Optakt: 1. etape af Tour of Turkey
10. oktober 2017 12:47 af Emil AxelgaardFoto: Sirotti

Det er blevet en tradition, at Tour of Tourkey indledes med en sprinteretape, og det forholder sig ikke spor anderledes i 2017. Igen i år indledes løbet i det flade område omkring ferieparadiset Alanya, og på en dag, hvor der ikke vil være nævneværdig vind, ser de hurtige afsluttere frem til chancen for igen i år at kunne slås om den første førertrøje i det tyrkiske WorldTour-løb.

Ruten

Selvom man har varieret ruten en anelse fra år til år, har man i de senere sæsoner i alt væsentligt fastholdt samme struktur for løbet, der består af en rejse mellem Alanya og Istanbul langs den tyrkiske solkyst. I de fleste af de seneste udgaver er turen gået fra ferieparadiset til storbyen, der er delt mellem Asien og Europa, og det vil også være tilfældet i år. Helt i overensstemmelse med traditionen indledes løbet derfor med en sprinteretape i det helt flade område omkring Alanya, hvor sprinterne igen i år skal slås om løbets første førertrøje.

 

Ofte er første etape både startet og sluttet i Alanya, men med kun seks dage til rådighed mod tidligere otte skal rejsen denne gang indledes med det samme. Derfor består 1. etape af en tur på 176,7 km fra Alanya til Kemer, der i de senere år har været et relativt fast stop på vejen langs kysten. Selvom man allerede på førstedagen bevæger sig langt væk fra Alanya, når man dog ikke frem til det mere kuperede terræn længere mod vest, og man bevæger sig heller ikke ind i bjergene i det indre af det store land. Derfor er etapen stort set helt flad og byder kun på et yderst begrænset antal højdemeter.

 

Fra starten i Alanya bevæger man sig langs den flade kystvej mod nordvest. Efter ca. 60 km når man frem til byen Side, hvorfra man bevæger sig lidt ind i landet. Det betyder, at terrænet bliver en anelse mere kuperet, mens man fortsætter mod vest forbi dagens første spurt, der kommer efter 90,5 km, men på intet tidspunkt når man op over 60 m over havets overflade. Herfra fortsætter man frem mod storbyen Antalya forbi dagens Turkish Beauty Sprint efter 110 km, inden centrum af storbyen passeres, og man igen rammer kystvejen på den vestlige side af metropolen.

 

Resten af etapen består nu af en tur ned langs den flade kyst mod sydvest og især mod syd. Den sidste spurt kommer efter 140,7 km, kort efter passagen gennem Antalya. Bare 5,6 km senere venter en ganske lille bakke, der tæller som dagens eneste kategori 4-stigning, og derfra går det gennem helt fladt terræn frem til Kemer. Her venter en næsten helt flad finale, hvor det falder ganske let frem til de sidste 1500 m. Herefter stiger det svagt med ca. 1% frem til mål. Der er ingen tekniske komplikationer, idet den lange, lige kystvej kun afbrydes af et venstresving med ca. 1500 m til mål.

 

Kemer har siden opgraderingen i 2008 to gange været brugt som målby. Sidste år besejrede Jakub Mareczko André Greipel i en massespurt, og i 2014 var Mark Cavendish hurtigere end Francesco Chicchi og Niccolo Bonifazio.

 

 

 

 

 

Vejret

Et af elementer, der har gjort Tour of Turkey attraktiv, er den næsten sikre garanti for godt vejr. Rytterne vil også i år få gode betingelser hver eneste dag. Det starter tirsdag med en dag, hvor der kun vil være enkelte skyer først på eftermiddagen, og hvor temperaturen i mål vil være behagelige 23 grader. Der vil bare være en let vind fra sydvest, hvilket giver sidevind på første del af etapen, inden man gradvist drejer ind i sidemodvind. På de sidste 40 km vil der være en blanding af sidemodvind og modvind. Det gælder også på den lange opløbsstrækning.

 

Favoritterne

Det er ikke uden grund, at Tour of Turkey har fået ry som et paradis for sprintere, og at det med den gamle kalenderplacering hurtigt åbnede en status som sprinternes foretrukne forberedelse til Giroen. Langt de fleste af etaperne finder sted langs den tyrkiske solkyst, hvor der enten er helt fladt, eller hvor bakkerne har en overkommelig karakter for de fleste af de hurtige afsluttere. Derfor har man som regel set, at 5-6 af de 8 etaper, der hidtil har udgjort løbet, er blevet afgjort i en spurt i et felt af varierende størrelse, og også i år er sprinterne i særdeleshed blevet begunstiget i det tyrkiske løb.

 

Den allernemmeste af de mange sprinteretaper i løbet venter allerede på første dag, hvor terrænet ikke kan blive meget fladere. Det er en tradition, at man indleder eller slutter i Alanya, og området omkring feriebyen er fladt som en pandekage. Derfor er det aldrig sket, at en etape med Alanya som start- eller målby ikke er endt en stor massespurt, og det vil være en mindre sensation, hvis den tradition skal brydes i år. Måske er feltet ikke et WorldTour-løb værdigt, men ethvert hold med respekt for sig selv møder til start med en sprinter i et løb som dette. Derfor er der masser interesse i at kontrollere løbet - ikke mindst fordi der her er relativt ”billige” WorldTour-point på spil - og det bør derfor ende i en massespurt.

 

Hvert år taler man om, at vinden kan komme i spil langs den tyrkiske kyst, men historien viser, at det aldrig rigtigt sker i området omkring Alanya. Det vil heller ikke være tilfældet denne gang, hvor vinden vil være ganske svag, og da der ovenikøbet primært vil være modvind i de sidste 40 km, vil der slet ikke være optræk til drama. Vi kan med andre ord forvente en helt klassisk sprinteretape, hvor et tidligt udbrud med deltagelse fra det tyrkiske landshold og nogle af prokontinentalholdene (specielt Bardiani, Funvic og CCC) hurtigt vil komme afsted. Herefter vil Bora-hansgrohe, Trek og måske UAE formentlig holde dem i et jerngreb og sikre, at det hele samles til den ventede spurt.

 

Selve spurten fås ikke meget nemmere. Der er tale om en lang, lige opløbsstrækning, der - selvom det stiger ganske let - er skabt til de store powersprintere med den højeste topfart. Med udsigt til modvind vil dagen samtidig være meget let. Derfor er det en dag for de helt rene sprintere - i hvert fald hvis de kan time det rigtigt i modvind på den lange opløbsstrækning.

 

På papiret er der tre sprintere, der skiller sig ud: Sam Bennett, Edward Theuns og Marko Kump. Normalt er Sam Bennett den hurtigste i feltet, og han er vores favorit til at sejre. Ireren fik endelig vist sit fulde potentiale i Giroen, hvor han var millimeter fra at tage den helt store sejr i et felt, der inkluderede folk som Gaviria, Ewan og Greipel. Farten har der aldrig kunnet stille spørgsmålstegn ved, men han har altid haft store problemer med positioneringen. Det fik han løst i Italien, hvor Bora-toget var fremragende. Desværre har han været ramt af sygdom i dette efterår og måtte skippe VM, og således er han helt sikkert ikke i topform. Alligevel lykkedes det ham at vinde Sparkassen Münsterland Giro i sit comeback foran selveste Greipel, Kittel og Groenewegen, og det vidner om, at formen ikke er helt væk. Samtidig vil etapen være så let, at det handler mere om fart end om form. Der er næppe tvivl om, at Bennett er hurtigste mand, men den store udfordring bliver som altid positionering. Med Michael Schwarzmann, Shane Archbold og Aleksejs Saramotins har han imidlertid et fint tog, og den ukomplicerede finale og det stigende opløb tiltaler ham. Man kan næppe helt matche Trek, men afleveres Bennett i fornuftig position, som det skete i Münster, er han formentlig hurtigt nok til at vinde alligevel.

 

Den værste rival må være Edward Theuns. Siden styrtet i sidste års Tour har belgieren haft det svært i spurterne, men det ændrede sig i årets BinckBank Tour, hvor han vandt en etape i ekstremt stærkt selskab. I Vueltaen fik han ingen støtte og derfor heller ingen resultater, men han viste på stigningerne, at formen var fremragende. Han har skuffet lidt i de italienske klassikere, hvor han har hævdet, at han efter Vueltaen klatrer fremragende, men spurter skidt, og det er naturligvis et problem her. Han har imidlertid vist, at han er hurtig nok til at slå de fleste, og her har han den fordel, at hans tog med Egenio Alafaci, Marco Coledan, Kiel Reijnen og ikke mindst sublime Boy Van Poppel formentlig er det bedste. Han burde få det bedste lead-out, og så skal der en meget stærke Bennett til at gå forbi.

 

UAE skal bestemme sig for, om de kører for Marko Kump eller Simone Consonni. I en flad spurt efter en let etape er Kump ubetinget den hurtigste, men han skifter til CCC, mens Consonni bliver. Derfor kan man ende med at køre for italieneren, men logikken tilsiger, at han i stedet skal have sine chancer på de hårdere etaper senere i løbet. Denne etape burde for Kump, der gang på gang i de seneste to år har vist, at hans sprinterevner er undervurderede. Senest viste han klassen med en andenplads bag Demare i Brussels Cycling Classic, og også han burde kunne lide det stigende opløb her. Han har helt sikkert farten til at true Bennett og Theuns, men toget er ikke helt på niveau med rivalernes. Med Consonni og Federico Zurlo er han dog ikke dårligt stillet, og han har helt sikkert en chance for at vinde. Får Consonni chancen, vil han være med fremme, men han vinder næppe en ren spurt som denne.

 

Astana stiller til start med stortalentet Riccardo Minali, der i starten af året i de arabiske løb viste, at han har stort potentiale som ren sprinter. Efter en let dag er topfarten stor, men det kniber med positioneringen. I løbet af året har han haft det sværere, men i septembers semiklassikere i Bruxelles og Fourmies gjorde han det overraskende godt i kuperet terræn. En let etape som denne burde passe ham, og den ukomplicerede finale bør hjælpe ham i positionskampen. Farten kan bringe ham langt, men meget afhænger af, hvordan Ruslan Tleubayev afleverer ham.

 

Løbets måske mest formstærke sprinter er Justin Jules. Franskmanden har i år været tilbage på sit topniveau og har taget flere sejre undervejs. Senest viste han fremragende form i det knaldhårde Tour de Vendee, ligesom han blev nummer 4 i det flade Paris-Bourges. Normalt er han bedst efter et hårdt løb, men resultatet i Bourges viser, at han også kan begå sig i flade løb. Han er bedst i tekniske finaler, og desværre er denne etape nok lidt for let og teknisk ukompliceret til, at han kan sejre.

 

Bardiani er til start med Paolo Simion, der sidste år viste, at han har et stort potentiale i de rene massespurter. Desværre har denne sæson været præget af helbredsproblemer, og han har været langt fra sit bedste niveau. I det relativt hårde GP Beghelli gav han imidlertid indikationer på, at han er tilbage i form, og derfor burde han være med fremme på en helt let etape som denne. Han mangler stadig at vise, at han kan genfinde niveauet fra sidste år, men kan han det, er han ikke uden chance. Holdet har også Marco Maronese, men han skal formentlig arbejde for sin holdkammerat.

 

En spændende outsider er Matteo Pelucchi. Italieneren har flere sejre på WorldTouren og har gang på gang vist, at han er meget talentfuld helt ren sprinter. Desværre har han været ramt af helbredsproblemer i de seneste to år og er forsvundet helt fra radaren. I Münster fik han imidlertid lov at køre sin egen spurt, selvom holdet kørte for Bennett, og mens holdkammeraten vandt, kørte han uden støtte sig til en fin sjetteplads. Al logik tilsiger, at man også denne gang kører for Bennett, men måske Pelucchi igen kan få lov at køre sin egen spurt. Nærmer han sig den styrke, han havde, da han vandt WorldTour-etaper i Polen, kan han sagtens sejre her.

 

Androni har den spændende unge sprinter Matteo Malucelli, der flere gange i år har vist, at hans potentiale er stort. Seneste har han kørt stærkt i de mange sprinterløb i Kina, og i Beghelli viste han, at formen er fin. Han har før været på podiet i WorldTour-selskab, og med Gavazzi, Frapporti og Vendrame har han et ganske fint tog til at køre sig frem.

 

Endelig vil vi pege på Ahmet Örken og Manuel Belletti. Örken har i mange år været udråbt som den næste tyrkiske toprytter, og han har flere gange givet prøver på sit talent. Nu skal han til Israel Cycling Academy og er klar til at styrke sin position i holdets sprinterhierarki ved at gøre det godt i sit hjemmebaneløb. Han er ikke hurtig nok til at vinde en ren spurt, men han plejer at være i top 10 i Tyrkiet. Belletti har tidligere haft stor succes i dette løb, men han er på vej tilbage efter skader og har ikke været i topform i år. Etapen her er lidt for let til den relativt hårdføre italiener, men han kan måske kompensere for den manglende fart af en godt tog, der består af Liam Bertazzo og Alberto Cecchin.

 

Også Alexander Porsev, Eduard Prades, Jonas Koch, Frantisek Sisr og Jordi Simon kan tænkes at blande sig, men de mangler enten fart eller form til at sejre.

 

Feltet.dks vinderbud: Sam Bennett

Øvrige vinderkandidater: Edward Theuns, Marko Kump

Outsidere: Riccardo Minali, Justin Jules, Simone Consonni, Paolo Simion

Jokers: Matteo Pelucchi, Matteo Malucelli, Ahmet Örken, Manuel Belletti, Alexander Porsev.

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Mareczkos spurtsejr i Kemer fra sidste år her. Eurosports dækning af Cavendishs sejr fra 2014 finder du her.

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »