Optakt: 2. etape af BinckBank Tour
08. august 2017 12:15 af Emil AxelgaardFoto: A.S.O.

Som det var tilfældet ved hans debut i 2016, viste Peter Sagan, at de kaotiske massespurter i BinckBank Tour passer ham helt perfekt, og han sikrede sig med en etapesejr og 10 værdifulde bonussekunder et helt fantastisk udgangspunkt for at sikre sig den sejr, han akkurat missede sidste år. Nu gælder det imidlertid hans måske vanskeligste test, når han tirsdag skal forsøge at begrænse sit tidstab til sin hovedrival Tom Dumoulin på løbets altid vigtige enkeltstart, der dog i sin natur passer slovakken som fod i hose.

Ruten

Løbets vigtigste etape har traditionelt været enkeltstarten, og selv om den i de senere år i takt med indførelsen af hårdere ruter ikke længere er næsten altafgørende, som det tidligere var tilfældet, er det stadig en af løbets absolutte nøgleetaper. I de senere år har man dog gjort endnu mere for at reducere dens betydning, først og fremmest ved at reducere distancen. Langt de fleste år har den haft en længde på mellem 10 og 20 km, men for tredje gang på fire år er der i år mindre end 10 km individuel tidskørsel på programmet. I år skal der således tilbagelægges bare 9 km, og selvom de vil skabe vigtige tidsforskelle, vil meget stadig være åbent efter den første nøgleetape.

 

Den 9 km lange etape finder sted i den hollandske by Voorburg og kunne ikke være meget fladere. Således er der ikke antydningen af stigning undervejs, og der er en god blanding af tekniske udfordringer og lige veje. Fra starten ved Mariannelaan i bymidten bevæger man sig ad en let bugtende vej frem til de to første sving. Herefter følger endnu et lige stykke, inden man når til den mest tekniske passage. Her venter hele 3 sving i træk, inden man når frem til vendepunktet. Yderligere seks sving følger hurtigt efter hinanden, men herefter er der ingen grund til at bruge bremsen på de sidste 3,3 km - måske bortset fra ved stykket nær en rundkørsel 1600 m fra stregen.

 

Voorburg har ikke tidligere været vært for et stort cykelløb i dette årtusinde.

 

 

 

 

Vejret

I dag kunne rytterne nyde den hollandske sommer, men det slutter nu. Tirsdag ventes at blive en meget våd dag, hvor der ventes at falde hele 17 mm regn i Voorburg. Specielt sidst på eftermiddagen ventes regnen at tage til, men der kan også være perioder med sol. Der vil være en relativt konstant vind fra nordøst og nord, hvilket hovedsagelig giver sidemodvind på første halvdel af etapen og sidemedvind på turen hjem til målområdet.

 

Analyse af 1. etape

Konventionel logik siger muligvis, at Peter Sagan ikke kan vinde klassiske sprinteretaper, specielt ikke når der er samlet så fremragende et felt, som det er tilfældet i dette løb. Som vi skrev i går, er meget imidlertid anderledes i BinckBank Tour. Det ekstremt stærke sprinterfelt betyder, at kaos som regel hersker i de hektiske finaler, og det betyder, at det er positionering og ikke topfart, der som regel er det afgørende.

 

Det er velkendt, at Sagan, der måske er verdens allerbedste i positionskampen, altid trives i sådanne betingelser, og det blev i den grad tydeligt igen i dag på 1. etape. Modsat de hurtigere folk, der alle var fanget for langt tilbage, sad Sagan altid i den ideelle position og drog fordel af sin gode tekniske egenskaber til at rykke frem i den sidste rundkørsel. Herefter var han langt foran sine værste rivaler, og når verdensmesteren får lov at starte sin spurt med et så solidt forspring, er han meget svær at slå.

 

Denne gang var det dog ikke alene Sagans fortjeneste. I Giroen viste Rudiger Selig, at han nu måske har udviklet sig til en af verdens allerbedste lead-out men. I hvert fald var Bora med tyskeren som den styrende kraft i stand til at dominere de fleste spurter, og siden da har han bekræftet potentialet i Slovenien Rundt, Tour de France og senest i RideLondon Classic, hvor han afleverede Sam Bennett helt perfekt. I dag var han der så igen, og det var ham, der bragte Sagan frem til fronten gennem rundkørslen, inden han holdt farten høj i finalen. Selig har nu været så dominerende i snart sagt alle løb, han har kørt i de sidste måneder, at han må betragtes som hørende til den absolutte top. Det svære bliver for Bora at finde ud af, om han fortsat primært skal være en del af Bennetts tog, eller om han i højere grad skal samarbejde med Sagan.

 

Selig kan vise sig at være guld værd i dette løb. Skal Sagan vinde samlet, skal det i høj grad ske ved at score så mange bonussekunder som muligt, og som udgangspunkt er alt, hvad han kan score på de tre flade etaper, ekstra flødeskum i tillæg til den tid, han kan ventes at vinde på de sidste tre etaper. I dag fik han en langt bedre start, end han kunne have forventet, og hans rivaler har dermed fået et ordentligt tilbageslag, inden løbet for alvor er gået i gang. Med udsigt til endnu mere tekniske spurter senere i løbet, kan duoen Selig-Sagan vise sig at være nærmest skræmmende, og det er bestemt ikke utænkeligt, at han kan vinde mindst en af de kommende massespurter også.

 

Unge Phil Bauhaus gjorde imidlertid, hvad han kunne, for at hjælpe sin kaptajn Tom Dumoulin ved at tage bonussekunder fra Sagan. Havde etapen været bare en anelse længere, havde talentet sikret sig sin anden WorldTour-etapesejr på bare tre måneder. Han har allerede i mange år vist sit store potentiale, men det så ud til, at han gik lidt i stå på Bora. Som de fleste andre har han også draget kolossal fordel af at være skiftet til Sunweb, der har en fantastisk evne til at få stort set alle til at blomstre. I Giroen gjorde han det fint uden megen hjælp, og som andre unge ryttere har han draget fordel af at have kørt to hårde uger i en grand tour. I hvert fald vandt han få uger senere en etape i skrapt selskab i Dauphiné, og i dag slog han så endnu flere topnavne i en spurt, hvor det ellers bestemt ikke var let at finde vej til fronten. Måske Bauhaus kan fortsætte med at hjælpe Dumoulin i de kommende massespurter også.

 

Det var præcis positionskampen, der kiksede fuldstændigt for Marcel Kittel. Det er efterhånden trivielt at gentage, men Quick-Step og Kittel har to meget dårlige vaner, de skal af med. For det første venter de alt for alt for længe med at komme frem, og de burde vide, at der ingen let vej er til fronten i det kaos, der kendetegner netop dette løb. Hvis man vil have bare nogenlunde kontrol over situationen, skal man som Lotto Soudal, Bora, LottoNL og Orica investere de kræfter, det kræver at holde sig fremme i finalen. Det nægtede man atter engang, og det blev kostbart i sidste ende. At det så kun blev endnu værre af, at Kittel selv igen ikke kunne holde hjul på sin lead-out man Maximilano Richeze gjorde kun situationen endnu værre. Dermed fik vi aldrig set, hvilken form Kittel er i, og hvis ikke Quick-Step rejser sig, er det usandsynligt, at han overhovedet kommer til at køre én eneste spurt i dette løb.

 

Der vil til gengæld blive masser af plads til Magnus Cort. Som vi skrev i går, har Orica et af løbets bedste tog, og det viste de fornemt i dag. Efter gårsdagens skuffelse kunne danskeren ikke have ønsket sig en bedre oprejsning, da han blev afleveret helt fremme efter fornemt holdarbejde. Det blev desværre tydeligt, at hans kick ikke kan matche Sagans og Bauhaus’, men da han først var oppe i fart, matchede han dem flot og fik endda holdt selveste Dylan Groenewegen bag sig. Der er ikke tvivl om, at Cort har taget endnu et skridt op, og det lover godt forud for en Vuelta, som det nu igen ser ud til, at han kan få lov at køre.

 

Dagens mest ærgerlige rytter må være André Greipel. Tyskeren er tydeligvis usikker på formen, og derfor valgte han helt usædvanligt ikke at bede sit hold hjælpe til i jagten. Bedre blev det ikke af, at Lotto Soudal er her uden deres bedste tog, men alligevel lykkedes det belgierne at gøre næsten alt rigtigt i finalen. Tiesj Benoot, Marcel Sieberg og Jasper De Buyst fik trukket feltet perfekt ud i finalen, men det hele gik galt i den sidste rundkørsel, hvor de tabte de gode positioner. Dermed fik han ikke glæde af det store forarbejde, men han kan dog trøste sig med, at Lotto viste, at de har et tog, der kan tage kampen op med de stærkeste mandskaber i dette felt. Det var bestemt ikke givet forud for løbet.

 

Også LottoNL viste igen, hvor gode de er blevet til at aflevere Dylan Groenewegen, men man kan til gengæld undre sig over FDJ. Holdet har et fabelagtigt mandskab, men valgte i stedet for et klassisk lead-out at holde sig i baggrunden. I disse hektiske finaler er det med stor risiko, og det kostede. Således blev Arnaud Demare fanget bag Greipel og endte dermed etapen uden resultat.
​Få gode bonusser med online betting henvisningskoder.

 

I det store spil om den samlede sejr var dagens store nyhed naturligvis Sagans bonussekunder, men man må også dvæle lidt ved holdenes specielle tilgang til den gyldne kilometer. I dag havde man næsten kørt udbruddet ind i tide, og man kan undre sig over, at et mandskab som BMC ikke tog ansvar for at køre dem ind. De store sprintere kører ikke klassement og vil være helt ligeglade med spurterne, og dermed ville Greg Van Avermaet let have kunnet sikre sig nogle sekunder. I et løb, der vil blive afgjort med små marginaler, kan det vise sig kostbart ikke at udnytte de muligheder, løbet giver. Dette var bestemt en af dem. Lad os håbe for BMC, at det ikke bliver kostbart i sidste ende, når regnskabet gøres op i Geraardsbergen på søndag.

 

Favoritterne

Hovedparten af klassementsrytterne havde helt sikkert håbet, at favoritterne alle ville være i samme tid ved indgangen til tirsdagens enkeltstart, der er det første store slag. For mange var det derfor det værst tænkelige udkomme, at Peter Sagan, der sammen med Arnaud Demare er den eneste af sprinterne, der kan køre klassement i dette løb, endte med sejren. Med de 10 bonussekunder er han i pole position, og da han sidste år kun tabte 17 sekunder til en meget stærk Rohan Dennis på rute af tilsvarende længe og med færre tekniske udfordringer, betyder det, at selv en Tom Dumoulin næppe kan regne med at ende tirsdagens enkeltstart med mere end et par sekunders forspring til sin værste rival - og dermed vil de være stort set lige på det tidspunkt, hvor hollænderen skulle have gjort den største forskel. Det er alt andet end ideelt for Giro-vinderen!

 

Det er dog fortsat fortsat tirsdagens enkeltstart, der repræsenterer den første indbyrdes styrkeprøve mellem favoritterne. Den vil ikke blot give en første indikation på rytternes reelle form, den vil også være den måske vigtigste etape i hel løbet. Ganske vist er tidskørslen kortere end i tidligere udgaver, men med en ganske let rute i 2017 er det stadig meget sandsynligt, at de små tidsafstande på tirsdagens etape vil vise sig at spille en helt afgørende rolle, når løbet er slut på søndag.

 

Enkeltstarten er helt flad, men indeholder relativt mange sving over den korte distance. Det betyder, at det ikke er udelukket, at sprintere, der normalt kører gode prologer, kan være, selvom de vil tabe tid på det lange lige stykke til sidst. Umiddelbart er der dog en god blanding af lige strækninger og tekniske passager, som betyder, at det er en fremragende rute for specialister som Tom Dumoulin, der har såvel power som accelerationsstyrke og tekniske egenskaber. Man vinder ikke denne etape alene på power og heller ikke på ren teknik. I stedet er der udsigt til dominans fra mere alsidige ryttere, og vi vil sandsynligvis se både sprintere og specialister langt fremme.

Dagens dårlige nyhed er det voldsomme regnvejr, der vil melde sin ankomst om eftermiddagen. Derfor havde mange af favoritterne i dag fået besked på at slutte så langt tilbage i feltet som muligt, så man måske kan være heldig at starte etapen i tørvejr. Hvis man kaster et blik på etapens resultat, kan man se, at det lykkedes meget godt for de fleste af specialisterne. Set i det lys kan det måske ende som en ulempe for Sagan, at han endte med at vinde etapen, idet han nu kan ende med at have vanskeligere betingelser end mange af konkurrenterne.

 

På en så teknisk rute vil våde veje gøre en kolossal fordel, og det kan sagtens vise sig at være helt afgørende for løbets endelige udfald, hvis der er forskellige betingelser for de først og sidst startende. Vi baserer denne optakt på en antagelse om, at de alle har ens forhold, men der er som sagt en betydelig risiko for, at det ikke er tilfældet. Selv hvis de alle har våde veje, vil det i højere grad handle om risikovillighed end reelle evner i kampen mod uret.

 

En af de ryttere, der klogelig sluttede næsten allersidst på 1. etape var Stefan Küng. Dermed har han givet sig selv det bedst mulige udgangspunkt for at gå efter sejren på en etape, der burde passe ham strålende. I Tour de Suisse og Tour de France viste han, at han endegyldigt har taget springet helt ind i verdenseliten på enkeltstarten, og han må nu regnes som en af de ypperste specialister. Det gælder også på en rute som denne. Han foretrækker længere enkeltstarter, men han viste i Schweiz, at han er fremragende prologrytter også. I De Panne har han dokumenteret, at han også er god på tekniske ruter, og derfor burde dette miks af powerstykker og tekniske sving passe ham ganske godt. Hans aggressive kørsel i London viste, at han er kommet godt ud af Touren, og formen burde være intakt. Derfor er Küng vores favorit til at vinde etapen.

 

På papiret er Tom Dumoulin naturligvis feltets bedste enkeltstartsrytter, og det gør ham naturligvis til en af topfavoritterne. Han foretrækker ganske vist længere og mere kuperede enkeltstarter, men han er bestemt heller ikke dårlig på prologer. Han har vundet utallige af dem tidligere og er både teknisk stærk og kraftfuld på det flade. Også han sikrede sig, at han vil være en af de først startende og har dermed givet sig selv et godt udgangspunkt i de muligvis våde betingelser. Formen var i top i San Sebastian og kan kun være blevet bedre siden da. Med VM som sit store mål for efteråret har han arbejdet på sine evner i kampen mod uret, og derfor burde han være endnu stærkere end tidligere, hvor hans blik mest var rettet mod klatreevnerne.

 

Maciej Bodnar sluttede Touren fremragende af med en stor sejr på enkeltstarten og fik dermed endelig gjort en ende på en sæson, hvor han har skuffet igen og igen på tidskørslerne. Sølvmedaljen ved EM var endnu et vidnesbyrd om den gode form, og han vil være topmotiveret til denne etape. Han er bedre over længere distancer, men han har vundet enkeltstarten i De Panne og dermed vist, at han også kan begå sig i denne type udfordring. Med en startposition som nummer 2 har han givet sig selv alle muligheder for at tage endnu en sejr.

 

En anden meget motiveret specialist er Matthias Brändle. Østrigeren var i 2015 en af verdens bedste på korte, flade enkeltstarter, og efter et skidt 2016 er han tilbage. I år har han vundet enkeltstarten i Belgium Tour og kørt en fremragende prolog i Tour de Suisse. Han foretrækker måske færre tekniske udfordringer, men han har også gjort det godt på korte, tekniske ruter. Et flot EM over en distance, der normalt er for lang for ham vidner i hvert fald om form, og også han vil starte som en af de allerførste.

 

Jos Van Emden har traditionelt været en af de bedste på enkeltstarten i dette løb, som han før har vundet. Korte, flade ruter er netop hans specialitet, og det forklarer de gode resultater. Desværre er denne rute nok en anelse for teknisk for den ellers kraftfulde hollænder, der som bekendt vandt den flade enkeltstart i Giroen foran Dumoulin. Samtidig er han ikke i sin bedste form, efter at træthed tvang ham ud af Touren, hvilket blev dokumenteret ved et skuffende VM. Også han har dog sikret sig en meget tidlig start og derved vist sine ambitioner.

 

Hele verden blev chokerede, da Wout Van Aert slog Tony Martin på prologen i sidste års Belgium Tour. Herved viste han, at han magter stort set alt på en cykel, også at køre enkeltstart. I år har han endda haft det belgiske mesterskab som mål og derfor forbedret sig yderligere. Han er ikke så stærk over lange distancer, men en kort, teknisk rute passer ham helt perfekt. I lørdags viste han storform, og også han har sikret sig en relativt tidlig starttid.

 

Det har Peter Sagan til gengæld ikke, og det kan vise sig at være dyrt. Har alle imidlertid samme forhold, vil Sagan imidlertid kunne overraske stort, specielt hvis alle har våde betingelser. Tidligere har han vundet tekniske prologer i Tour de Suisse og en kort, teknisk enkeltstart i Tour of California, og det viser, at han kan begå sig på disse etaper. Sidste år var han meget tæt på top 10 på en rute, der passede ham langt dårligere. Det rækker måske ikke til sejren, men vi vil ikke blive overraskede, hvis slovakken kommer meget tæt på.

 

Altid ustabile Alex Dowsett er en af de store jokere. Briten skuffer som regel, men på sine gode dage er han helt ustyrlig. Også han har sine bedste resultater over længere distancer, men andenpladsen på prologen i årets Tour de Romandie var et vidnesbyrd om evnerne på korte enkeltstarter også. Han har haft en lang løbspause og er derfor i ukendt form, men han tydeligt givet udtryk for ambitionerne på denne etape, hvor han har sikret sig startposition som nummer 3.

 

Quick-Step har Yves Lampaert, der var en af de store EM-favoritter, indtil sygdom tvang ham ud. Ganske vist har han sine bedste resultater over længere distancer, men han er også god på korte, tekniske ruter. Det viste han sidste år, hvor kun en fejl kostede ham sejren på prologen i Belgium Tour. Han så stærk ud i det nylige RideLondon Classic og har også sikret sig en relativt tidlig start.

 

Tony Martin er verdensmester, men vi vil blive overraskede, hvis han vinder denne etape. Den er både for kort og teknisk til at passe ham, og regnvejret er bestemt heller ikke til hans fordel. Hvis man dertil lægger, at han starter senere end mange af rivalerne og generelt har kørt dårlige enkeltstarter i år, kræver det lidt af en omvæltning, hvis tyskeren pludselig skal vinde i så stærkt et felt på en rute, der ikke er ham venligt stemt.

 

Den er til gengæld rigtig god for Marcel Kittel, der så sent som i Touren og i Ster ZLM Toer viste, at han er en af verdens allerbedste på korte, flade enkeltstarter. Denne rute burde passe ham næsten helt perfekt. Desværre skal han starte sent og kan derfor ende i våde betingelser. Dertil kommer, at hans form er usikker efter en længere løbspause, og da han ikke kører klassement, tager han næppe store chancer på våde veje.

 

Det vil Alexander Edmondson til gengæld gøre. En flot prolog i Romandiet viste, at han er i stand til at køre med om sejren på højeste niveau på korte enkeltstarter, hvor han kan gøre brug af sine baneerfaring. Han har forbedret sig voldsomt, og hvis han er i form igen og kan forbedre sig yderligere efter at have deltaget i Giroen, kan han ende med et topresultat. Desværre starter han ganske sent.

 

Det gør hans holdkammerat Michael Hepburn også. Australieren har kørt meget ustabile tidskørsler, men når han rammer dagen, er han fremragende. Det viste han senest med tredjepladsen på den korte, flade enkeltstart i Tirreno. Generelt har han forbedret sig helt kolossalt i år, og han vil være topmotiveret, da han har klassementsambitioner i dette løb.

 

Det har Jonathan Dibben ikke, men han vil gå efter etapesejren. Han tog en overraskende sejr på enkeltstarten i Californien og har som U23-rytter vist, at han er en fremragende prologrytter. Han har sikret sig en tidlig startplads, men hans form er usikker, og han har ikke tidligere gjort sig gældende på WorldTour-niveau. Ruten passer ham dog, og gennembruddet kunne meget vel komme her.

 

Jasha Sütterlin blev sidste år nummer 3 på enkeltstarten og er i år endnu stærkere, hvilket han viste ved de tyske mesterskaber. Desværre skal han starte meget sent, og da han samtidig ikke drager fordel af den tekniske rute, kan han næppe leve helt op til sit ellers store potentiale denne gang.

 

Ryan Mullen viste senest i Herning, at han er verdens måske største talent som ren temporytter. Desværre er den unge irer bedst på lange distancer og på mindre tekniske ruter. Derfor kan han næppe køre med om sejren denne gang.

 

Hans holdkammerat Sep Vanmarcke kan til gengæld overraske. Belgieren var tidligere dårlig på enkeltstarter, men i løbet af de sidste to år har han forbedret sig kolossalt. Specielt er han stærk på korte, tekniske ruter, og derfor burde dette være en god etape for ham. Han vil være topmotiveret, da han har klassementsambitioner og har generelt vist fremragende form på det seneste. Desværre skal han starte meget sent.

 

Danske Søren Kragh kan måske overraske. En kort, teknisk rute burde passe glimrende til prologspecialisten, der senest kørte stærkt på prologen i Ster ZLM Toer. Han har i år nået helt nye højder og så enormt velkørende ud i RideLondon Classic. Også han har klogelig sikret sig en sen startposition.

 

Endelig vil vi pege på Arnaud Demare. Han har flere gange imponeret stort på enkeltstarter, senest i Algarve. Ruten burde passe en sprinter som ham, men det er usikkert, om han vil gå efter et resultat efter en lang løbspause. Hvis han skal blande, skal han have tørre veje, da han næppe tager unødige chancer.

 

I tillæg til de nævnte kan der ventes gode præstationer fra Nils Politt, Lars Boom, Greg Van Avermaet, Manuel Quinziato, Miles Scotson, Niki Terpstra, Tony Gallopin, Jempy Drucker, Dylan Van Baarle, Gorka Izagirre og måske ustabile Alexis Gougeard, men de vinder næppe.

 

Feltet.dks vinderbud: Stefan Küng

Øvrige vinderkandidater: Tom Dumoulin, Maciej Bodnar

Outsidere: Matthias Brändle, Jos Van Emden, Wout Van Aert, Peter Sagan, Alex Dowsett

Jokers: Yves Lampaert, Tony Martin, Marcel Kittel, Alexander Edmondson, Michael Hepburn, Jonathan Dibben, Jasha Sütterlin, Ryan Mullen, Sep Vanmarcke, Søren Kragh, Arnaud Demare
 

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cannondale-Drapac Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

ORICA-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Lotto NL - Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek - Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »