mads Pedersen, Stuyven og specielt Boy Van Poppel, en af verdens bedste lead-out men. Det er formentlig det stærkeste mandskab, og det er nærliggende at antage, at Degenkolb kan være første sprinter gennem sidste sving. Hans acceleration er ikke som Bouhannis, men er franskmanden ikke lige på hans hjul, bør han være hurtig nok til at vinde. Holdet kan også køre for Jasper Stuyven, der imidlertid kørte i Canada søndag aften og derfor lider en anelse af jetlag, eller Mads Pedersen, der kan bruge bonussekunder, men det er ikke sandsynligt.

 

Sunweb skal vælge, om de kører for Phil Bauhaus eller Max Walcheid. Normalt er Bauhaus imidlertid klart øverst i hierarkiet, ikke mindst efter det store gennembrud, han har haft i år. Tyskeren vandt en fantastisk WorldTour-spurt i Dauphiné efter en lovende Giro, hvor han viste god positioneringsevne trods manglende holdstøtte. Senest var han meget tæt på at vinde 1. etape i det ekstremt stærkt besatte sprinterfelt i BinckBank Tour, hvor han viste, hvor forrygende en topfart han har. Sunweb har med Bert De Vacker, Ramon Sinkeldam og Walscheid et godt tog, men de kan næppe helt matche Cofidis og Trek. Derudover var Bauhaus så skidt kørende i Bruxelles, at han bad holdet køre for Sinkeldam. Det skaber lidt usikkerhed, men normalt er det en dag for tyskeren. Kommer han godt igennem sidste sving, er han hurtig nok til at vinde. Kaster han håndklædet i ringen, får stortalentet Walscheid formentlig chancen, og også han er bestemt hurtig nok til at udfordre de bedste. Som tredje mulighed har man Ramon Sinkeldam, men han er nederst i hierarkiet, og farten rækker næppe til sejr.

 

Veteranen Danilo Napolitano er måske ikke længere så hurtig som tidligere, men han er stadig en fremragende sprinter. Først og fremmest er han god til at positionere sig, hvilket gør ham ufatteligt stabil. Det er samtidig af afgørende betydning i denne tekniske finale, og Napolitano har generelt været i god form i august, hvor han specielt var god i Poitou-Charentes. Han er næppe hurtig nok til at vinde, men han kan med sin gode positioneringevne komme i spil til podiet. Også Pieter Vanspeybrouck kan tænkes at blande sig for Wanty, men farten rækker ikke til sejr, selvom han elsker tekniske finaler.

 

Thomas Boudat er i den modsatte situation. Han har formentlig farten til at true de bedste, men det kniber til gengæld voldsomt med positioneringsevnen. Derfor er en teknisk finale på våde veje ikke ideel. Heldigvis har han Adrien Petit til sin rådighed, og den stærke franskmand er en glimrende lead-out man. Samtidig har Boudat vist god form med et topresultat på den hårde sidste etape i Poitou-Charentes og med et stærkt soloangreb i det kuperede løb i Fourmies. Finalen passer ham ikke ideelt, men har han held i positionskampen, er han hurtig nok til at blande sig med de allerbedste.

 

Virtu stiller med Michael Carbel, der i Kalundborg har sin formentlig største chance for en etapesejr. Han viste i Luxembourg, at han har taget et stort skridt siden 2016, hvor han havde det svært i spurterne på dette niveau. Hans problem er, at hans hold formentlig får det svært i positionskampen med de stærkeste mandskaber i en så teknisk finale.

 

Sport Vlaanderen stiller med det unge talent Christophe Noppe, der endelig har fået gang i sprinterbenene i den seneste måneds tid. Det så bedre ud i Poitou-Charentes, og han burde være tættere på de bedste i det svagere felt. I Jarl Salomein, der måske selv vil blande sig lidt, har han en erfaren mand til at støtte sig.

 

Bardiani har den unge sprinter Marco Maronese, der gav prøver på talentet i starten af året i Langkawi. Siden da har han imidlertid mest arbejdet for holdet, og han har ikke haft mange muligheder for at vise sig på dette niveau. Her får han sin chance, men mangler nok erfaring og holdstøtte for at være med helt fremme.

 

Riwal stiller med Nicolai Brøcher, der har vist, at han kan begå sig helt fremme i UCI-løb. Han viste god form i Tjekket i starten af måneden og synes at være helt klar. Også for ham gælder dog, at det bliver svært at kæmpe mod de bedste tog i en så teknisk finale.

 

Matti Breschel, Ruslan Tleubayev, Yevgeniy Gidich, Martijn Verschoor, Andrea Peron, Tim Ariesen, Casper Pedersen, Casper Folsach og Jakob Egholm er andre kandidater til at blande sig i spurten, men farten rækker næppe til et topresultat.

 

Feltet.dks vinderbud: Nacer Bouhanni

Øvrige vinderkandidater: John Degenkolb, Phil Bauhaus

Outsidere: Danilo Napolitano, Thomas Boudat, Max Walscheid

Jokers: Michael Carbel, Christophe Noppe, Marco Maronese, Nicolai Brøchner, Jasper Stuyven, Mads Pedersen, Ramon Sinkeldam

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »